bladwesplarve boswilg + bizar toeval?

Gestart door zakdrager, juni 08, 2019, 05:24:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Deze bladwesplarve vond ik op een boswilgje in mijn voortuin in Malden op 26 mei. Ik heb hem gefotografeerd en in een potje met een paar blaadjes boswilg laten staan om te kweken. Een week later bij het verversen van de kweken trof ik aan wat je op de 2e foto kunt zien. Een larve van een lieveheersbeestje met een onthoofde bladwesplarve. Het ziet er haast uit alsof er een parasiet uit de bladwesplarve is gekropen (maar die zat niet in het potje). Wel deze larve van een lieveheersbeestje dus, die ik dan onbedoeld heb geïntroduceerd met het plantmateriaal.

Ik ben niet helemaal zeker hoe ik dit moet interpreteren. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat het lieveheersbeestje parasitair heeft geleefd in de bladwesplarve. Vermoedelijk heeft de keverlarve van de bladwesplarve gegeten bij gebrek aan ander voedsel maar dat verklaart weer niet zo goed waarom een deel van de bladwesplarve zwart is. Ideeën?

Groet, Henk

zakdrager

O ja, ik ben natuurlijk ook benieuwd of iemand de larven kan determineren op soort.

Groet, Henk

John Bouwmans

De lhb-larve zal op het blad hebben gezeten, of als larve of als ei. In geen enkel geval in de bladwesplarve. Lhb-larven vertonen vaker kannibalistisch gedrag en vreten ook ander lhb-larven; heb zelf gezien dat aziatisch een 7-stip larve aanpakte. Dus waarom geen bladwesplarve bij gebrek aan bladluizen.

Durf de bladwesplarve geen naam te geven. Zijn er veel op wilg en ook veel groen.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

zakdrager

Hallo Henri en John,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Nog beter opletten dus met inbrengen van plantmateriaal in kweken. Overigens is het me geloof ik nooit gelukt om een bladwesplarve lang in leven te houden. Mijn 'vlindermanieren' werken blijkbaar niet zo bij bladwespen.

Groet, Henk

John Bouwmans

Citaat van: zakdrager op juni 08, 2019, 21:03:50 PM

Overigens is het me geloof ik nooit gelukt om een bladwesplarve lang in leven te houden. Mijn 'vlindermanieren' werken blijkbaar niet zo bij bladwespen.


Tot aan de verpopping lukt me eigenlijk altijd wel, maar met veel univoltiene soorten gaat het nog te vaak mis bij de overwintering. Kwestie van dagelijks de kweekbakjes schoonmaken en soms elke dag vers blad. Blijven proberen Henk :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

zakdrager

Veeleisende beestjes, hoor. Dat past maar matig bij mijn altijd veel te kleine hooivork. :rolleye:

Groet, Henk

Rayan Majoor

Ondanks dat ze nog zo op elkaar lijken heb ik ook lang moeite met bladwespen gehad. Gaat nu wel beter, maar lijken erg andere eisen dan rupsen te stellen. Ik weet ook niet precies wat ze zo anders maakt...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl