We zullen zien welk soort beheer ze gaan uitvoeren. Het is natuurlijk ook een commercieel gebeuren. Veel mensen willen hier geld aan verdienen, door te monitoren, te adviseren, te graven, te maaien etc. aanlegsteigers te bouwen, paden voor gehandicapten en ouderen aan te leggen, van die dingen, door tochten hiernaartoe te organiseren en excursies. Door bedreigde doelgroepen te redden / introduceren, rode lijst dieren als woelmuis, das, boommarter, bepaalde vleermuizen etc. Maar stel ze doen helemaal niks (meer) en ze laten de eilanden doen waarvoor ze ontworpen zijn namelijk voor het zuiveren van het water en het opvangen van rondzwevend materiaal tussen het riet, wat zal er dan gebeuren? Ik denk dat de boel gaat verlanden. We krijgen een riet - moeras landschap, met steeds meer wilgen. Mogelijk komt er ook een strand met duinen. Veel vogels kunnen dat wel bereiken. Kikkers, ringslangen, salamanders etc. veel minder makkelijk, maar kikkers en ringslangen geef ik nog wel een kans als de eilanden niet te ver uit de kust liggen. Alle vleermuizen zijn er al waargenomen. Qua zoogdieren denk ik dat otters het wel kunnen bereiken, maar dan moeten ze zich eerst nog wat verder door Nederland verbreiden, voorlopig lijken ze mij geen fan van het grote open water. Hetzelfde geldt voor Bevers. Ik geef bisamratten nog wel een goede kans. net als de bruine rat. Muizen zullen moeite hebben om 100 meter open water te overbruggen. Marterachtigen redden dit zelf waarschijnlijk ook niet. Dolfijnen en walvissen zijn er daar niet. Egels, mollen en konijnen zullen het niet redden. Mogelijk zullen de reeën er wel kunnen komen, zeker als er ijs ligt. Dan geef ik opeens de edelherten uit de polders ook een kans net als de vos en ook nog wel wat exoten als wasbeer en wasbeerhond. Ach een moeras met trilvenen, laagveen is ook mooi, zoveel hebben we daar niet meer van.