Hulp bij keuze vangnet

Gestart door gert95, juni 19, 2019, 13:21:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

gert95

Beste mensen,

Graag wil ik een vangnet kopen voor voornamelijk libellen en vlinders.

Ik zit nu op veldshop.nl te kijken. Welke maten en kleuren zijn handig? Wat raden jullie mij aan?

Hartelijke groeten,
Gert
groeten Gert,

grunsven

Wat ik je aan zou raden is een goede verrekijker die dichtbij scherp kan stellen.
Een net heb je voor libellen in Nederland niet nodig.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

okover

Een Pentax papilio is handig en licht.

Netjes zijn niet netjes, zeggen we hier...

Ok

arjan.kop

In Nederland kun je je net beter thuis laten, tenzij je een heel dikke huid hebt. Als je om welke reden dan ook libellen wilt vangen (onderzoek naar dingen die je niet kunt zien zonder hem vast te houden, zoals knutten of mijten, om maar iets te noemen) is een groot net noodzakelijk. Een doorsnede van 50 centimeter in zwart of groen werkt het best.

pieterh93


Gert
Buiten dat het tegenwoordig onnodig is om libellen en vlinders te vangen met een net is het ook verboden. Art 3.5 van de Wet Natuurbescherming. In bijlage IV staan zelfs een aantal libellen en vlinders genoemd die je niet mag vangen en welke wettelijk beschermd zijn.
En.....die pentax papilio is inderdaad de beste keuze.
Groet,
Pieter v. Hoof

Frank van de Putte

Dat geldt toch alleen voor onderstaande zeldzame soorten? Laten we het niet overdrijven, ik zoek ook weleens met een netje aan de waterkant naar spinnen en andere beestjes, daarbij heb ik als "bijvangst" uiteraard ook weleens een waterjuffer...

Beekkrombout
Bosbeekjuffer
Donkere waterjuffer
Gevlekte glanslibel
Gewone bronlibel
Hoogveenglanslibel
Kempense heidelibel
Speerwaterjuffer
Groetjes,

Frank van de Putte

pieterh93

Controleurs zullen heus wel kijken of je met een bepaald doel bezig bent. Maar zodra je gaat verstoren wordt het een ander verhaal en kan men de strafbaarstelling toepassen. Dat zal heus niet zijn bij het vangen van larven e.d. langs de slootkant.

Dit zijn de aangewezen dieren:
Dagvlinders

Aardbeivlinder

Bosparelmoervlinder

Bruin dikkopje

Bruine eikenpage

Donker pimpernelblauwtje

Duinparelmoervlinder

Gentiaanblauwtje

Grote parelmoervlinder

Grote vos

Grote vuurvlinder

Grote weerschijnvlinder

Iepenpage

Kleine heivlinder

Kleine ijsvogelvlinder

Kommavlinder

Pimpernelblauwtje

Sleedoornpage

Spiegeldikkopje

Veenbesblauwtje

Veenbesparelmoervlinder

Veenhooibeestje

Veldparelmoervlinder

Zilveren maan

Libellen

Beekkrombout

Bosbeekjuffer

Donkere waterjuffer

Gevlekte glanslibel

Gewone bronlibel

Hoogveenglanslibel

Kempense heidelibel

Speerwaterjuffer

groet,
Pieter v. Hoof

Weia

Het begint altijd met soortenkennis. Het is opvallend dat bij vangstfoto's van libellen de kennis vaak bedroevend slecht is.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0


Jacob Molenaar

De vraagsteller is sinds een aantal uur na zijn vraag niet meer online geweest op dit forum dus ik hoop dat hij op de een of andere manier snapt dat er ook veel nadelen aan zitten.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)