Miridae soort?

Gestart door Niek van Wijk, april 13, 2008, 10:09:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde deze wants (ong 8 mm)  vanmorgen in de tuin.  Ik denk dat het een Miridae soort is.  Is dat juist en kan hij nog verder gedetermineerd worden?
Alvast dank,
Met vriendelijke groet,
Niek

Niek van Wijk

tweede foto

Niek van Wijk

derde foto

Goyatlah

Let me guess: Orthops kalmii ?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Niek van Wijk

Beste Dolf,

Dank voor je reactie.
Ik heb met je "guess" wat op internet rondgekeken, en hij lijkt er wel erg veel op.
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Orthops_kalmi_2.jpg
Kan iemand dit bevestigen?

Met vriendelijke groet,
Niek

thijsdegraaf

Dag Niek en Dolf,
Ik zit eigenlijk meer aan Lygus pratensis te denken.  :rolleyes:  Vooral als je hem vergelijkt met de bovenste afbeelding van deze site.
http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...wTdhbS5Dg&prev=

Groet, Thijs

Niek van Wijk

Goedenavond Thijs en Dolf,

Ja, dat is inderdaad, zoals ik het als beginneling bekijk, een exacte copie.....
Wat is dat moeilijk, zeg!
Jullie zijn ingewijden: Kan ik hem veilig als Lygus pratensis in mijn album plaatsen of zouden er nog andere mogelijkheden zijn (kan ik me nauwelijks voorstellen)?

Met vriendelijke groet, Niek

thijsdegraaf

#7
Ik zou toch nog even wachten of er een kenner als Berend Aukema langskomt. Er zijn zoveel op elkaar lijkende soorten.
Dolf weet alles van libellen en ik begin het een beetje te leren. Maar kenners van wantsen zijn we nog niet.  :lol:
Groet, Thijs

Goyatlah

Oeps, helemaal over de Lygus-soorten heen gekeken  :wub:
Maar is Lygus pratensis dan zeker of is Lygus sp. beter?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

thijsdegraaf

#9
Nog even afwachten. (zie mijn vorige antwoord) Volgens mij waren we tegelijk aan het schrijven.

Thijs

Goyatlah

#10
CiteerIk zou toch nog even wachten of er een kenner als Berend Aukema langskomt. Er zijn zoveel op elkaar lijkende soorten.
Dolf weet alles van libellen en ik begin het een beetje te leren. Maar kenners van wantsen zijn we nog niet.  :lol:
Groet, Thijs
Yep, maar dat komt nog wel. Begint o.m. met veel plaatjes kijken en vergelijken.
Voordeel als je 1 of meer andere groepen redelijk kent is dat je dan niet meer zo snel geneigd bent om puur naar 1 kenmerk als bv kleur te kijken, en beter op "structurele" kenmerken let.
Maar goed L.pratensis vind ik heel aannemelijk, maar ben geen kenner, en durf hem zelf dan ook niet zeker te stellen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Niek van Wijk

Beste Dolf en Thijs,

Dank voor alle tijd die jullie hieraan besteden.
Ik heb uiteraard absoluut geen haast - het is een (nieuwe, dat mag duidelijk zijn) hobby - en leer alleen maar veel van deze discussies. Ik wacht dus af....

Met vriendelijke groeten, Niek

Goyatlah

Het leuke is dat Thijs en ik hier wellicht nog meer van hebben geleerd.  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

thijsdegraaf

Zo is dat.  :P
Groet, Thijs

Berend Aukema

mannetje Lygus pratensis

Niek van Wijk

Beste Berend,

Hartelijk dank, Niek