Is dit een grote Karekiet?

Gestart door pino10, juni 02, 2019, 09:57:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

pino10

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173619847/.
1 Vogel onbekend - Aves indet. adult, gezien
datum: 2019-06-02
locatie: Den Helder - Oude Vuilnisbelt (NH)

foto's:


frankneijts

Zoek de verschillen: links 'jouw' vogel en rechts een Grote Karekiet .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Citaat van: frankneijts op juni 02, 2019, 18:02:27 PM
Zoek de verschillen: links 'jouw' vogel en rechts een Grote Karekiet .. B)
Ik zou willen beginnen met de achtergrond. Duidelijkste verschil. ;D
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

pino10

Bedankt voor de reactie. Ja wanneer ik zo mooi de twee vogels naast elkaar zie, zit er natuurlijk veel verschil in. Frank nog bedankt voor de twee foto's, dan kom ik toch weer uit op een sprinkhaanzanger ;D

Gr. Eric  :duim:

William de Jong

Sprinkhaanzangers heeft niet zo'n egale rug Eric.
Vergelijk maar met je eedere topic https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=451570.0

Groeten, William de Jong

pino10

Links de Sprinkhaan zager, rechts mijn vogel.

pino10

Je hebt gelijk sorry valt mij nu pas op. Ik denk dan misschien een bosrietzanger ?

Oscar Balm

Of een kleine karekiet.
Het uiterlijk verschil tussen bosrietzanger en kleine karekiet is niet goed waarneembaar.
Het verschil in zang is echter duidelijk.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

pino10

Bedankt voor de reactie, dan houden we het op een kleine karekiet.

Gr. Eric :duim:

ArjenDrost †

Citaat van: pino10 op juni 03, 2019, 15:20:25 PM
Bedankt voor de reactie, dan houden we het op een kleine karekiet.

Gr. Eric :duim:
En waarom geen Bosrietzanger?

pino10

Ik begrijp hem zal hem veranderen. Ga me wel trainen in het geluid zodat ik het verschil kan horen.

Gr. Eric :duim:

Oenanthe

Hoi Eric,

wacht eventjes met veranderen. Je hebt hier te maken met een determinatieprobleem waar dit forum elk jaar de hele zomer van uitpuilt. Daarom even wat theorie.

De grote karekiet is in Nederland een zeldzame broedvogel. De kans dat je die zo maar in het veld tegenkomt is erg klein. Kleine karekiet en bosrietzanger zijn allebei algemeen maar daar speelt iets anders. Ze lijken zo sprekend op elkaar dat je ze uiterlijk niet of nauwelijks met zekerheid kunt herkennen als je er niet vaak en intensief mee bezig bent geweest. Deze soorten moet je op geluid uit elkaar houden.

Of op jouw foto kleine karekiet of bosrietzanger staat kan ik niet bepalen. Arjen wilde denk ik niet suggereren dat het een bosrietzanger is, maar wees allereerst op de determinatieproblemen en de kans dat je beide door elkaar haalt. Misschien kan hij je zeggen wat het volgens hem is en liefst ook waarom. Tot die tijd zou ik het op kleine karekiet/bosrietzanger houden als je de vogel tenminste onder die naam kunt invoeren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

pino10

Bedankt Maarten voor je uitleg, ik heb hem verandert naar Karekiet/bosrietzanger. Ik begrijp het probleem met determineren. Ik zal de uitkomst pas over veertien dagen kunnen invullen, ik ga vannacht naar Portugal B)

maar in ieder geval bedankt.

Gr. Eric

Oenanthe

Citaat van: pino10 op juni 03, 2019, 18:37:38 PM
Bedankt Maarten voor je uitleg, ik heb hem verandert naar Karekiet/bosrietzanger. Ik begrijp het probleem met determineren. Ik zal de uitkomst pas over veertien dagen kunnen invullen, ik ga vannacht naar Portugal B)

maar in ieder geval bedankt.

Gr. Eric
In Portugal komt de bosrietzanger in elk geval niet voor en is de grote karekiet juist weer veel algemener dan bij ons. Als je zorgt dat je de zang kunt herkennen zal je de grote karekiet in rietpercelen dus best een keer tegenkomen. Grijp die kans vooral!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

pino10

Bedankt voor je reactie.

Gr. Eric :duim:

ArjenDrost †

Citaat van: Oenanthe op juni 03, 2019, 17:42:15 PM
Misschien kan hij je zeggen wat het volgens hem is en liefst ook waarom.
Nee, ik zou het bij deze twee niet weten. Maar ik vond het wat gek gezien de reactie van Oscar dat er een zekere Kleine Kar van gemaakt werd.

Groeten, Arjen

OJGoreng

Citaat van: Oenanthe op juni 03, 2019, 19:46:16 PM
In Portugal komt de bosrietzanger in elk geval niet voor en is de grote karekiet juist weer veel algemener dan bij ons. Als je zorgt dat je de zang kunt herkennen zal je de grote karekiet in rietpercelen dus best een keer tegenkomen. Grijp die kans vooral!

Oordoppen mee! Als je grote karekiet hoort zingen hoef je je daarna alleen al op basis van de herrie niet meer af te vragen of je er eentje ziet (behalve als hij zijn bek houdt, natuurlijk).
Met vriendelijke groet, Zainal

Oscar Balm

Citaat van: ArjenDrost op juni 03, 2019, 20:20:28 PM
Citaat van: Oenanthe op juni 03, 2019, 17:42:15 PM
Misschien kan hij je zeggen wat het volgens hem is en liefst ook waarom.
Nee, ik zou het bij deze twee niet weten. Maar ik vond het wat gek gezien de reactie van Oscar dat er een zekere Kleine Kar van gemaakt werd.

Groeten, Arjen
Dat vond ik ook gek. Ik gaf tegengewicht aan de bosrietzanger en mijn bedoeling was om Eric duidelijk te maken dat hij die 2 soorten alleen op geluid uit elkaar kan houden.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

frankneijts

Citaat van: Oscar Balm op juni 04, 2019, 14:28:27 PM
.... en mijn bedoeling was om Eric duidelijk te maken dat hij die 2 soorten alleen op geluid uit elkaar kan houden.

Dat is wat al te kort door de bocht:
Zeker volwassen vogels in het voorjaar zijn op goede foto's (goed belicht, scherp en liefst meerdere posities) vaak heel goed van elkaar te onderscheiden. Er is hier tegenwoordig duidelijk sprake van voortschrijdend inzicht net zoals bij soortenparen als Boomkruiper/Taigaboomkruiper, Matkop/Glanskop, Fitis/Tjiftjaf die mog niet zo lang geleden (ook) als quasi identiek golden op basis van verenkleed.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pino10

Bedankt, voor de reacties. Ik hou hem maar op bosrietzangers/ kleine karekiet. Ik Reageer nu vanuit Portugal, een geweldig mooi vogelland. Heb al diverse vogels gedetermineerd. Waaronder een Hop, kleine zwartkop, blauwe ekster, Europese kanarie en de steltkluut. Prachtige foto's van gemaakt. Ik registreer ze volgende week dan ben ik weer thuis.

Gr. Eric