Huis in Estland met 11,62 hectare grond (VERKOCHT)

Gestart door Cygnus, juni 24, 2019, 12:27:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

In 2007 emigreerde ik met mijn vrouw naar Estland. Aanvankelijk was ons plan om accommodatie te gaan verhuren aan toeristen. Daartoe kochten wij diverse oude huizen op mooie locaties. Inmiddels zijn onze plannen gewijzigd, wij richten ons nu volledig op natuurbehoud, natuurbeheer en natuuronderzoek. Daarom verkopen wij de aangekochte huizen weer.

Een van de locaties is een huis in het zuiden van Estland op een groot perceel van maar liefst 11,62 hectare. De vraagprijs is € 49.900. Het huis zal, voor het weer gebruikt kan worden, moeten worden gerenoveerd. Het perceel grond is een zeer afwisselend en geaccidenteerd terrein met diverse habitats en features. Een deel van het perceel (3,5 ha) bestaat uit voormalig akkerland. Dit wordt nu 1 keer per jaar gemaaid. Het perceel grenst aan een gekanaliseerd riviertje waar o.a. bevers voorkomen. Tussen het riviertje en het graslandperceel is een vrij steile helling met gevarieerd natuurlijk bos. In de strook langs de rivier is een lage zone met diverse microhabitats. Hier zijn ook de restanten van de oude meanders nog te zien. Het huis en oude erf met karakteristieke bomen ligt aan de noordkant van het perceel. Vanaf het erf kijk je uit op het riviertje, tussen het huis en het rivierdal is een hoogteverschil van circa 10 meter. Ten zuiden van het huis ligt een diep in het terrein uitgesleten beekje. Het perceel ligt niet in een beschermd gebied. Omdat het perceel wel natuurwaarden heeft en vele soorten herbergt zouden wij dit perceel het liefst verkopen aan iemand met een natuurachtergrond. Vandaar dat ik deze aanbieding op het forum van waarneming.nl plaats. Mocht het via deze weg leiden tot een verkoop dan wil ik graag 1% van de netto-opbrengst doneren aan waarneming.nl. De rest van de opbrengst wordt trouwens ook weer gestoken in het aankopen van natuur.

Hieronder kaartjes, kadastrale luchtfoto en gewone luchtfoto's van het perceel. Advertentie met foto's van huis en omgeving zijn te vinden op www.kv.ee/2954019   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

marcel234

Is Estland vergelijkbaar met Letland en Litouwen of is het heel anders (omdat het meer op Zweden is gericht)?

Cygnus

#2
Citaat van: marcel234 op juni 30, 2019, 14:53:43 PM
Is Estland vergelijkbaar met Letland en Litouwen of is het heel anders (omdat het meer op Zweden is gericht)?

Estland heeft een vergelijkbare historie als Letland en Litouwen. Letland en Litouwen zijn echter slavische landen, Estland heeft meer verbintenis met Finland en is daar ook sterk op gericht. Waarschijnlijk daardoor doet Estland het economisch ook beter dan Letland en Litouwen. Heeft m.i. vooral te maken met de zeer nabije ligging van Helsinki. Letland en Litouwen hebben niet op zo korte afstand een westers achterland.  Ook de krimp van de bevolking is veel minder. Ik heb nog wat bevolkingsaantallen van de 3 Baltische Staten vergeleken, je ziet dat in Letland de bevolking ieder jaar met ruim 1 procent afneemt, zowel over de afgelopen 4 jaar als over een periode van 14 jaar. In Litouwen neemt het tempo van de daling sterk af, als de daling zich in dit tempo voortzet zal over circa 4 jaar de bevolking weer gaan groeien. In Estland was de daling over de gehele periode veel lager dan in de andere Baltische Staten, de afgelopen 4 jaar was het circa 0,2 procent per jaar.

Populatieontwikkeling 2005-2019
Estland - 3,82% (per jaar 0,27%)
Letland - 15,13% (per jaar 1,08%)
Litouwen - 14,34% (per jaar 1,02%)

Populatieontwikkeling 2010-2019
Estland - 2,12% (per jaar 0,23%)
Letland - 9,80% (per jaar 1,08%)
Litouwen - 8,30% (per jaar 0,92%)

Populatieontwikkeling 2015-2019
Estland - 0,87% (per jaar 0,21%)
Letland - 4,09% (per jaar 1,02%)
Litouwen - 2,30% (per jaar 0,57%)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema