2 appelvinken man&vrouw? (Noorwegen)

Gestart door Marleen, juni 26, 2019, 17:52:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo.

Als je appelvinken goed kan bekijken of duidelijk op foto hebt, dan is het verschil tussen man en vrouw vaak niet zo moeilijk.

Maar ik zag de ene in het gras en ik zag & hoorde de ander alarmeren.
Ik moest dus snel foto maken voor ze opvlogen.

Ik merk dat ik het lastig vind met deze foto's te zeggen of het mannetjes, vrouwtjes of een mannetje en vrouwtje zijn.
Wat denken jullie?

https://observation.org/waarneming/view/175225900
Appelvink - Coccothraustes coccothraustes gezien op 2019-06-26 Norway - Øyer





Vorig jaar hadden we er ook in juni twee. Toen duidelijk man en vrouw.
Dit jaar komt een mannetje al sinds een paar maanden met enige regelmaat naar de tuin.
Het vrouwtje zag ik toen voor het eerst in juni. Wat zou kunnen met de broedtijd. Jongen heb ik nooit gezien.
Ze zullen ook dit jaar hier mogelijk in de buurt wel broeden. Maar ben juist daarom zo benieuwd naar de geslachten.

Groetjes, Marleen

frankneijts

In principe is het wijfje een wat valere uitvoering van het mannetje waarbij de kop meer grijzig dan geelbruin is en de onderzijde minder roze maar variatie op basis van vermoedelijk leeftijd laat de verschillen soms lastig te zien zijn. Op je foto's is nr. 1 duidelijk een wijfje en nr. 2 een wat bleek uitgevallen mannetje. Het beste geslachtskenmerk is op die laatste foto echter goed te zien: de vleugel is egaal donker terwijl bij wijfjes duidelijk een lichte 'veeg' is te zien vanwege de lichte zomen aan de armpennen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'