Hoofdmenu

kevers, op veldweg.

Gestart door corten hub, april 13, 2008, 21:15:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

corten hub

Dit drietal op veldweg langs de Maas in Zuid-Limburg.

Th.Heijerman

Ja, Silphidae: Phosphuga atrata ...

Theodoor

corten hub

Dank je wel, Theodoor. Valt er nog iets te zeggen over kleurverschil?  

thijsdegraaf

Ik las ergens, dat de jonge kevers bruin zijn.  Als ze ouder worden, worden ze donkerder.

Groet, Thijs

Arp

#4
CiteerIk las ergens, dat de jonge kevers bruin zijn.  Als ze ouder worden, worden ze donkerder.
Hmmm interessant - ik had begrepen (maar niks nagelezen!) dat het twee kleurvarianten zijn. Vorig jaar kwam Lily met een Phosphuga op de proppen die één bruin en één zwart schildje had - bizar gezicht, maar dat zou dus denk ik tegen uitkleuren pleiten. Waarbij het natuurlijk best mogelijk is dat de zwarten ook bruin beginnen en wel uitkleuren, maar de bruine niet ...   :unsure:

 Theodoor?!! Jan?!!  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Hoi Arp,
Zie hier mijn bron.  :grin:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slakkenaaskever
Die tweekleurige kever herinner ik me ook nog.

Groet, Thijs

Th.Heijerman

Jonge kevers zijn vaak bleek en week en hebben enige tijd nodig om uit te harden en uit te kleuren. Maar hier is inderdaad sprake van wee kleurvarianten. Wat er op Wikipedia staat klopt dus niet...

Theodoor

thijsdegraaf

Je kunt ook op niets vertrouwen.  :wacko: Eigenlijk moet dat stukje herschreven worden.
Bedankt voor de informatie.

Groet,   Thijs

Goyatlah

#8
CiteerJe kunt ook op niets vertrouwen.  :wacko: Eigenlijk moet dat stukje herschreven worden.
Bedankt voor de informatie.

Groet,   Thijs
Ga je gang  B)

(Dat is ook het punt met Wikipedia, iedereen kan alles (her)schrijven, dus af en toe staat er gewoon nonsense tussen. Altijd dan meerdere bronnen proberen te vinden.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's