Determinatievraag

Gestart door WijnandvB, juni 02, 2019, 08:42:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Dag mensen,
Met beeldherkenning krijg ik deze mededeling. Die soortnaam lijkt me niet te kloppen. Graag jullie hulp.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173596378/.
1 Elzenkrulziekte - Taphrina tosquinetii
datum: 2019-06-01
locatie: Colijnsplaat - Oud Noord Bevelandpolder noord (ZL)

foto's:




Mvrgr, Wijnand

William de Jong

Dag Wijnand,
Wat is de waardplant?

Groeten, William de Jong

WijnandvB

Dag William,
Het is Zwarte els.
Mvrgr, Wijnand.

William de Jong

Ik dacht aangezien je aan Elzen krulziekte twijfelde het mogelijk een andere waardplant was, niet dus.

Je hebt ook nog deze: https://bladmineerders.nl/parasites/fungi/ascomycota/taphrinomycetes/taphrinales/taphrina/taphrina-sadebeckii/?lang=nl


Groeten, William de Jong

WijnandvB

Dan maak ik uit je reactie op dat elzenbladblaasje in aanmerking komt. Is daar microscopisch onderzoek voor nodig?

William de Jong

Ik ben geen expert op dit gebied. maar bladmineerders.nl is een hele waardevolle site voor dit soort waarnemingen. Het lijkt me inderdaad één van deze twee soorten.

Ik heb even goedgekeurde(!) foto's van zowel Elzenkrulziekte als Elzenbladblaasje met elkaar vergeleken. De mate van aantasting + de roodverkleuring wijzen denk ik toch naar Elzenkrulziekte (Taprina tosquinetii).

Waarom dacht je zelf dat de determinatie niet klopte?


Groeten, William de Jong

WijnandvB

Mijn interpretatie van vergelijkbare foto's was kennelijk anders dan die van jou. Ik houd het toch maar op elzenkrulziekte.... :rolleye:

carina

Dit is geen Taphrina.
Op de plaatsen van de vergalling is er aan de bladonderzijde een erineum (beharing) aanwezig, dit wordt veroorzaakt door galmijten. Bij aantasting door een Taphrina is er slechts een dun laagje asci aanwezig op het bladoppervlak.

WijnandvB

Dat is nog eens een verrassende wending, Carina.

Is het mogelijk om de juiste soortnaam aan te geven svp?

Mvrgr, Wijnand.

wouterbosgra

#9
Misschien goed om nog eens kritisch te kijken naar de waardplant? Mijn onderbuik zegt dat dit geen els is... Is het geen berk ofzo?