Allemaal Fitissen?

Gestart door spectator, april 11, 2008, 14:16:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Geacht forum.
Gisteren op en bij het groene strand te Oostvoorne zagen wij deze vogeltjes. We hoorden geen tjiftjaf, Geen van deze zong. Ik heb de topics over dit inderwerp bekeken, maar ik blijf twijfelen. Gaarne Uw deskundig commentaar. Zijn het fitissen? Er zaten er veel.
vr. groet
Arend Breukel

spectator

#1
nummer 2
vr. groet
Arend Breukel

spectator

vr. groet
Arend Breukel

spectator

vr. groet
Arend Breukel

frankneijts

#4
1 = Tjiftjaf ('gedrongen', bol kopje, korte handpenprojectie)
2,3 = Fitis ('gerekt', iets strakker kopje, lange handpenprojectie op foto 3: is qua lengte slecht te beoordelen vanwege de positie van de vogel maar de ruimte tussen de verschillende handpentoppen is tamelijk groot)
4 = Tjiftjaf (tamelijk gedrongen, rond kopje en handpentoppen liggen dicht bij elkaar).

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lieven

Ik kwam vandaag in de duinen ook een Fitis of een Tjiftjaf tegen. Ik heb een filmpje gemaakt om het geluid op te nemen.
Luisteren jullie even? Voor mij lijkt het Tjiftjaf.

Alex Kwak

CiteerIk kwam vandaag in de duinen ook een Fitis of een Tjiftjaf tegen. Ik heb een filmpje gemaakt om het geluid op te nemen.
Luisteren jullie even? Voor mij lijkt het Tjiftjaf.
Het kleine beetje dat ik kon horen was een boomklever.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lieven

Ik heb echt een Tjiftjaf of een Fitis gezien die aan het zingen was. Je hoort het twee keer: vanaf seconde 4 tot 6 en op het einde vanaf seconde 16. Of ben ik echt volledig mis?

Alex Kwak

Het punt is, ik hoor steeds een seconde geluid en dan weer een seconde niet. Rond de 8 seconden hoor ik een boomklever.
Het filmpje houdt halverwege op, en het geluid gaat -gestoord- door...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lieven

Misschien moet je het eerst eens opslaan (rechtermuisklik > doel opslaan als...). Rond 8 sec. hoor ik niets...

Alex Kwak

Ik heb 'm nu geopend met Windos Media Player, en hoor nu inderdaad rond seconde vier een boomklever.
Maar ik houd me aanbevolen voor verbeteringen, dus: experts, kom er maar in!  :whistle:  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tinok

Ben geen expert maar heb net braaf alle geluidsopnames op wrn.nl van de boomklever geluisterd en dat lijkt toch echt niet op dit geluid. Er zit hier zo'n gek ritme in. In de andere opnames is het geluid wat ze maken veel meer doorgaand ipv met zo'n soort stop erin. Ben benieuwd wat het kan zijn en als het toch een boomklever blijkt dan graag deze opname bij de geluidsfragementen want dan is het een mooie aanvulling.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

spectator

Hallo allen, nog even over de foto's. Hartelijk dank voor de beoordeling Frank. Zelf hebben wij weinig ervaring in deze zaken. De aangeduidde verschillen zijn ons nu duidelijk.
vr. groet
Arend Breukel

BramtK

Dat geluid hierboven is wel heel vreemd! Lijkt wel op Tjiftjaf qua ritme en een deel van de klank, vooral tussen de luidere noten in zitten bijgeluidjes die op Tjiftjaf lijken, maar tegelijkertijd zijn die luide noten wel vreemd.

Misschien toch een Tjiftjaf met afwijkende zang!?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

marijn

Apart geluid! Geen normale zang van welke Nederlandse of Europese soort dan ook. Zal waarschijnlijk wel een afwijkend zingende Tjiftjaf zijn, om de redenen die Bram al geeft, en als je inderdaad een Fitis/Tjiftjaf hebt zien zingen.

P.S. 't Is absoluut geen Boomklever..
Marijn Prins