geringde vlaamse gaai (Leiden)

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, juni 09, 2019, 20:40:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

in de vuurdoorn van de buren is een nest met vlaams gaaien.
lastig te fotograferen, maar ineens zag ik dat er eentje een ring had. Ik ben bang dat jullie er nu niets meet kunnen maar de jonngen zijn nog klein. Hopelijk kan ik hem nog wat beter fotograferen.
Ze zijn nu met z'n 2-en op het nest (foto met 500mm zonder ze te verstoren)
Hebben jullie hier iets aan?

groet Bep

Cygnus

Is een ring van het Vogeltrekstation, dus geringd in Nederland. Waarschijnlijk betreft dit een lokaal geringde vogel, misschien is er bij jou in de buurt een ringstation. Op de foto zijn van de inscriptie van 7 cijfers alleen de eerste 2 leesbaar, namelijk "15". Er ontbreken dus nog 5 cijfers. Probeer nog wat meer foto's te maken, wellicht is het mogelijk om het nummer compleet te krijgen.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

mgieskens

In de titel staat Leiden. Daar zit naar mijn weten geen ringstation dicht in de buurt. Ik denk dat Meijendel de dichtstbijzijnde is. Neemt niet weg dat hij in het kader van een of ander onderzoek dichterbij kan zijn geringd; Leiden University?
Maar aangezien het een officiële ring is van VT, moet hij ook daar in de database staan. Moet je wel het hele nummer kunnen aflezen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Cygnus

Meijendel ligt wat mij betreft in de buurt van Leiden. Er zijn daar in de jaren 2010-2019 34 Gaaien geringd. Ook ringt of ringde men daar met ringen die beginnen met "15"

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bep van Pelt-Verkuil

Ik ga natuurlijk proberen nog een keer die ring op de foto te krijgen! Maar we zijn al wel een stuk verder. Leuk
Groet Bep

Bep van Pelt-Verkuil

ik heb een andere zichthoek van de geringde vogel! maar ik moet opschieten want ze zijn bijna vliegvlug!

mgieskens

Ik denk nog steeds niet genoeg cijfers om het hele nummer compleet te krijgen.
Maar misschien, met maar 34 geringde gaaien, kan iemand het vergelijken met de uitgegeven nummers.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Inderdaad is ringstation Meijendel, waar ik actief ben, het dichtstbij gelegen ringstation van Leiden. Ik kan op de foto's de cijfercombinatie 950 ontcijferen. Die combinatie komt niet voor in een ring van enige gaai die wij sinds 2010 hebben geringd. Oudere gaaien zullen er amper nog vliegen. De vogel is dus niet bij ringstation Meijendel geringd. De ringcentrale kan alleen de melding verwerken als je het volledige ringnummer weet. Dat is een hoogst moeilijke opgave maar misschien lukt het als je meer foto's maakt. Ter informatie: het ringnummer heeft geen letters en zeven cijfers waarvan de 1 het eerste cijfer is. Dat is zichtbaar op de eerste foto en daarop herken ik een 5 als tweede cijfer. Als die 950 dan het derde tot en met vijfde cijfer zijn missen we enkel nog de laatste twee cijfers.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bep van Pelt-Verkuil

we hebben .15.. 750

'15' van de ene foto en 750. van de andere foto

is dat al haast geen unieke combinatie?

Ze vliegen bijna uit. Of ik nog meer kansen heb.....

Cygnus

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juni 17, 2019, 10:18:23 AM
we hebben .15.. 750

'15' van de ene foto en 750. van de andere foto

is dat al haast geen unieke combinatie?

Ze vliegen bijna uit. Of ik nog meer kansen heb.....

Is niet 750 maar 950. Het is zeker dat het ringnummer begint met 15, daarachter moeten nog 5 cijfers staan. Drie van die vijf betreft het gedeelte 950. De vraag is nu wat de positie is van 950. Op basis van de inscriptie boven het nummer denk ik dat het posities 4 tot en met 6 zijn, dan ontbreken nog het derde cijfer en het laatste cijfer. We hebben dan dus 15x950x, waarbij x staat voor een onbekend cijfer. Op de laatste foto is vaag een deel van het cijfer voor 950 te zien, dat moet volgens mij een 3, 5 of een 8 zijn.

Hopelijk lukt het je om nog meer foto's te maken, want het zou wel leuk zijn om de herkomst van deze vogel te achterhalen. Er zullen ook niet veel Vlaamse Gaaien worden gemeld waarvan het nummer is afgelezen.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bep van Pelt-Verkuil

helaas, ze zijn uitgevlogen
Gaat niet meer lukken

Jeroen Nagtegaal

Kun je mij wellicht de originele jpeg foto's mailen? Als je het mij vraagt staat op de tweede foto 6950, dan mist er slechts een cijfer. Ik vrees het laatste...
Mijn mail is jhc.nagtegaal@gmail.com
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bep van Pelt-Verkuil

Kan ik doen; het zijn RAW foto's van 44MB per stuk. Dt kan via We Transfer
Als je daar wat mee kunt....

Ik denk dan.... die gaai moet toch te achterhalen zijn....
groet Bep

Jeroen Nagtegaal

RAW krijg ik helaas niet geopend. De Jpeg's zijn voor mij dan prima.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mgieskens

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 22, 2019, 19:27:35 PM
RAW krijg ik helaas niet geopend. De Jpeg's zijn voor mij dan prima.
Als daar behoefte aan is, kan ik RAW's converteren van Canon en Nikon
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Bep van Pelt-Verkuil

geef me je mailadres; ik ben benieuwd of je er meer uit krijgt dan ik.
Ik werk in LightRoom
En.... het waren zeer lastige opnamen; 500mm uit de hand; vogels in de schaduw. Dus verwacht niet te veel van de RAW.

Bep van Pelt


PS ik wil jullie ook even laten meegenieten van het voeden van de jongen

mgieskens

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juni 23, 2019, 08:37:12 AM
geef me je mailadres; ik ben benieuwd of je er meer uit krijgt dan ik.
Ik heb zelf veel in RAW formaat gefotografeerd en de nodige ervaring met het leesbaar maken van ringen.
Of ik er meer uit weet te halen? Er is maar een manier om daar achter te komen.  ;)
Je mag de foto's mailen naar gieskens at xs4all.nl
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Bep van Pelt-Verkuil

de bestanden zijn verstuurd via We Transfer
met een groet
Bep van Pelt

mgieskens

Na het zien en bewerken van de RAW foto's, ben ik het eens met Jeroen's conclusie voor wat betreft de eerste 6 cijfers: 1.569.50x
Van het laatste cijfer is net een randje (nauwelijks) zichtbaar. Misschien net voldoende voor de ring-puzzelaars onder ons.
Ik heb er zelf ook wel ideeën over, maar wil jullie niet op voorhand in een bepaalde richting sturen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Bep van Pelt-Verkuil

spannend of iemand er toch achter kan komen.
Groet Bep

Oenanthe

Citaat van: mgieskens op juni 24, 2019, 21:25:57 PM
Na het zien en bewerken van de RAW foto's, ben ik het eens met Jeroen's conclusie voor wat betreft de eerste 6 cijfers: 1.569.50x
Van het laatste cijfer is net een randje (nauwelijks) zichtbaar. Misschien net voldoende voor de ring-puzzelaars onder ons.
Ik heb er zelf ook wel ideeën over, maar wil jullie niet op voorhand in een bepaalde richting sturen.
Als je gelijk hebt kunnen het maar 10 ringnummers zijn want alleen het laatste nummer ontbreekt. Als Michel het ringnummer met het cijfer dat hij denkt dat het is invoert op www.griel.nl zie je meteen of je het goed hebt. Daarvoor moet je wel over exacte gegevens over plaats en tijd van waarneming beschikken. Succes!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bep van Pelt-Verkuil

Dat is er!
de foto met '950' is gemaakt op 16-06-19 (11:02)
de foto met '15' is gemaakt op 09-06-19 om 11:46

Hazewinkelstraat 14 in Leiden

Is dit voldoende info?


groet Bep

mgieskens

Ik ben nog te onzeker over het laatste cijfer om het te gaan invoeren in griel.
Al denk ik wel dat op basis van wat ik denk te zien, de keuze terug gebracht kan worden tot 3 nummers.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Cygnus

#23
Citaat van: Oenanthe op juni 24, 2019, 22:28:27 PM
Als je gelijk hebt kunnen het maar 10 ringnummers zijn want alleen het laatste nummer ontbreekt.

Inderdaad, "als je gelijk hebt". Ik denk dat op basis van de foto's niet met zekerheid gesteld kan worden dat het derde cijfer een 6 is. Volgens mij is er maar 1 manier om te proberen verder te komen en dat is bij het Vogeltrekstation te informeren welke ringen van de 10 series van 10 mogelijkheden voor Gaaien zijn gebruikt.  Er worden relatief weinig Gaaien geringd, in 2017 bijvoorbeeld 151.  Met dezelfde ringmaat worden ook andere soorten geringd, zoals Goudplevier (5521 in 2017), Kievit (1888), Grote Stern (1401), Waterral (740), Sperwer (623), Kemphaan (418), Rosse Grutto (295), Tureluur 200 en nog circa 10 andere soorten (totaal 243). Totaal dus 11.480 ringen van deze maat (in 2017). Het aandeel Gaai hiervan is slechts 1,3%. Veel van de mogelijke codes zullen of gebruikt zijn voor andere soorten of nog niet gebruikt zijn door de ringer aan wie de ringen zijn uitgegeven. Mijn verwachting is dat een aanzienlijk deel van de mogelijke codes af zal vallen. In het gunstigste geval is er maar 1 Gaai geringd uit de 100 mogelijke codes. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bep van Pelt-Verkuil

goed idee; is te proberen
groet bep

mgieskens

Ik heb de foto's (ook de originelen) nog eens goed bekeken en volgens mij is het volledige nummer 1.569.503
De onderste cirkel van de 6 is op de verschillende foto bewerkingen als een zwarte schaduw redelijk goed te zien. Ook op de foto met de eerste 2 cijfers is hij nog net op het randje te zien. Een 8 heeft ook een rondje aan de onderkant, maar dan had ik verwacht het bovenste rondje ook te zien. Ik kan een 8 niet helemaal uitsluiten, maar vind op basis van wat ik wel kan zien, een 6 veel waarschijnlijker.
Het laatste cijfer is een stuk lastiger. Er lijkt iets van een streepje/dakje aan de bovenkant te zitten (zoals bij 1,3,7) en geen rondingen aan de linkerkant van het cijfer (die hadden dan zichtbaarder moeten zijn). In dat geval vallen 6,8,9 en 0 af. Idem ook de 4 die halfhoog een punt naar links moet hebben en geen punt/streep naar links aan de bovenkant. 2 en 5 kan ik niet helemaal uitsluiten, maar acht ik minder kansrijk dan 1,3 of 7. Persoonlijk zou ik gokken op een 3
Maar je moet toch alle mogelijke nummers checken tegen de database, wat alleen wanneer die nummers niet aan gaaien zijn uitgedeeld, kan met zekerheid worden vastgesteld wat het enige mogelijke nummer is. Zodra er ook maar 2 mogelijke combinaties zijn, heb je al geen 100% zekerheid meer wat het juiste nummer is. Daarvoor zijn de foto's toch te onduidelijk.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Bep van Pelt-Verkuil

wat leuk al deze interesse!
Is er nu een manier om te checken of dit enige mogelijke geringde gaai is?
Ik zou het wel erg leuk vinden.
Ik heb de vogels overigens helemaal niet meer gezien.

Groet Bep

mgieskens

Het enige wat je als individuele waarnemer kunt doen is een ring melden op griel.nl
Als de melding goed is, krijg je doorgaans een bevestigingsbericht met de ringgegevens; wanneer en waar geringd, etc.
Dan moet je.wel eerst zeker weten dat je het nummer goed hebt afgelezen. Anders geeft het alleen maar vervuiling in de database en correctie/opruimwerkzaamheden voor de admins.

In dit geval heb je iemand nodig die meer kan en mag dan alleen een ring invoeren. Zeg maar de database beheerders en project admins/ringers; o a. Jeroen dus. Die kunnen de database doorzoeken en ringgegevens checken zonder ze in te voeren.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Bep van Pelt-Verkuil

Beste Michel, en hoe kom ik aan het adres van bijvoorbeeld Jeroen
Groet Bep

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft