Guatemala

Gestart door RonJMBerkhout, april 20, 2008, 21:44:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonJMBerkhout

Hoewel nog zwaar in de jetlag, wilde ik toch al even reageren op mijn recente ervaringen in Guatemala. Dit land is een absolute must voor de serieuze "world twitcher". Helaas was er weinig info op het net te vinden over vogelen in Guatemala. Dus gewoon maar weer met de info uit Nigel Wheatley's "Where to watch birds..." op pad gegaan. Met succes: hoewel de info uit de gids vaak al snel verouderd is, was het in dit geval nog altijd zeer up to date te noemen. Beter zelfs, want vooral Tecpan was veel beter dan in de gids beschreven (met naast Pink-headed Warbler (algemeen) en Blue-throated Motmot ook ondermeer White-eared Quaildove, Goldmann's Warbler, Ocelated Quail, Spot-bellied Bobwhite, Black-capped Siskin, Hooded Grosbeak, Black-throated Jay en Chestnut-sided Shrike-Vireo). Ook Fuentes Georginas is erg goed voor moeilijke soorten zoals Buff-crowned Wood-partridge en Highland Guan). Verder bezocht ik nog Biotopo Quetzal, Tikal (met een paar nestelende Orange-breasted Falcons op de grootste pyramide!!!), Cerro de Cahui en Monterrico in Guatemala. Ook heb ik mijn extra dagen nog ingezet om in het nabij gelegen Tonala in Chiapas (Mexico) een Giant Wren op te speuren, waarop ik 12 uur lang heb moeten "jagen"...
Een absolute must blijft (en niet vermeld in de gids en pas sinds 2002 mogelijk) de ecolodge/finca Los Tarrales nabij de vulkaan Atitlan (via eigen website te boeken). Voor $100 is het mogelijk met 2 gidsen op zoek te gaan naar de Horned Guan in de hoogste delen van de vulkaan. En dat had ik dus donderdag jl. gedaan. Na 2 uur zwaar klimmen in de nacht kwamen we bij het krieken van de dag bij de top. Na slecht 20 minuten zoeken hadden we een mooi exemplaar in het vizier. Een absoluut record (vaak is na 5 uur zoeken nog geen vogel te vinden...). De vogel gedroeg zich zeer ontspannen en mijn gids van Tarrales heeft zelfs een video opname gemaakt (mijn camera was echter gestolen, dus vraag niet om een plaatje, maar Andy Burge heeft mij een kopie van de film toegezegd, omdat ik de "expeditie" gefinancierd had...). De vogel was vrij luidruchtig met geluiden die akelig veel aan een aalscholver deed denken. Al met al waren er 3 zeer blije mensen op die vulkaan die dag. Vooral ook omdat (in de  lagere delen van de vulkaan) ook nog een paar Azure-rumped Tanagers te vinden waren, die zich te goed deden aan Ficus vruchten. En uiteindelijk kon ik hier ook een heel lang gezochte soort, nl. de zeer schuwe Prevost's Ground-sparrow, te zien krijgen.

Dus Guatemala is een perfecte bestemming voor de individuele birdspotter met mogelijkheden tot het ultieme "twitch" genot. Vooral als je, zoals ik, al eerder uitvoerig in Costa Rica en Mexico heb gevogeld.

Dus vooral ook doen!!!

Groeten

Ron