Literatuur & "betaal" multimedia, aanraders

Gestart door laatvlieger, augustus 15, 2005, 14:06:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Ook aangeschaft en probleemloos geïnstalleerd op een OnePlus 3.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

mdumdumdu

Heeft iemand ervaring met dit boek. Wou het kopen maar wacht nog even jullie mening af. Werkt het met zang herkenning voor mij zeker een verbeterpunt.
Hieronder de link
https://www.vogelbeschermingshop.nl/Veldgids-vogelzang-nieuwe-editie
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

migratorius

Citaat van: mdumdumdu op november 23, 2017, 12:48:57 PM
Heeft iemand ervaring met dit boek. Wou het kopen maar wacht nog even jullie mening af. Werkt het met zang herkenning voor mij zeker een verbeterpunt.
Hieronder de link
https://www.vogelbeschermingshop.nl/Veldgids-vogelzang-nieuwe-editie
Zie ook deze recensie op Dutch Birding:
https://www.dutchbirding.nl/recensies/1426/veldgids_vogelzang_vogels_herkennen_aan_hun_zang_en_roep#1426

Ik ken het zelf niet.

JanHein

Oenanthe

Ik ken het boek niet, maar mijn ervaring is dat werken met ezelsbruggetjes als "mama mag ik een ijsssie" en dergelijke onbruikbaar zijn. Iedereen hoort er wat anders in. Jezelf aanleren wat een ander erin hoort is wat dat betreft zinloos.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Citaat van: mdumdumdu op november 23, 2017, 12:48:57 PM
Heeft iemand ervaring met dit boek. Wou het kopen maar wacht nog even jullie mening af. Werkt het met zang herkenning voor mij zeker een verbeterpunt.
Hieronder de link
https://www.vogelbeschermingshop.nl/Veldgids-vogelzang-nieuwe-editie

Ik heb het boek op mijn verjaardag gekregen. Er staan determinatiesleutels in aan de hand van klank, type roep, lettergrepen , roffels etc. Ook staan de grafische weergaven van de zang (hoe noem je dat ook alweer) erbij met informatie over de soorten (waar en wanneer je welke geluiden zou verwachten en juist niet en de betekenis van sommige roepen). De app is wel overzichtelijk en de geluiden zijn loeizuiver. De app kan je geloof ik ook zonder het boek downloaden. En het zijn alleen 100 soorten die te onderscheiden zijn aan de zang. 'stille' soorten staan er bijvoorbeeld niet in.

Verder moet ik wel zeggen dat ik de determinatiesleutels nog niet echt gebruikt heb en nog steeds niet bijster goed ben in het herkennen van geluid.
Om de vogelzang echt goed onder de knie te krijgen ben ik van mening dat je echt goed wat uren in het veld moet zitten.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

migratorius

Citaat van: jeroen vinke op november 23, 2017, 15:28:29 PMVerder moet ik wel zeggen dat ik de determinatiesleutels nog niet echt gebruikt heb en nog steeds niet bijster goed ben in het herkennen van geluid.
Om de vogelzang echt goed onder de knie te krijgen ben ik van mening dat je echt goed wat uren in het veld moet zitten.
Ik heb nog nooit met een sleutel geprobeerd geluiden te herkennen, hoewel ik denk dat er zelf eentje maken wel eens handig zou kunnen zijn.
Om geluiden te leren is ze heel vaak horen de beste oplossing – en als vogels niet zingen of roepen moet je naar opnamen luisteren om verder te leren.

JanHein

frankneijts

#276
Citaat van: Oenanthe op november 23, 2017, 14:46:29 PM
Ik ken het boek niet, maar mijn ervaring is dat werken met ezelsbruggetjes als "mama mag ik een ijsssie" en dergelijke onbruikbaar zijn. Iedereen hoort er wat anders in. Jezelf aanleren wat een ander erin hoort is wat dat betreft zinloos.

Helemaal eens. Hetzelfde geldt overigens ook voor al die ezelsbruggetjes voor het uiterlijk zoals bijv. het infame "duivenkopje" om een Wespendief van een Buizerd te onderscheiden.. Prachtige voorbeelden daarvan in het TV-programma 'Baardmannetjes' waarin Nico de Haan herhaaldelijk probeert met dergelijke 'vondsten' de vogelkennis van Hans Dorresteijn op te vijzelen. Wie het programma zelfs maar één keer gezien heeft weet dat dit dus niet werkt ... B)
(Er is, voor zowel geluiden als uiterlijk, maar één ding dat echt zin heeft: try and error ..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Tijdens mijn vakantie in Zuid Afrika viel ik uit de landrover van verbazing toen onze gids het onderstaande systeem demonstreerde. Je haalt een apparaatje over de foto in het vogelboek en je hoort het geluid van de betrokken soort. Op vliegveld Johannesburg vond ik het betrokken boek in de winkel. Prijs 1200 rand, ongeveer 75 euro. Als ik niet op het punt gestaan had het land te verlaten had ik het waarschijnlijk nog aangeschaft ook. Iemand met dit systeem bekend? Kans dat het ook in Europa wordt geïntroduceerd of is dat al gebeurd terwijl ik zat te slapen?

http://www.brizabirdguide.co.za/callfinder.php
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Richardus

Wat zijn/is een goed boek(en) die overzicht geven van migratiepatronen in de WP?

Newtons "Migration Ecology..." is me financieel wat te gek maar lijkt me gezaghebbend voor UK en N-Europa? Zijn eerdere "Bird Migration" behandelt geloof ik enkel UK?
Daarnaast zie ik "Bird Migration" van D. Couzens, en "The Palaearctic-African Bird Migration System" van R.E. Moreau. Aanraders? Of zijn er andere en/of betere die ik over het hoofd zie?

jeroen vinke

Voor een collega zoek ik een vogel ID app. Zelf gebruik ik android, maar mijn collega heeft een Iphone. Voor Iphones lijkt het net alsof er geen gratis vogelapps zijn in het Engels. Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

bjornd

Iemand een idee wanneer er een update komt van de app vogelgeluiden zodat deze app terug werkt op de huidige android versies ( app die de geluiden van xeno-xanto gebruikt ).

OJGoreng

#281
Misschien dat ik eroverheen gelezen heb, maar volgens mij heb ik deze nog niet zien langskomen. Ik heb 'm net pas geïnstalleerd, dus kan nog geen onderbouwde review geven, maar de eerste indruk is gunstig... wat Spartaans vormgegeven, maar erg bruikbaar, al ontbreken er nog flink wat belangrijke soortgroepen. En gratis. Ik houd van gratis. Het zal mijn Nederlandse helft zijn.

Raptors of mainland Eurasia. Accipiters, Harriers, Honey-buzzards and Kites. Link naar Google Play Store.

Link naar het project zelf.
Met vriendelijke groet, Zainal

flevobirdwatching

Citaat van: jeroen vinke op mei 08, 2018, 18:30:50 PM
Voor een collega zoek ik een vogel ID app. Zelf gebruik ik android, maar mijn collega heeft een Iphone. Voor Iphones lijkt het net alsof er geen gratis vogelapps zijn in het Engels. Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Er zijn toch wel een gratis gids te downloaden:
Ecoguide, birds of europe, 526 soorten.
Vogelexcursies:
http://www.birdsnetherlands.nl/indexnl.htm

webshop FlevoBirdwatching voor vogelliefhebbers
https://vogelskijken.store/

jeroen vinke

Citaat van: flevobirdwatching op mei 27, 2019, 13:57:14 PM
Citaat van: jeroen vinke op mei 08, 2018, 18:30:50 PM
Voor een collega zoek ik een vogel ID app. Zelf gebruik ik android, maar mijn collega heeft een Iphone. Voor Iphones lijkt het net alsof er geen gratis vogelapps zijn in het Engels. Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Er zijn toch wel een gratis gids te downloaden:
Ecoguide, birds of europe, 526 soorten.

Aah super. Ga het haar meteen vertellen! Dank je wel
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

OJGoreng

"Due early August", dus ik denk het niet ;).
Met vriendelijke groet, Zainal

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ArjenDrost †

Nou weet ik niet waar je hem voor wilt gebruiken, maar echt heel veel info lijkt er niet in te staan, als je de voorbeeldpagina's zo bekijkt, alleen 1 afbeelding, een kaartje en wat erg basic info. Wel tof natuurlijk om alle soorten in 2 boeken te hebben.

OJGoreng

Citaat van: ArjenDrost op juli 20, 2020, 23:12:34 PM
Nou weet ik niet waar je hem voor wilt gebruiken, maar echt heel veel info lijkt er niet in te staan, als je de voorbeeldpagina's zo bekijkt, alleen 1 afbeelding, een kaartje en wat erg basic info. Wel tof natuurlijk om alle soorten in 2 boeken te hebben.

Bij alles staat een QR-code die doorlinkt naar aanzienlijk meer on-line-info. Dat ziet er nu goed uit, maar in hoeverre dat een houdbaarheidsdatum heeft zal zich uitwijzen. Risico dat dat over vijf jaar voornamelijk "404 page not found" oplevert lijkt me niet superklein.
Met vriendelijke groet, Zainal

jeroenroelofsen

#289
Citaat van: ArjenDrost op juli 20, 2020, 23:12:34 PM
Nou weet ik niet waar je hem voor wilt gebruiken, maar echt heel veel info lijkt er niet in te staan, als je de voorbeeldpagina's zo bekijkt, alleen 1 afbeelding, een kaartje en wat erg basic info. Wel tof natuurlijk om alle soorten in 2 boeken te hebben.
Daarom ook wel wat tijfel. Maar wat je zegt, alle soorten voor die prijs.... bijna "to good to be true".

Maar ook:
Citaat van: OJGoreng op juli 21, 2020, 00:06:31 AM
Citaat van: ArjenDrost op juli 20, 2020, 23:12:34 PM
Bij alles staat een QR-code die doorlinkt naar aanzienlijk meer on-line-info. Dat ziet er nu goed uit, maar in hoeverre dat een houdbaarheidsdatum heeft zal zich uitwijzen. Risico dat dat over vijf jaar voornamelijk "404 page not found" oplevert lijkt me niet superklein.
Waarbij natuurlijk de houdbaarheid van de links wel een ding is natuurlijk.

Denk er nog even over na, wellicht is er tegen die tijd een gulle gever voor mijn verjaardag  ;)
Danl jullie wel voor het mee denken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ArjenDrost †

Citaat van: OJGoreng op juli 21, 2020, 00:06:31 AM
Bij alles staat een QR-code die doorlinkt naar aanzienlijk meer on-line-info. Dat ziet er nu goed uit, maar in hoeverre dat een houdbaarheidsdatum heeft zal zich uitwijzen. Risico dat dat over vijf jaar voornamelijk "404 page not found" oplevert lijkt me niet superklein.
Ik heb er een paar gecheckt, over het algemeen kom ik op de soortpagina in ebird uit, daar heb je natuurlijk zonder het boek ook toegang toe.

OJGoreng

Ja, inderdaad. Ik had eBird nog nooit bekeken. Bij de eerste poging (wespendief) meteen een verkeerd geïdentificeerd kleed. Ugh.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jos Welbedacht

Ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de tekeningen. Dat wat ze in de previews laten zien, ziet er goed uit, maar zou dat ook voor de rest gelden? Ik zag dat er een heel team van illustrators aan heeft gewerkt, dus daar zullen vast verschillen in zitten. Ik vraag me ook af of deze tekenaars speciaal voor dit project hebben getekend, of dat de tekeningen uit andere werken zijn gehaald. Voor mij zijn de tekeningen namelijk, samen met de compleetheid aan soorten, de hoofdredenen om dit boek eventueel aan te schaffen. Als determinatiegids heb je er natuurlijk weinig aan, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling van dit boek.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jva

https://www.nhbs.com/3/series/atlas-of-feathers-for-western-palearctic-birds

Iemand enig idee waarom de datum van uitgifte telkens wordt uitgesteld? Ik heb dit boekwerk hoog op mijn verlanglijstje staan en kom net tot de conclusie dat de release wederom (met een jaar) is uitgesteld, nu naar dec. 2021.. :huh:
Jelle

jva

Citaat van: jva op september 23, 2020, 13:59:04 PM
https://www.nhbs.com/3/series/atlas-of-feathers-for-western-palearctic-birds

Iemand enig idee waarom de datum van uitgifte telkens wordt uitgesteld? Ik heb dit boekwerk hoog op mijn verlanglijstje staan en kom net tot de conclusie dat de release wederom (met een jaar) is uitgesteld, nu naar dec. 2021.. :huh:
Never mind, ik geef het op. Publicatie is wederom uitgesteld tot dec. '22.. Ik houd het wel bij de database op internet.
Jelle

jva

Ter kennisname voor de geintesseerden, reactie van de Feather Research Group (via de NHBS):

"In your catalogue, you have announced the Passerine volume of the Atlas of Feathers for Western Paleactic Birds to come out this month and I had indeed planned to be finished by this time. I have been continually working on the illustrations of feathers over the past year, every day from early in the morning till late at night. The most difficult task has been accomplished. Now there are illustrations ready for all 600 Passerine species, which show at least one plumage per species, for most of the species even two plumages. There are only 65 species left for which the illustrations of a second plumage are not yet ready. This is what I am currently working on and it will probably take me until March next year. The juxtaposition of two different plumages per species makes our Atlas of Feathers particularly valuable because it shows the range of variation within each species.

Next year, we will celebrate the 50-year jubilee of our Feather Research Group, which was founded in 1972. So 2022 will be a good year to bring out the first volume of our Atlas of Feathers series to celebrate our golden jubilee. In the meantime, I can recommend the book by Cloé Fraigneau titled Feathers – An Identification Guide to the Feathers of Western European Birds, which is the best feather identification book so far. You already carry this book in your catalogue. If you like, you can link a recommendation to this book on the catalogue page presenting the Atlas of Feathers for Western Palearctic Birds.

I suggest you change the publication date for the Passerine volume of our Atlas of Feathers to December 2022 (hopefully it ready before then) and the publication date for the Non-Passerine volume to December 2024 (an incredible amount of work still has to be done for this). I am not sure if the Non-Passerine volume can go into as much detail as the Passerine volume does, considering that the preparation of the Passerine volume already took 24 years".
Jelle

Roel Schwartz

https://www.bol.com/nl/nl/p/national-geographic-complete-birds-of-north-america-3rd-edition/9300000032521916/?bltgh=l-k95LJmHZaBgaWKjElA1w.2_10.11.ProductTitle
Voor liefhebbers van de vogels van Noord-Amerika is dit boek net vers van de pers. Hij lag in Amerika voor 45 US-dollar in de winkel. T.n.t. de beste veldgids die ik heb ingezien wat tekeningen betreft voor deze regio.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

frank jellema

Nederlandsche vogelen van Nozeman en Sepp.
Een schitterend boek uit 1770! De moeite waard om het verhaal erachter en de inhoud te bekijken. Nu on-line:
https://www.kb.nl/ontdekken-bewonderen/topstukken/nederlandsche-vogelen#toc-nederlandsche-vogelen-een-kostbare-megaproductie