Hoofdmenu

Pootafdruk

Gestart door Lieven, april 17, 2008, 20:44:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lieven

Dit spoor kwam ik tegen op een wissel waar dieren een spoorweg overstaken in Wallonië. Van welk dier is dit? Het pad was overgroeid met lage struiken, waardoor ik niet verwacht dat het een edelhert is.



Bij een andere trektocht in de Ardennen kwam ik ook veel sporen tegen van edelherten, reeën en wilde zwijnen. Waar moet ik op letten om ze uit elkaar te houden? Ik dacht dat bij wilde zwijnen meestal de bijhoeven zichtbaar zijn, maar ik zie die bijna nooit. De mest van ree en edelhert herken ik (denk ik toch), maar hoe ziet de mest van wilde zwijnen er precies uit?

vuurvlinder

Ik denk een pony.  <_<  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Robert

dan is het een pony met wel hele kleine hoeven,
nee het is wel van een hert/ree.
maar welk soort hert weet ik niet.

Gr robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

vuurvlinder

Toch denk ik aan een shetlander.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Ik heb er tussen de middag met de hond uitlaten nog even naar gekeken. Hier lopen bijna dagelijks een paar kinderen met 2 kleine shetlanders rond te sjouwen. Die hoefafdrukken zijn echt heel klein. Ik zie pootafdrukken van honden die zelfs groter zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

oemar

als leek toch maar even een duit in het zakje. Een pony is het zeker niet, dat is een onevenhoevige. Dit is duidleijk een fabeelding van een evenhoevige dus, in nederland, hert of zwijn

oemar

Zelf denk ik aan een zwijn omdat de hoeven naar de punt wat ver uit elkaar staan. Maar de bijhoefjes ontbreken inderdaad...... Nog even over de pony; een afdruk van een pony zou hoefvormig zijn (1 hoef welteverstaan).

vuurvlinder

#7
Ik denk eigenlijk dat de punten de achterkant zijn. Hieronder een plaatje van een paardenhoef, ik denk dat het een plaatje is van een achterbeen, de hoeven aan de voorbenen zijn ronder.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

oemar

Aha, zo had ik het nog niet bekeken..... Toch meen ik twee afzonderlijke hoefjes te zien die me doen denken aan de afdruk van een zwijn(tje). Maar goed ik ben natuurlijk een leek dus ik laat het eindoordeel graag over aan de echte spoorzoekers  :whistle:  ;)  

Lieven

Een shetlander zal het zeker wel niet zijn.
De afdruk vond ik in een bosrijke omgeving in Wallonië, waar ree, edelhert en everzwijn voorkomt. De wissel liep door het bos en over een spoorweg. Er waren struiken die laag over het pad groeiden, waardoor ik edelhert zou uitsluiten. Ik herinner me ook dat er over de sporen modder gesmeerd was. De afdruk lijkt me ook vrij groot (te groot voor ree?), daarom zou ik zelf voor everzwijn kiezen.
De wissel liep een steile helling af. Kan dat er voor zorgen dat de bijhoeven niet zichtbaar zijn?

vuurvlinder

Citeer
De wissel liep een steile helling af. Kan dat er voor zorgen dat de bijhoeven niet zichtbaar zijn?
Ik kan geen middenscheiding in deze, toch wel diepe, afdruk vinden, wat zou wijzen op een evenhoefige. Heb je misschien meer foto's van prenten, uit de directe omgeving?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Ik zie wel bijhoeven, weliswaar heel vaag maar toch, en dan denk ik dat het gewoon ree was,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

logico

Pony valt meteen af.
Het dier liep zoals je de foto bekijken naar voren. Dit kun je zien op de manier waarop hoeven in de modder zijn gegleden. Door de de modder kunnen de hoeven verder uit elkaar gedrukt zijn maar dit is niet echt goed zichtbaar.

Jammer dat je de centimeters niet hebt genoteerd. Dat zou veel makkelijker zijn.

Zonder de centimeters en kijkende naar de grote van de 50 euriecent blijf ik hangen op ree of een jong zwijn.

Afdrukken van de bijhoeven. Tja, moeilijk om te zeggen. Ik zou zeggen dat bij een diepe afdruk als deze de bijhoeven van een ree duidelijker zichtbaar zouden moeten zijn. Bij erg jonge zwijnen kunnen de afdrukken van de bijhoeven ontbreken of erg vaag zijn.

Dus dan neig ik weer meer naar een jong zwijn.

Lieven
De uitwerpselen van een wild zwijn zijn worstvormig en ca. 7 cm dik. Ze bestaan uit aan elkaar gekleefde of samengevloeide langwerpige keutels.
Maar goed. Net zoals bij mensen het geval is kunnen uitwerpselen varieren en dit kan liggen aan het seizoen en soort voedsel.
Met vriendelijke groet,
Patrick