Hoofdmenu

oorworm

Gestart door DJHiker, juni 13, 2019, 14:25:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/174333835/.
1 Gewone oorworm - Forficula auricularia larve/nimf
datum: 2019-06-13
locatie: Utrecht - Binnenstad (wijk) (UT)

foto's:


Beeldherkenning zegt Chelidurella guentheri, maar mij lijkt het meer een nimf Forficula auricularia.
David Kohl

Arp

Jouw pattern matching werkt voorlopig nog even beter dan die van ObsIdentify - voor Oorwormen in elk geval dan ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

DJHiker

nog te weinig kleintjes in de database vermoed ik.
Dank Arp.
David Kohl

Arp

mwah ... stuk of 60 gevalideerde ... kan beter, maar kan ook minder ...  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

DJHiker

Grappig, als experiment heb ik dezelfde foto ook laten determineren door de beeldherkenningstool van iNaturalist en die komt wel met Forficula auricularia als eerste suggestie.
So it's really all about the database....

Veel van mijn niet-Europese waarnemingen zet ik (ook) op iNaturalist, zodat ik inmiddels redelijk wat ervaring heb met de betrouwbaarheid van hun herkenningstool.
Door de bank genomen geeft de tool een juiste determinatie van de soorten die ik zelf ook al (middels zoeken op internet) gevonden had en heeft logischerwijs moeite met soorten die sterk op elkaar lijken en soorten waar weinig beeldmateriaal van bestaat. Hoewel achteraf soms blijkt dat van de betreffende soort wel degelijk een aantal eerdere waarnemingen op iNaturalist staan, maar waarschijnlijk onvoldoende.
Kwalijker vind ik dat het algoritme het soms echt helemaal laat afweten en bijv. verschillende soortgroepen niet meer van elkaar kan onderscheiden. Een tekortkoming is hierbij ook dat er -in tegenstelling tot Obsidentify- geen betrouwbaarheidsscore wordt getoond. En blijkbaar is "ik weet het niet" een optie die door de programmeurs niet als acceptabele uitkomst wordt beschouwd.
Uiteindelijk is het grote voordeel natuurlijk de tijdwinst die zo'n tool kan bieden, maar daar staat wel tegenover dat je er weinig van leert.
Overigens geeft de iNaturalist tool ook suggesties op genus, tribe of (sub)familie-niveau, wat voor veel tropische soorten eigenlijk niet te vermijden valt als je vanaf foto probeert te identificeren.
David Kohl

Arp

Ik zou er eens moeten kijken, maar het kan natuurlijk ook zomaar dat iNat. geen of weinig waarnemingen heeft van andere oorwormen, vooral ongevleugelde (zoals de bosoorworm) en dan minder makkelijk in de war komt ... (?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

DJHiker

Ja, ik vermoed dat dat inderdaad een doorslaggevende rol speelt. Heb even gekeken naar de Forficulidae-waarnemingen op iNaturalist en van Chelidurella guentheri zijn er slechts 2 waarnemingen die als zodanig zijn geïdentificeerd, tegenover 3962 van Forficula auricularia.
Vervolgens een tweede proefje gedaan met een duidelijke Chelidurella guentheri foto die ik van internet geplukt heb (zelf heb ik er geen): iNat komt dan toch weer met Forficula auricularia als suggestie, terwijl Obsidentify hem wel goed herkent (score 100%, dus aan de kwaliteit van de foto zal het niet liggen).
David Kohl

arpwifi

'kee - duidelijk. Bedankt voor het nakijken en terugkoppelen  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]