2e kj Wespendief?

Gestart door Jaofik, juni 15, 2019, 12:54:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaofik

Hoi,

Bijgevoegd vier foto's van een overvliegende roofvogel te Wageningen op 10 juni. Ze zijn verre van perfect, maar geven wel een beeld. Het lijkt me een wespendief, maar beest viel op door de ruigaten in handpennen en staart. Mogelijk zou dit daarom gaan om een 2e kj wespendief (waarover in de laatste Sandgrouse een stukje stond over een herfstvogel bij Batumi). Omdat dit een zeldzaam geval zou zijn, de foto's beroerd zijn én ik benieuwd ben naar andere, frisse, meningen post ik de waarneming hier. Eerste vraag is natuurlijk: is het wel een wespendief?

Alvast dank voor jullie hulp & hartelijke groet,

Herman van Oosten.

OJGoreng

Ruigaten in vleugels en staart passen prima bij een volwassen wespendief deze tijd van het jaar, daar staan genoeg voorbeelden van op de site. Maar bij deze foto's zie ik eigenlijk niets dat tegen buizerd pleit. Vooral de stand van de vleugels op de tweede foto past in het geheel niet op een cirkelende wespendief, die de vleugels alleen in actieve vlucht boven het lichaam tilt. Bij een buizerd met staartrui lijkt de staart op de één of andere manier langer, en dat kan een verwarrend beeld opleveren. Kleeddetails zijn moeilijk te beoordelen, maar dat type polsvlekken, dat inderdaad suggestief is voor wespendief, komt ook bij lichte buizerds voor.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Eens met Zainal dat me dit eerder een Buizerd lijkt ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaofik

Beste Zainal & Frank,

Dank voor jullie snelle reacties! Wat rui van adulte wespendieven betreft: voor zover ik lees begint die op de broedplaatsen met een paar handpennen. Dan is deze vogel wel snel, gezien ze nog maar enkele weken weer terug zijn. Dat kan natuurlijk - als t een adult is, natuurlijk, en dat is lastig / niet te beoordelen van deze pixels.
Wat determinatie als buizerd betreft: kan ik wel inkomen, zonder overigens helemaal overtuigd te zijn. Punt is dat hij 'jizzde' als wesp en ik toen meteen de camera heb gepakt (net verhuisd, huislijst-dingetje ;-). Wel vind ik vleugelhouding wat lastig te beoordelen van de foto, een kenmerk dat mij niet onbekend is overigens. Ik heb de handboeken en Forsman nog ingepakt, want ik ben dan wel benieuwd in hoeverre buizerden (of: buizerden van welke leeftijd) in het begin van de maand juni al zover geruid zijn.

Dank voor jullie inzichten & groet!

Herman.

OJGoreng

#4
Ik vind het lastig te zien hoeveel veren hij precies kwijt is, maar buizerden die de binnenste handpennen en een paar staartpennen missen vind je in de database al in mei, al is het inderdaad een minderheid.

Hier nog een volwassen (of subadulte, want die verkorte binnenste handpennen vind ik wat vreemd) wespendief van een week geleden (9-6). Zij vertoont al rui aan hand, arm en staart, al is het wat asymmetrisch, dus mogelijk getriggered door beschadiging, schrikrui of iets dergelijks.



Hier nog een (jonge) buizerd van van vorig jaar (11-6), die de binnenste handpennen zelfs al aan het vervangen is:

Met vriendelijke groet, Zainal

Jaofik

Dag Zainal,

Die zijn er vroeg bij met ruien - veel dank voor je naspeuringen.

Groet!

Herman.

OJGoreng

Toch een intrigerend onderwerp. Het valt me op dat op alle -tig foto's die ik maakte van die wespendief die ik hierboven plaatste, de vogel een gele washuid lijkt te hebben. Al een tijdje wil het er bij mij niet in dat derdejaarsvogels (die nog niet broeden maar wel uit Afrika naar Europa komen, mogelijk om bekend te raken met het terein) niet op kleed van volwassen vogels te onderscheiden zijn. Het beest heeft ongebruikelijk dikke banden op de vleugel en korte binnenste handpennen, en heeft daarmee een kleed dat enigszins tussen juveniel en adult in zit.

Zonder ringonderzoek is dit niet iets om makkelijk uit te vinden (cirkelredeneren ligt op de loer), maar toch iets om op te letten. Dit was waarschijnlijk een ongepaard vrouwtje, het terrioriale mannetje waarbij ze zich voegde is gepaard met een andere vogel.
Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

Ik heb het topic gekraakt, geloof ik. In elk geval: deze kwam ik zaterdag tegen. De foto's zijn niet geweldig, want net iets te hoog en vervelend licht, maar wel een boeiend beest: de ogen zijn nog heel donker, en er lijkt iets van een gele washuid zichtbaar. Duidelijk geen 2kj, want de arm- en handpennen zijn al een keer geruid, maar dit zou dus zomaar een 3kj kunnen zijn.




Met vriendelijke groet, Zainal

Johan Bos

Dag Zainal, intrigerend inderdaad. Op de laatste foto's zijn volgens mij handpennen 1-3 vers geruid, h 4-10 moeten nog (want sterk beschadigd aan de toppen). Dit is vrij normaal volgens mij, zie bijvoorbeeld http://nickrossiter.org.uk/hbweb/moulthbcb.html
Of bedoel je dat de nog niet geruide handpennen niet van het juveniele type zijn?
Het donkere oog en de gelige washuid vind ik toch wel lastig te bevestigen aan de hand van de foto's.

Groet,
Johan

OJGoreng

Ik bedoelde inderdaad dat ze allemaal al een keer geruid zijn.
Met vriendelijke groet, Zainal