Pop van welke vlinder?

Gestart door Nightspy, juni 13, 2019, 22:32:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Ik heb geen enkele ervaring met poppen van vlinders. OI kan mij ook niet verder helpen. Dan maar een vraagje op het forum. De pop hangt aan een blad van een zomereik. Eigenlijk tussen twee samengevouwen bladeren, maar ik heb de bladeren los gehaald van elkaar.
Hans Hartvelt
Doorwerth

Rayan Majoor

Hoogstwaarschijnlijk een groene eikenbladroller
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Nightspy

Hallo Rayan,

Weer bedankt voor je reactie. Groene eikenbladroller kan kloppen omdat ik inderdaad imago's in mijn tuin waarneem. Kun je de soort aan de pop zien of is het een gok omdat hij tussen twee bladeren van een zomereik hing?
Hans Hartvelt
Doorwerth

Rayan Majoor

Op basis van uiterlijk gok ik op groene eikenbladroller (spinsel waar ie aan vast lijkt te zitten zit trouwens toch niet op een eikenblad...?). Helemaal zeker durf ik dat echter niet van deze foto te zeggen, sowieso zijn bladrollerpoppen vrij lastig
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Nightspy

Stupid me  :wub:,

Natuurlijk is het geen eikenblad. Het leek me handig om de plantsoort te vermelden. In mijn herinnering was dat een zomereik, maar dat heb ik niet geverifieerd aan de hand van de foto's. Het was een roos.
Des te knapper dat je er (waarschijnlijk) een Groene eikenbladroller van hebt weten te maken. Ik weet niets van poppen, dus ik kan niet eens zeggen of het van een dag- of een nachtvlinder is. Je bent weer een paar kilometer in mijn achting gestegen!  :duim:
Hans Hartvelt
Doorwerth

Rayan Majoor

 ;D :angel:
Die poppen van de groene eikenbladroller zitten echt overal, bijna even vaak op eik als op iets anders. Als je al bladrollerpoppen wilt determineren is het duidelijkste onderscheid vaak in de 'staartpunt' te zien. Toevallig laatst ook zo'n pop opgekweekt (https://waarneming.nl/observation/173925186/ )
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Nightspy

Ik had al eens eerder gelezen dat je vlinders opkweekt. Waarschijnlijk is dat ook nodig als ja alle aspecten van een bepaalde diersoort wilt leren kennen. Zover zal ik waarschijnlijk niet gaan. Wel een interessante serie foto's.
Hans Hartvelt
Doorwerth