Enorme cocon onderaan een ernstig geperforeerde wilg gevonden.

Gestart door Giel van der Pluijm, mei 31, 2019, 19:19:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Giel van der Pluijm

Kan iemand bepalen aan welke vlindersoort deze fraaie cocon gekoppeld kan worden?
Sinds ik op waarneming.nl een aantal fraaie grote mooi ronde gaten voorbij zag komen van de gekraagde wespvlinder ben ik wat meer op wilgen gaan letten.
Nu vond ik vandaag 1 prachtige grote cocon, zie de 2 foto's op waarneming.nl.
Deze vond ik onderaan een wilg met enorme gaten en die er deels in gehakt zijn door een groene specht, zo te horen van degene die me begeleidde naar een wilg, nadat ik wat wilgenhakhout zag liggen met enorme geknaagde gaten en aan wie ik wat vertelde over de gekraagde wespvlinder.
De ca. 10 tot 12 cm (!!) lange dikke witte rups, die gezien is door de medewerkers van het tuincentrum de Sluispolder, zal  wel opgegeten zijn.
Morgen maak ik misschien even foto's van de stam, die ziet er erg aangetast uit, vol met grote en kleine gaten.
De foto's zijn te groot om aan deze topic toe te voegen.
https://waarneming.nl/waarneming/view/173493336


lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Giel van der Pluijm

#3
De wilgenhoutrups, die ik zelf een keer kruipend over een weg heb gevonden, is geen 10 a 12 cm en wit.

Rayan Majoor

De witte rups, of wat het ook mag zijn geweest, hoeft niet deze cocon gemaakt te hebben. Zeker aangezien de cocon al open en leeg is, zal die niet van de rups geweest zijn.
Ik vermoed ook wilgenhoutrups. Larven van wespvlinders zie je zo goed als nooit buiten het hout en verpoppen ook in het hout waar ze als rups in leefden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm

okido, Rayan, bedankt, de witte rups is binnenin de boom gezien, die zwaar gehavend is met allerlei grote gaten, dus deze cocon die wat kleiner is dan de witte rups zou zijn, zet ik dan maar op de wilgenhoutrups.
Jammer dat er maar zeer weinig foto's van cocons zijn.