Hoofdmenu

marokko

Gestart door GijsB, april 13, 2008, 21:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Begin juli ga ik op vakantie naar marokko (ik weet het niet de optimale tijd maar goed). we zitten dan vooral in Fes Marrakech en in de woestijn. ook gaan we even het atlas gebergte in (niet in het hoge gedeelte, we blijven laag).

Ik ben eigelijk wel benieuwt welke vogels ik hier kan verwachten.
ik weet dat er veel Heremietibissen zitten en een onderdsoort van de ekster, maar wat voor leuke vogels kan ik er nog meer verwachten?

alvast bedankt :)
Gijs

GijsB

weet niemand iets van vogels in marokko?
Gijs

Jos Welbedacht

#2
Tja, er zitten daar heel veel mooie en bijzondere soorten.
Als ik mij niet vergis heb je kans op Arendbuizerd, Tapuit soorten als Westelijke Blondetapuit (en Zwarte Tapuit?), Lannervalk en veel meer.
Spaanse Mus is ook leuk.
Ik zou zeggen: Pak een gids als de ANWB (als je die hebt) en je weet meteen wat voor  soorten je kan verwachten.




Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

DanielS

#3
Leuke trip report van een vriend:
Hier :duim:  
Daniel

GijsB

ik heb alleen een vogelboekje met een aantal tuinsoorten, 30 jaar oud
daar kan je volgens mij geen marokkaanse vogels in vinden :huh:

mijn moeder is nog steeds van plan om de ANWB vogelgids te kopen maar komt er steeds niet van :rolleyes:  
Gijs

Justin Jansen

Veel Heremietibissen, is een beetje overdreven, gezien dat de hele wereldpopulatie van ongeveer 100 vogels daar zit in 1 kolonie...
ANWB gids is prima, leuk land!
M.v.g., Justin Jansen


redmar_woudstra

Gijs,

Je moet als je naar Marokko gaat nog maar even zeuren bij je moeder ;) Anders zal je vast niet veel vogels herkennen! Je zult genoeg zien in Marokko hoor, in ieder geval vaak hele andere soorten dan hier.

Zelf ben ik er niet geweest, maar Huisgors is toch vrij algemeen daar? Woestijnvink ook?
groet,
Redmar

GijsB

CiteerVeel Heremietibissen, is een beetje overdreven, gezien dat de hele wereldpopulatie van ongeveer 100 vogels daar zit in 1 kolonie...
ANWB gids is prima, leuk land!
op foto's die ik van de heremietibissen zie staan er meestal redelijk wat, maar dat zullen dan wel de enige van marokko zijn :(  
Gijs

Justin Jansen

#8
Citeer
CiteerVeel Heremietibissen, is een beetje overdreven, gezien dat de hele wereldpopulatie van ongeveer 100 vogels daar zit in 1 kolonie...
ANWB gids is prima, leuk land!
op foto's die ik van de heremietibissen zie staan er meestal redelijk wat, maar dat zullen dan wel de enige van marokko zijn :(
Ja dat klopt maar het is van de enige kolonie in de hele wereld (ca 150 vogels of id)....
Heb ze daar ook gezien, maar in de rest van de wereld, vergeet het....
M.v.g., Justin Jansen


GijsB

waar zit die kolonie ongeveer?
ben wel benieuwt
Gijs

Flor Rhebergen

Citeeren een onderdsoort van de ekster

Die is volgens de meest recente DB-namenlijst gepromoveerd tot een echte soort: Maghrebekster... :)  
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Rick van der Weijde

Wellicht om een indruk te krijgen van wat je er zou kunnen verwachten:
Marokko 2005. Natuurlijk heb ik niet alles op de foto weten te zetten, dus je zult vast nog meer tegen komen...
Ik heb eventueel ook nog wel een reisverslag voor je. Laat maar even weten of je daar trek in hebt...

Met groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

GijsB

ik zit nu al een paar dagen in marokko.
Het aantal verschillende soorten vind ik in de steden erg tegenvallen. Ik heb nog geen huisgors gezien! zitten hier wel ontzettend veel huismussen en bij ons hotel zit een grote alpengierzwaluw kolonie. Ook ben ik bij een grote kolonie met ooievaars (150+), kleine zilverreigers en koereigers (samen zeker 1000+).
Over een paar dagen gaan we meer de natuur in met hopelijk ook meer soorten.

ook hebben we gister avond een grote vogel spec. gezien. Ik denk haast dat het een roofvogel was want er was veel paniek onder de alpengierzwaluwen. De vogel was redelijk donker met (volgens mijn ouders) lichte vingers.
heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Gijs

snwja3

Als je toch internet hebt, download dit reisverslag eens, heb je gelijk een heleboel informatie: http://www.birdingbreaks.nl/reisverslagen/2008marokko.pdf  
Wietze Janse

Kasper S

zanghavikken zitten daar toch ook ?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Justin Jansen

Citeerzanghavikken zitten daar toch ook ?
Als je een plek hebt hoor ik het graag! Een van de meest gewilde soorten om te zien!
M.v.g., Justin Jansen


Kasper S

Lannervalk en kleine torenvalk komen wel in Marokko voor.
Zanghavikken zitten er wel volgens de ANWB. Een goeie plek heb ik niet.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Fabian Meijer

#17
Volgens mij is de Donkere zanghavik bijna zo goed als uitgestorven in Marokko, (heel mischien ver in het zuiden nog een paartje?)

Ben een keer in de winter 2 weken in Marokko geweest. Erg leuk, veel mooie dingen gezien zoals Lannervalk, Heremietibis en Renvogel.

Kasper S

CiteerVolgens mij is de Donkere zanghavik bijna zo goed als uitgestorven in Marokko,
Wat dus zou betekenen dat hij op die mogelijke 2 in Marokko na geheel uitgestorven is? Aangezien ze verder nergens voorkomen...
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

hiskodevries

zijn deze allemaal fout dan ?
http://xx.observatio.eu/soort/view/73192
of verwissel je een zanghavik soort
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Hisko,
De soort ansich is niet uitgestorven, maar het voorkomen binnen het West-Palearctisch (globaal Europa en Noord-Afrika) gebied van diezelfde soort is beperkt tot een klein gebied in Marokko. En daar is de soort (blijkbaar) bijna verdwenen.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

redmar_woudstra

In de rest van Afrika zijn de Zanghaviken (Bleke, Zuidelijke en Donkere) absoluut niet uitgestorven! Erg algemene soorten daar.
groet,
Redmar

snwja3

De wereld is inderdaad groter dan het kaartje in de ANWB.
Zie voor wat meer info uit 2005: http://www.birdforum.net/bird_view.php?bid=2647
Maar ik kan geen waarnemingen terugvinden van de laatste jaren .....

Wietze Janse

redmar_woudstra

Ik snap niet helemaal waarom de Donkere Zanghavik in Marokko uitgestorven is. Het is nou niet bepaald een erg "moeilijke" soort in Kenia en Tanzania (en daarbuiten), beetje de "Buizerd"daar. Een van de meest algemene roofvogels en bovendien: prooien zijn ook in Marokko wel voor handen lijkt me.
groet,
Redmar

Justin Jansen

CiteerIk snap niet helemaal waarom de Donkere Zanghavik in Marokko uitgestorven is. Het is nou niet bepaald een erg "moeilijke" soort in Kenia en Tanzania (en daarbuiten), beetje de "Buizerd"daar. Een van de meest algemene roofvogels en bovendien: prooien zijn ook in Marokko wel voor handen lijkt me.
net zoals voor vele soorten aan de rand van het verspreidingsgebied (oa Ortolaan en Kuifleeuwerik in Nl) verdwijnt de soort hier als het elders niet geheel goed gaat!

M.v.g., Justin Jansen


GijsB

ik ben vandaag in een leuk hotelletje (in rissani) waar de huisgorzen nog net niet in de kamers rondvliegen (wel door het restaurant) en zwarte tapuiten zitten hier ook genoeg.

onderweg hier naartoe nog een kruisbek (in atlas), zwarte wouw en nog een aantal arendbuizerds (wat een prachtige vogels!) gezien. eind van de middag gaan we op de kameel de woestein in!
Gijs

hiskodevries

Gijs, voer je ze ook in op http://xx.observatio.eu ?
inloggen met je waarneming.nl codes
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

redmar_woudstra

Citeerik ben vandaag in een leuk hotelletje (in rissani) waar de huisgorzen nog net niet in de kamers rondvliegen (wel door het restaurant) en zwarte tapuiten zitten hier ook genoeg.

onderweg hier naartoe nog een kruisbek (in atlas), zwarte wouw en nog een aantal arendbuizerds (wat een prachtige vogels!) gezien. eind van de middag gaan we op de kameel de woestein in!
He Gijs, check die "zwarte" tapuiten! Misschien zit er nog een andere leuke soort tussen (check bijvoorbeeld de staarten en de vorm van de T)
groet,
Redmar

GijsB

#28
wat kan het anders zijn dan?


Gister had ik op de markt een kraampje gezien die torenvalken, steenuilen en een bepaalde arendsoort )weet nog niet welke, foto komt later).



http://picasaweb.google.nl/dralion13/Volge...252157354111858

welke vogel is dit trouwens?

andere fotos staan daar ook trouwens, niet wo veel van vogels want ik had mijn camera thuis vergeten :(


@hisko zal ik doen
Gijs

Justin Jansen

Citeerwat kan het anders zijn dan?
Witkruintapuit
M.v.g., Justin Jansen