Hongarije

Gestart door JaapHennevanger, april 13, 2008, 21:10:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

JaapHennevanger

Hallo,

Wij gaan 2 weken naar hongarije en willen graag nog wat meer infromatie van mensen die weten waar goeie vogelplekken zijn. We staan op de Nederlandse camping aucost, ten zuiden/oosten van balatonmeer.

heeft er iemand nog tips?

alvast bedankt,
Jaap Hennevanger



TjeerdBurger

Citeer
heeft er iemand nog tips?
neem je verrekijker mee Japie  ^_^

kan je helaas geen tips vanuit persoonlijke ervaring, maar neem hier maar eens een kijkje:
http://www.hungarianbirdwatching.com/areas.htm

en hier staan nog een heleboel linkjes!

veel plezier en succes alvast!

Scio

#2
Hoi Jaap

Ik heb in de lente van 2006 stage gelopen in Szabolc, Noordoost Hongarije. Hier wat tips!

Hortobagy: Natuurlijk moet je hier heen. Erg befaamd dit stuk europese steppe. Enigszins ingericht voor toerisme. Vooral de visvijvers zijn erg mooi! Verder is er en roodpootvalk-kolonie waar je je bijna in een dierentuin waant met ald RPV's in nestkasten!

Bukk-gebergte: Zit je zelf in natuurlijk. Let goed op keizerarenden daar. In totaal zijn er nu 80 paartjes in heel Hongarije (als ik het goed heb) en in het Bukk-gebergte worden er voorzien van zenders.

Bihar-plain: Ben tijdens m'n stage met een man van de MME/Birdlife Hungary meegeweest. Hij was nestbeschermer van Grote Trappen aldaar. Helaas geen gezien maar wel een mmooi gevecht van Sakervalk en Zeearenden. Scharrelaar natuurlijk ook present.

Rivier de Tisza & Bordog Zug: De Bodrog-Zug is een overstromingsgebied van de Bodrog en de Tisza. In April overstroomd de boel en vult al de afgesloten rivierarmen op. Koren op de miolen voor veel reigers, sterns, kwartelkoningen en schreeuwarenden. Ook dwergaalscholver wil er nog eens ronddartelen (alhoewel je die zeker te zien krijgt in de Hortobagy). Het is afgesloten gebied gezien het DE rustplaats is voor de oostelijk avifauna die tijdens de trek in Gibraltar oversteekt. De professor waarmee ik samenwerkte heeft radar-onderzoek gedaan hieraan. Het front waarover de vogels aan kwamen vliegen was net zo breed als Gibraltar zelf! Kun je nagaan! Verder is de Tisza hier een must voor oeverzwaluwliefhebbers. Grootste oeverzwaluwkolonie in heel West-Europa. Aantallen van 35.000 nestelende paartjes op 40 km afstand zegt genoeg denk ik.


Daarnaastr.....camping Aucost is zelf bekend om het feit dat zij veel met vogelaars doen daar. Volgens mij hebben ze speciale reizen naar gebieden. Vraag op de camping naar meer info dunkt mij ;)


www.mme.hu is ook een leuke site! Heb ze de link van de zeearend in de OVP vorig jaar toegestuurd. Heeft wekenlang op hun site gestaan en was een van de meest bezochte links van de site!  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

DanielS

Hoi,

Ik ben vandaag terug gekomen uit Hongarije en het is echt een prachtig land voor de vogels. Het leukste vond ik zelf de Kleine en Grote Hortobagy. De visvijvers in de Grote Hortobagy waren erg mooi.
Ook het Bukk was erg mooi. Jammer genoeg geen Grijze Gorzen gezien (wel gehoort)

Groet,

Daniel
Daniel