weet iemand welke vogel dit is? (vast wel :-))

Gestart door c.j.nederveen, juni 25, 2019, 16:02:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.j.nederveen

Hallo allemaal, ik heb in alle boeken en sites gekeken en kom uit op een roze spreeuw, die zijn echter zeldzaam dus die zal het niet zijn? Hij had in ieder geval een petje op tegen de zon hihi. Alvast bedankt voor de reacties! Groetjes Conny

Guus Peterse

Die met het zwarte petje? Die staat echt in alle boekjes. En inderdaad geen roze spreeuw.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gbeersma

Het vrouwtje heeft een bruin petje, zodat ze nooit ruzie krijgen welk petje van wie is.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Oenanthe

Die met de gele wangetjes staan ook in elk vogelboek maar vermoedelijk merendeels met witte wangen. Is dat de oorzaak van je verwarring Conny?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Jongens, of iets nou in alle boekjes staat of niet maakt helemaal niets uit. Ik ken boekjes waar de tekening niet compleet gelijkenis toont. En daarbij, als je alle 450 vogels moet gaan bestuderen, dan kan ie er best tussendoor glippen. Ze zal de juveniele pimpelmezen niet bedoelen, want dan kom je zeker niet op roze spreeuw uit.
De andere is een mannetje zwartkop.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Citaat van: jeroen vinke op juni 25, 2019, 17:50:01 PM
Ze zal de juveniele pimpelmezen niet bedoelen, want dan kom je zeker niet op roze spreeuw uit.
De andere is een mannetje zwartkop.
De overeenkomst tussen zwartkop en roze spreeuw is even klein als tussen pimpelmees en roze spreeuw. Dus waarom zou de waarnemer die niet bedoelen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

lukasverboom

Omdat de waarnemer noemt dat de vogel een petje heeft.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

c.j.nederveen

Allemaal bedankt voor de reacties, erg vriendelijk ook! Waarschijnlijk de eerste én de laatste keer geweest dat ik hier iets vraag, betweters! Ook zo lekker stimulerend voor een beginnende vogelaar.....

gbeersma

Mocht je mij hier ook bij rekenen, dan mijn  welgemeende excuses. Ik heb geprobeerd iets educatiefs toe te voegen zonder betweterig te willen zijn.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jeroen vinke

Citaat van: c.j.nederveen op juni 25, 2019, 20:44:11 PM
Allemaal bedankt voor de reacties, erg vriendelijk ook! Waarschijnlijk de eerste én de laatste keer geweest dat ik hier iets vraag, betweters! Ook zo lekker stimulerend voor een beginnende vogelaar.....

Conny benoemt hier precies wat er soms mis is op dit forum. Er worden af en toe zulke bijdehante reacties gegeven dat mensen zich wel twee keer bedenken om een tweede vraag te stellen.

Zullen we gewoon afspreken dat als we met zijn allen zien dat iemand nieuw is op het forum, niet meteen diegene doodgooien met standaard berichtjes over pseudoniemen, invoeren op wn.nl en semi-bijdehante opmerkingen, maar gewoon welkom heten en in eerste instantie gewoon helpen? De rest komt daarna echt vanzelf wel.

Ik denk dat het allemaal vast niet zo bedoeld is, maar het bericht van Guus bijvoorbeeld, is gemakkelijk interpreteerbaar als: het staat wel in de boekjes, zoek zelf maar op. (Niets persoonlijkspersoonlijks)

Geen wonder dat de mensen weg blijven.

Sorry van het galspuwen, maar ik denk echt dat we dingen anders aan moeten pakken, wil dit forum niet doodbloeden.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroen vinke

Citaat van: Oenanthe op juni 25, 2019, 18:34:35 PM
Citaat van: jeroen vinke op juni 25, 2019, 17:50:01 PM
Ze zal de juveniele pimpelmezen niet bedoelen, want dan kom je zeker niet op roze spreeuw uit.
De andere is een mannetje zwartkop.
De overeenkomst tussen zwartkop en roze spreeuw is even klein als tussen pimpelmees en roze spreeuw. Dus waarom zou de waarnemer die niet bedoelen?

En hier ben ik het niet mee eens Maarten. Als ik moest kiezen wat meer op een Roze spreeuw lijkt, een pimpelmees of een zwartkop, dan is de keuze gemakkelijk gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Citaat van: jeroen vinke op juni 25, 2019, 22:23:44 PM
Citaat van: c.j.nederveen op juni 25, 2019, 20:44:11 PM
Allemaal bedankt voor de reacties, erg vriendelijk ook! Waarschijnlijk de eerste én de laatste keer geweest dat ik hier iets vraag, betweters! Ook zo lekker stimulerend voor een beginnende vogelaar.....

Conny benoemt hier precies wat er soms mis is op dit forum. Er worden af en toe zulke bijdehante reacties gegeven dat mensen zich wel twee keer bedenken om een tweede vraag te stellen.

Zullen we gewoon afspreken dat als we met zijn allen zien dat iemand nieuw is op het forum, niet meteen diegene doodgooien met standaard berichtjes over pseudoniemen, invoeren op wn.nl en semi-bijdehante opmerkingen, maar gewoon welkom heten en in eerste instantie gewoon helpen? De rest komt daarna echt vanzelf wel.

Ik denk dat het allemaal vast niet zo bedoeld is, maar het bericht van Guus bijvoorbeeld, is gemakkelijk interpreteerbaar als: het staat wel in de boekjes, zoek zelf maar op. (Niets persoonlijkspersoonlijks)

Geen wonder dat de mensen weg blijven.

Sorry van het galspuwen, maar ik denk echt dat we dingen anders aan moeten pakken, wil dit forum niet doodbloeden.
Je hebt gelijk dat we wel eens op onze toon mogen letten, zeker bij mensen die nieuw zijn op het forum. Mocht die van mij onvriendelijk zijn overgekomen: excuses aan Conny.

De reden waarom ik niet dadelijk met een antwoord kwam is dat ik mij vaak verbaas dat vragenstellers helemaal geen moeite meer schijnen te doen om een vogel te determineren. Ze maken een foto, zetten die op het forum en vragen wat erop staat. Op zich niets mis mee, maar als je dan - en dat gebeurt in veruit de meeste gevallen - direct van zo'n betweter te horen krijgt: dit is een zwartkop of wat dan ook, dan leer je nooit vogels determineren. En dat vind ik jammer.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Dus als je meteen het goede antwoord geeft, ben je een betweter en als je dat niet doet, jaag je mensen van het forum? Als het hogere wiskunde wordt om hier iedereen een beetje tevreden te stellen, ben ik er geloof ik wel klaar mee.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Die zit Guus. Punt voor jou. De zaak ligt ingewikkelder dan het op het eerste gezicht leek.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Waar het om gaat, is dat we hier soms wat overgevoelig zijn. Als iedereen hier er nou gewoon vanuit gaat dat iedereen hier in principe met de beste bedoeling reageert, dan kan een beetje (altijd onbedoeld) ongelukkige toonzetting geen kwaad. Dan is het ook helemaal niet ingewikkelder dan het op het eerste gezicht leek. En wat me het belangrijkst lijkt: antwoord krijg je uiteindelijk altijd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lukasverboom

Citaat van: Guus Peterse op juni 26, 2019, 10:00:44 AM
Dus als je meteen het goede antwoord geeft, ben je een betweter

Uit de vraag bleek dat de vraagsteller al rondgezocht heeft en er niet uitkwam. Een opmerking als "die staat echt in alle boekjes" is niet wat je dan wilt horen (en betweterig in de ogen van de vraagsteller, vermoed ik). En niet iedereen heeft een vogelboek in huis.

Het voor het eerst reageren op een forum waarmee je niet bekend bent is best spannend. Ik snap de reactie wel.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Guus Peterse

Nog één keer: je kunt niet altijd van iedereen op elk moment de perfecte formulering verwachten die blijkbaar nodig is om iedereen tevreden te houden. We zitten niet allemaal onze reacties eindeloos te redigeren. Je kunt altijd wel iets verzinnen waarom bepaalde reacties misschien niet helemaal optimaal zijn, misschien zelfs niet wat de vraagsteller wellicht verwacht had. Dat zal altijd af en toe gebeuren. Het enige dat dan nog helpt is dat we niet te overgevoelig zijn en er gewoon van uitgaan dat elke als negatief ervaren toonzetting onbedoeld is. En nu hou ik erover op.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jeroen vinke

Als iemand letterlijk vraagt: 'wat is dit?', hoef je echt niet bang te zijn dat iemand je een betweter vindt als je het antwoord geeft. Enerzijds is het precies het antwoord op de vraag, anderzijds komen mensen juist op de site voor iemand die het beter weet (oftewel betweters).

Als men hier komt om te leren vragen ze het de tweede keer wel op een andere manier.

Dus om dit nu hogere wiskunde te noemen is zwaar overdreven.

Het is gewoon jammer dat in de 2 of 3 jaar dat ik hier aan mee doe, dat ik naar mijn idee alleen mensen zie afhaken en niet veel nieuwe regelmatige forumgebruikers zie. Dus dan is het extra jammer als mensen onbedoeld weggejaagd worden.
Voor mij is dit ook einde topic.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

rudi

Ik heb dit stukje even gelezen, Jeroen Vinke gaf het goede antwoord dat het een Zwartkop betreft.

Er komt een herinnering boven, mijn hobby is op dit forum begonnen in 2011, vanuit het niets begon ik dagelijks waarnemingen in te voeren, dagelijks kijk ik naar waarnemingen van anderen en bekijk ik statistieken van gebieden waar ik zelf waarnemingen heb gedaan. Mijn hobby begon met een vlinder die ik op dit forum meldde, de admin maakte me enthousiast en ik ben niet meer gestopt. Ik zit nu op 34000 waarnemingen.

Jammer dat het in dit topic zo vervelend is gelopen, ik hoop dat de mensen die irritant hebben gereageerd eens in de spiegel kijken waar ze mee bezig zijn, met vervelende antwoorden tast je indirekt het draagvlak voor natuur aan. Niemand is daar bij gebaat, de vrager niet, de antwoorder niet, de vogel niet.

Het juist beantwoorden van een vraag van een nieuw lid is uiterst waardevol voor onze hobby en de natuur in het algemeen.
Ik hoop dat men er van leert, iedereen maakt wel eens een fout, zelfs een ezel stoot zich niet twee maal aan dezelfde steen, dus er is een sprankje hoop!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

gbeersma

Wat ik nooit begrepen heb is dat het probleem waar dit topic grotendeels over gaat in het vogelforum dagelijks aan de orde is (daarom sla ik de vogelvragen vaak over), terwijl het in de andere fora niet voorkomt. Kijk maar eens 1 van de vele insectentopics langs, je zult het niet tegenkomen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

migratorius

Citaat van: gbeersma op augustus 06, 2019, 10:24:22 AM
Wat ik nooit begrepen heb is dat het probleem waar dit topic grotendeels over gaat in het vogelforum dagelijks aan de orde is (daarom sla ik de vogelvragen vaak over), terwijl het in de andere fora niet voorkomt. Kijk maar eens 1 van de vele insectentopics langs, je zult het niet tegenkomen.
Veel vogelaars verwachten dat iedereen de algemene vogels herkent. Dat is bij de meeste andere soortgroepen niet zo.
Daar zitten ook veel mensen die zich breder interesseren dan voor vogels alleen en ook wel weten dat het lastig kan zijn iets te herkennen, of dat het heel erg veel moeite kost uit te vinden wat een soort is.

Als je je ergert aan een vraag(steller), antwoord je gewoon niet. Daar heeft niemand last van.

JanHein

tekenaar

Laat ik het even opnemen voor de andere kant:

ik begrijp de reactie "die staat in elk vogelboek" ook wel; het idee is dat van een snel antwoord niemand wat opsteekt. Van zelf opzoeken leer je namelijk veel meer. Hier heeft de waarnemer dat wel geprobeerd (kwam uit op roze spreeuw) en ook correct geconcludeerd dat dat niet waarschijjnlijk is. Maar toch: als je het snel leest en je ziet dan een foto die in jou (ervaren) ogen direct herkenbaar is, dan begrijp ik die reactie.

Bij de amfibieen en reptielen heb ik wel eens gereageerd met een wedervraag: "wil je direct een antwoord of heb je liever hints om er zelf uit te komen", maar dat kwam ook betweterig over. Het gaf dezelfde discussie.

Probleem is dat je woorden leest en geen intonaties. Inherent aan internet.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen hier hartstikke goedwillend is en sta achter beide reacties, maar vindt het erg rottig dat het nu verkeerd over is gekomen. c.j. nederveen: lees je dit nog? Excuses namens het medium internet, wat onze goede bedoelingen van de antwoorden weglaat. Ik hoop dat je nog wel terugkomt, want ik zou het jammer vinden wanneer je door een enkel misverstand een op zich zeer behulpzaam forum vaarwel zegt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/