Nieuwe verrekijker 8x42 - 500-1000euro

Gestart door thomasa, mei 27, 2019, 14:20:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

thomasa

Hoi allemaal,

Na 2,5 jaar heeft mijn bynolyt sparrow de geest gegeven. De prisma's zijn verschoven bij een val en verticaal niet meer overlappend.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe verrekjiker.
Mijn beoogde budget ligt rond de 500 euro. Het budget is nogal rekbaar als er voor een hogere prijs een (veel) betere verrekijker te vinden is.

Ik ben bij de vogelbescherming geweest en heb door de buizerd, zwaluw en arend gekeken.
Mijn hoofd is niet bijzonder groot dus de verrekijker is meestal redelijk naar elkaar gebogen.
Dit maakt dat de arend erg vervelend vast houd door de weinige ruimte tussen de buizen.
De zwaluw hield het fijnst vast, maar de kleine FoV staat me een beetje tegen.

De verrekijker moet overal mee naartoe kunnen.
Voor mij betekent dat dat hij mee moet kunnen op de motor over rotspaadjes en door modder, op de mountainbike en natuurlijk bij het wandelen.
De kans is dan groot dat de verrekijker veel blootgesteld wordt aan trillingen en een eventuele val.
Daarom ben ik op zoek naar een kijker met een stevige bouwkwaliteit.

Op de een of andere manier wekte de 30 jaar garantie van de vogelbescherming daarvoor meer vertrouwen dan de huidige 10 jaar die Leica, Swarovski en Zeiss geven.

Nou hoopte ik dat met de ervaring hier op het forum jullie nog goeie tips hadden.
Natuurlijk ga ik in een winkel testen maar bouwkwaliteit is daar moeilijk te beoordelen.

Hartelijk dank in ieder geval voor al jullie antwoorden, wijsheden en tips.

temmie

De vraag is of je garantie krijgt als je hem laat vallen: die garantie ga je eerder krijgen bij Swarovksi bvb dan bij Leica en Zeiss (en vogelbescherming?).
Ook Nikon heeft (alleen in de VS lijkt het) een no-question warranty. Dus ook als het je eigen schuld is, als de verrekijker binnenmoet.

Inzake bouwkwaliteit ontlopen ze elkaar niet echt, maar dit filmpje is mij wel bijgebleven: https://www.youtube.com/watch?v=5qri4RuT7Bk

Van alles wat je opnoemt, heeft Swarovski geen kijker onder de 1000 euro in 8x42 (ze hebben wel een hele leuke 8x30). Zowel Leica als Zeiss hebben een verrekijkerlijn rond de 800-1000 euro (Trinovid en conquest). Beide zijn meer dan OK, ik zou er gerust mee willen rondlopen als enige kijker voor lange dagen in het veld.
De vogelbescherming kijkers ken ik niet zo goed...
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Arno Wouters

#2
Ik heb een paar jaar geleden een Nikon Monarch 7 8x 42 gekocht en ben daar zeer content mee. Voor € 450 euro heb je een waterdichte kijker van 650 g, haarscherp over vrijwel het hele gezichtsveld, uitstekende kleurweergave en ED glas dat bijna zo helder is als dat van Swarovski, een gezichtsveld van 140 m (op een afstand van 1000m) en een close focus van 2.5 m. Daarmee behoort hij tot de beste 8x42 kijkers onder de € 1000. De Buizerd (€ 370) is te zwaar (812 g.) en heeft geen ED glas. De Arend is te duur (ruim € 900), aan de zware kant (745 g.) en heeft te weinig gezichtsveld (126 m). Wel heeft ie een close-focus van 1.4 m, hetgeen handig is als je er ook mee naar insecten wil kijken. De Leica en Zeiss 8x42 kijkers in de lijn van 800-1000 ken ik niet.

Over de duurzaamheid en valbestendigheid kan ik na krap 3 jaar weinig zeggen. Op de Nikon zit 25 jaar garantie. Als dat iets over de valbestendigheid zegt gaat de Nikon dus 2,5 maal zo lang mee als een Swarovski die minimaal 3x zo duur is ...


thomasa

De garantie in de VS lijkt toch een stuk completer dan de garantie in Europa zo.
Op zich is een garantie die een val dekt geen eis, mocht het zo uit komen dan is het mooi meegenomen.
Zo'n lange garantie lijkt toch wat vertrouwen in hun eigen product weer te geven.
En aangezien nagenoeg geen enkele review de verrekijker op een trilplaat legt of een paar keer laat vallen is dat het enige dat ik heb om op af te gaan (naast ervaringen van anderen).

Dat filmpje laat dan toch wel goed zien hoe goed die bouwkwaliteit is, bedankt daarvoor!
Mijn huidige verrekijker (van 170.-) had na 1,5 jaar scheef staande oculaircups, een loszittende dioptriering en het rubber op de focusring liet los.
Door de val is die definitief klaar, maar anders bood dit ook niet veel hoop op een langere levensduur.

Dat wil ik bij een tweede kijker graag voorkomen.
Een swarovski hoeft van mij ook niet, de conquest en trinovid zijn dan wel weer interessant.
De Zeiss terra (a 500.-) valt ook binnen budget maar of er een (groot) verschil in bouwkwaliteit met de conquest is weet ik niet.

De nikon monarch 7 was ik ook tegen gekomen, fijn dat die zo goed bevalt.
Het lage gewicht is een beetje dubbel, dat is fijn, maar kan ook betekenen dat die een minder zware bouwkwaliteit heeft (waar ik toch voor de zekerheid wel een beetje naar opzoek ben). Ik ga deze zeker proberen!

vwb de vogelbeschermingkijkers:
Een close focus van 1.4m is mooi meegenomen (ik kijk en fotografeer ook graag insecten) maar zeker niet een zwaar wegende factor.
Verder viel het eigenlijk wel wat tegen, het gezichtsveld van 114m bij de zwaluw steekt echt af bij de Monarch, buzzard en soortgelijke kijkers in deze prijsklasse. Er lijkt er een Valk HD+ aan te komen. Als ik het goed heb wordt dit de Kite Lynx HD+: https://kiteoptics.com/en/nature/product/207/lynx-hd/ (met FoV van 150m bij 8x42), dat klinkt niet verkeerd.

Verder kwam ik nog positieve reviews tegen van de bushnell engage en de bynolyt buzzard iii.
Een van jullie daar nog ervaring mee?



Jaap van Steensel

De Nikon Monarch 7 kan ik ook zeker aanbevelen. Ik heb de 10x variant van de de kijkers in deze prijsklasse heeft deze duidelijk de (voor mij) beste specs: breed gezichtsveld, ED glas, beeldkwaliteit, ED glas.
De Zeiss Terra zou ik niet kiezen, die heb ik op mijn zoektocht ook getest, je verwacht een Zeiss, maar het is duidelijk niet wat je verder van Zeiss verwacht. Niet dat het een slechte kijker is, zeker niet, maar ik vond het niet meer dan een gemiddelde kijker in deze klasse, de Nikon is beter qua specs, prijs en kwaliteit. Dan is de keuze niet zo moeilijk.
De Vogelbescherming kijkers zijn inderdaad Kite kijkers. Ik heb zelf onlangs de buizerd kunnen testen en was positief verrast. Ondanks het ontbreken van ED glas viel mij de helderheid en kleurechtheid op. Voor zijn prijs ook zeker een topper. De bouwkwaliteit vond ik ook echt goed, wel een redelijk zware kijker. De Valk heb ik niet kunnen testen, maar de tests van de Kite Lynx zijn allemaal lovend. Ik overweg zelfs een 8x30 variant erbij, vanwege het lichte gewicht en het enorm brede blikveld van 150m.
Gezien je eis om de kijker overal mee te kunnen nemen zou ik wellicht toch een iets compactere kijker overwegen, 8x42 is doorgaans best een flinke kijker, een 8x30 is dan net wat handzamer zonder dat het echt een compact kijker is. De Swarovski Companion reeks is dan echt een topper en binnen budget (net onder de 1000 euro).

Wilfred

#5
Ik ga mee met Jaap; overweeg zeker een midsize model (30 tot 34 objectief) zoals de al aangehaalde Kite of Valk x30 modellen of de zeer betaalbare Nikon Monarch 7  8x30/10x30.
Ben zelf enkele jaren gelden overgestapt van een 8x42 naar de bovengenoemde Nikon en ik wil nooit meer met iets groters/zwaarders om mijn nek lopen dan een midsize model.
Van de voordelen heb je continue profijt en van de nadelen heb je zelden last.

Wat betreft zo'n garantietermijn van 25 jaar van Vogelbescherming: ik zou daar m.b.t. bouwkwaliteit niet zo gauw conclusie's aan verbinden.
Zo'n lange garantietermijn zegt mogelijk meer wat over de marge die erop zit en/of over de doelgroep die men voor ogen heeft.

Gr. Wilfred

frankneijts

Ik heb nu een jaartje ervaring met de (nieuwe) Leica Trinovid 10x32 en kan die van harte aanbevelen vanwege compacte bouw, scherpte, helderheid en een voor vlinders, libellen e.d. bijzonder prettige close focus van krap 1 meter! Het enige nadeel van de geringe scherptediepte zal bij een 8x32 alleen maar meevallen.. Google maar eens op de diverse goeie kritieken die deze kijkers kregen. De prijs ligt veelal tussen de 900 en 1000 € maar sommige winkeliers duiken daar soms aardig onder .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

thomasa

Merk je bij deze kleinere kijkers nog iets van het verminderde lichtinval? Of valt dat heel erg mee?
De 8x30/32 kijkers heb ik nog niet echt geprobeerd. Ik nam aan dat aangezien mijn handen niet super stabiel zijn ik beter een zwaardere kijker kon nemen omdat dat makkelijker stilhouden leek.
Daarnaast zijn mijn vingers redelijk dun en lang (en mijn hoofd klein, wat een slechte combinatie bleek voor de open brug), is er bij de 8x30 kijkers genoeg ruimte om daarmee fijn vast te kunnen houden volgens jullie?

Hartelijk dank allemaal voor jullie input!

Wilfred

Ik heb jaren rondgelopen met een hele fijne Kite Pallas 8x42 kijker (met 450 euro geen prul) maar na mijn overstap op de Nikon M7 8x30 heb ik nooit het gevoel gehad dat ik licht heb ingeleverd.
Ik heb ze 1 op 1 vergeleken, ook bij bewolkt weer, maar kon op het oog geen grote verschillen ontdekken (ofschoon ze misschien wel meetbaar zijn).
Kortom; onder normale lichtomstandigheden is de verminderde lichtinval te verwaarlozen, althans bij een beetje kwaliteitskijker.
Echter, als je regelmatig in de schemer vogelt dan kun je uiteraard beter een 42+ model nemen.
Met ook nog een telescoop en een fototoestel op mijn lijf wilde ik gewoon een lichtere en compactere kijker om mijn nek maar als dat niet belangrijk voor je is kun je net zo goed een 42 model nemen. 
Wat betreft de handling en oogcomfort; ook dat valt reuze mee. De midsize kijkers zijn daarin nou ook weer niet zo heel veel afwijkend van de 42 modellen. Iets kleiner maar nog steeds prettig in de hand liggend. Uiteraard zit er verschil tussen de diversen merken en modellen. Het is aan te bevelen om je kijker te passen en testen in een winkel met een ruime keus.

temmie

Het grootste verschil tussen een x42 en x32 zit of zat vaak in de eye relief. Die is tegenwoordig vaak dik in orde voor x32 modellen, maar intrinsiek valt voor x42 eenvoudiger een goede eye relief te ontwerpen.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

thomasa

Ik ben vandaag een aantal verrekijkers gaan testen.
De Monarch 7 8x42 was helaas van tevoren al afgevallen op de scherpstelafstand van 2,5m.
De Leica Trinovid HD 8x32 en 8x42, Zeiss terra ED, Zeiss conquest HD 8x32 en 42 en de Valk HD 8x32 heb ik allemaal getest.
Daarnaast hadden ze toevallig ook de Kite Lynx HD+ 8x42 (de komende Valk HD+ 8x42) dus daar heb ik ook doorheen gekeken.

De terra ED beviel meteen een stuk minder goed, voelde toch als een kwalitatief mindere kijker.
De korte scherpstelafstand van de 8x32 kijkers leek me fantastisch voor insecten kijken.
Echter had ik bij minder dan 2m dat het beeld niet echt meer overlapte en daardoor kreeg ik irritante zwarte vlekken in het midden van mijn beeld. Dat is het hem helaas toch ook niet.
De Conquest 8x42 had niet de kortere close focus-afstand van de leica noch het grote gezichtsveld van de Valk HD+ en de oogcups voelde minder prettig. Daarop viel deze ook af. 

Daarmee blijven de Valk HD+ 8x42 en de Trinovid HD 8x42 zijn nu over gebleven.
De Valk is goedkoper (~650.- tegen 990.-), heeft een enorm gezichtsveld (150m tegen 125m) en is iets lichter (690gr tegen 730gr).
De Trinovid heeft een kortere close focus (1.8m tegen 2m) en voelt net wat steviger aan.
De bouwkwaliteit schijnt ook iets beter te zijn.

Al met al ben ik er nog niet uit, maar er zijn gelukkig al een stuk minder kijkers over.
Bedankt voor alle info en advies!

thomasa

Om het topic nog af te maken; het is de trinovid geworden.

De komende valk HD+ is een fantastiche kijker met een enorm en prachtig gezichtsveld.
De leica had een wat fijnere handligging en voelde alle samen net wat fijner aan voor mij.

Wilfred

Proficiat  ;) een goede keus waar je heel veel plezier aan gaat beleven.
En nog bedankt voor je testverslag (altijd nuttig voor de volgende die een kijker zoekt). :duim:

Jaap van Steensel

Een mooie keuze, gefeliciteerd en dank voor het terugkoppelen.