Oulema obscura (Donker graanhaantje) -> klopt

Gestart door jan-henk, mei 27, 2019, 22:04:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan-henk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173256258/.
1 Vlieg onbekend - Diptera indet. larve/nimf, foeragerend, gezien
datum: 2019-05-27
locatie: Fochteloërveen - Esmeer e.o. (DR)

foto's:


jck

Volgens mij een kever - ik dacht één van de bladhaantjes.

James

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

jck

Niet 100% zeker maar probeer de larven van Oulema.

James

arpwifi

Ja, maar meer dan Oulema spec. wordt het niet
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan-henk

Ben vandaag even terug geweest en teruggevonden dus meegenomen voor verdere kweek, zien wat er verder uitkomt. wordt vervolgd
Jan henk

arpwifi

Ah ja, uitkweken is een fijn plan dan natuurlijk  :duim:

Houd er wel alvast rekening mee dat indien er een kevertje uitkomt, dat die dan vermoedelijk ook onder de binoc moet om zeker te weten wat is geworden - lastige dubbelgangers in dat genus.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan-henk

Het is alleen ook spannend wat van soort dit (ongeveer) wordt

jan-henk

Vandaag wat veranderd, is gaan verpoppen zo te zien, verder maar afwachten

jan-henk

Van rups/pop naar kever duurt ongeveer ...?... dagen

Arp

Daar heb ik met Oulema niet genoeg ervaring mee, maar als ik moest gokken iets van 1-3 weken? (ook temperatuurafhankelijk)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan-henk

Geeft niet, maar dan weet ik hoe lang ik ongeveer moet wachten

Rayan Majoor

Erg gaaf, ben benieuwd wat eruit komt :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jan-henk

#13
Ontsnapt!
In de kraamkamer liep deze Oulema obscura (Donker graanhaantje) rond

KoenVerhoogt

Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

jan-henk

Leuke ervaring weer voor mij
Ik zal het op waarnmingen verder aanpassen
vr dank Jan henk

Jaap Winkelman

Ik bezoek alleen het forum als er een nieuwe foto verschijnt, met een verwijzing naar een topic.
Dus 'mosterd na de maaltijd'. Van de Roodhalsgrashaantjes Oulema duftschmidi/melanopus wordt vermeld dat zij verpoppen in de bodem.

Op de foto van het ontsnapte imago is gelukkig nog net te zien dat de inkeping van het halsschild 'hoog' zit (naar het midden) daarmee is Oulema septentrionis met het langere, rechtere halsschild uitgesloten. Van opzij gezien is die soort lastig te herkennen en wordt vaak over het hoofd gezien.

De foto van de pop lijkt mij ook fraai bij de waarneming.
Is de naam van het gras bekend waarmee gevoerd is?

Met vriendelijke groet, Jaap Winkelman

Arp

#17
Mooi resultaat Jan Henk!  :duim:

En Jaap bedankt voor de extra info. Ooit heb ik eens een roodhals uitgekweekt, maar had die dus aarde moeten aanbieden - goed om te weten voor volgende keer.
Heb jij trouwens een mening over de naamgevingskwestie? Fauna Europaea en coleo-net voeren 'm als Oulema gallaeciana

@Jan Henk : Bedoelde je met "ontsnapt" dat 'ie was uitgekomen of is het beestje er echt tussenuit gepiept? Als je 'm nog hebt zijn bij Oulema/Lema goeie, hoge resolutie platen van de groeven op de kop en de bestippeling van het halsschild altijd prettig om erbij te zien ...

P.S. En zet idd ook even de foto's van de verpopping en de lege cocon bij de wrn  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan-henk

Jaap Winkelman

Ik had nog een paar extra's foto's gemaakt waaronder deze met voorzijde, hopelijk dit bedoelende met het halsschild inkeping.
zo ook van de grassoort ( schaduwgras?) een foto gemaakt, helaas het kevertje zelf weer losgelaten, maarrrrr er is nog 1 in de maak, andere foto even afwachten nog wat van soort dit is.

jan-henk

#19
Arp

Met "ontsnapt" doelde ik dat het kevertje was uitgekomen uit zijn/haar cocon.
P.S. En zet idd ook even de foto's van de verpopping en de lege cocon bij de wrn  kan ik even doen maar dan is het niet meer goedgekeurd

Bij meer vragen zal ik proberen antwoord te geven

Jan henk

jan-henk

-maarrrrr er is nog 1 in de maak, andere foto even afwachten nog wat van soort dit is- zoals verwacht ook een Oulema obscura