onbekend insect ?????????? Eikenziekteluis?? 30/5 nieuwe foto geplaatst

Gestart door corma, mei 27, 2019, 23:45:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

corma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173262123/.
1 Insect (overig) onbekend - Insecta indet. imago, gezien
datum: 2019-05-27
locatie: Harderwijk (GE)

foto's:


Ontdekte ik vanmiddag op de gele lis in mijn voortuin. Heb geen idee wat dit is. Sowieso geen wantsensoort, zoals de zoekmachine aangaf. Maar wat dan wel?? Was nog geen cm. Dacht aanvankelijk dat het 2 luizen waren, die op elkaar zaten.

jck

Eén bladluis! Doet me denken aan een Lachnus soort.

James

corma

Goed gedacht James! Nu nog even de foto's vergelijken met mijn luis. Prachtige luis trouwens. Ben er blij mee!
Vriendelijke groet,
Corry

corma

Aan de hand van de vorm van het achterlijf en het witte vlekje naast de achterste witte streep denk ik dat het de Eikenziekteluis betreft.
Mee eens?
Vriendelijke groet,
Corry

Rayan Majoor

Heb er laatst ook zo een gevonden (op grauwe wilg). Weet ik gelijk in welke richting ik ook moet gaan zoeken ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

corma

Dit vind ik toch wel echt raar hoor. Deze luis heeft een andere naam van een hele nare ziekte. Als ik die naam type en de waarneming opsla, verandert die naam prompt in ziekte. Ik snap, dat het gevoelig ligt, maar je moet de juiste naam van een insekt toch gewoon kunnen noemen?
Ik heb die naam niet verzonnen, die bestaat gewoon.
Vriendelijke groet,
Corry

arpwifi

#6
Ongeacht of de determinatie hier nu klopt of niet ...

Nederlandse namen zijn niet "genormeerd", al is het wel zinvol om zoveel mogelijk allemaal dezelfde te gebruiken zodat we elkaar beter begrijpen - als het dan toch een Nederlandse naam moet zijn.

Op het soortenregister hebben de Lachnus spp geen Nederlandse namen, maar als ik Google kom ik heel vaak "Eikenk*ankerluis" tegen en slechts een paar keer "Eikenziekteluis". Veel van de keren dat "Eikenk*ankerluis" gebruikt wordt is dat in publicaties uit Wageningen. Ik denk dus dat het wel okay is dat we het beest op waarneming ook zo noemen:

https://waarneming.nl/species/158815/names/
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ah, ik zie wat je bedoelt  :rolleye:  :angel:  :rolleyes:

Hier op het forum wordt het woordje k*nker kennelijk vervangen door "ziekte" .... dat is inderdaad kolder natuurlijk, maar ik ga me er nu even niet druk om maken  ..
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

corma

Hoeft ook niet Arp. Had dit nog niet eerder meegemaakt en vond het raar.
Groetjes, Corry

corma

Citaat van: corma op mei 27, 2019, 23:45:42 PM
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173262123/.
1 Insect (overig) onbekend - Insecta indet. imago, gezien
datum: 2019-05-27
locatie: Harderwijk (GE)

foto's:


Ontdekte ik vanmiddag op de gele lis in mijn voortuin. Heb geen idee wat dit is. Sowieso geen wantsensoort, zoals de zoekmachine aangaf. Maar wat dan wel?? Was nog geen cm. Dacht aanvankelijk dat het 2 luizen waren, die op elkaar zaten.


Arp

Op NLSR staat de soort ook als "onterecht gemeld", mja ... kan theoretisch ook weer veranderen natuurlijk ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corma

Heb de naam gewijzigd in Lachnus spec. Hoort m.i. in ieder geval tot die familie. Vind het bijzonder, dat ik dit insect nog nooit had gezien en nu binnen een week 3x. In mijn voortuin 1x, in mijn achtertuin  1x en gisteren in Stadstuin Harderwijk 1x.
Vriendelijke groet, Corry