Andrenaatje II

Gestart door Jan Zwaaneveld, april 07, 2008, 17:47:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

En deze vond ik afgelopen weekend in een klein bosje langs de rivier de Linge. Hij heeft in mijn ogen ook weer wat weg van Andrena flavipes, maar ik zie niet echt doorlopende gele banden op het achterlijf.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

foto 2:
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

blaauw7

Ik denk, maar weet niet zeker, een Andrena haemorrhoa man.
Groeten,
Dick Belgers

wilde

Citeereen Andrena haemorrhoa man
Dat denk ik ook.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

markmeijrink

En dat het een A. haemorrhoa is, wordt bepaald door de knik van antennesegment 2 toch?

Mark

blaauw7

Door zijn rood gatje  :lol:  
Groeten,
Dick Belgers

Jan Zwaaneveld

Bedankt weer, heren.
Hoe komen jullie eigenlijk aan al die kennis? Ik bedoel, ik heb nog geen boek kunnen vinden waarin de verschillen tussen al die bijtjes worden aangegeven. En ik zou maar wat graag zo'n boek op de kop tikken. Hebben jullie tips?
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

markmeijrink

CiteerDoor zijn rood gatje  :lol:
Haha, ja die naam is niet voor niks. Maar ik kan me voorstellen dat kleuren vervagen of misschien verdwijnen. Dan val je toch terug op blijvende (objectieve kenmerken zoals, vorm 8e tergum, vorm antenne segmenten) zoals deze in de tabellen van Scheuchl gebruikt worden.

En weet je misschien of er soorten zijn die precies op A. haemorrhoa lijken (mannetjes) maar het rode gatje missen?

Mark

Ivo Raemakers

De naam roodgatje is eigenlijk gebaseerd op de kleurtekening van de vrouwtjes alhoewel ook de mannetjes dit kenmerk wel enigszins laten zien. In combinatie met de donkere vlek midden in de oranje doorschijnende achterschenen zijn haemorrhoa-mannen in het veld relatief goed te herkennen.  
Groet Ivo

Tim Faasen

CiteerBedankt weer, heren.
Hoe komen jullie eigenlijk aan al die kennis? Ik bedoel, ik heb nog geen boek kunnen vinden waarin de verschillen tussen al die bijtjes worden aangegeven. En ik zou maar wat graag zo'n boek op de kop tikken. Hebben jullie tips?
- Scheuchl, 1997. Illustrierte Bestimmungstabellen der Wildbienen Deutschlands und Österreichs. Band III: Andrenidae

- Van der Vecht, 1928. Fauna van Nederland, aflevering IV, Hymenoptera anthophila.

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Leon Olsthoorn

Citeer- Scheuchl, 1997. Illustrierte Bestimmungstabellen der Wildbienen Deutschlands und Österreichs. Band III: Andrenidae

- Van der Vecht, 1928. Fauna van Nederland, aflevering IV, Hymenoptera anthophila.

grtz,
Tim
Ik heb sinds kort de veldgids bijen, wespen en mieren van Bellmann. Vinden jullie die ook bruikbaar, of zou ik daar een tabel bij moeten gebruiken?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Tim Faasen

#11
1. zowat de helft van de soorten ontbreekt in dat boek.

2. er staan maar weinig afbeeldingen per soort terwijl bijensoorten vaak juist nogal variabel zijn (grote verschillen tussen man en vrouw, kleurvormen, oude en jonge dieren etc...)

3. determinatie vanaf foto is vaak moeizaam tot onmogelijk aangezien kenmerken klein zijn en meerdere aanzichten noodzakelijk.

4. zonder tabel is het, zeker wanneer je nog onervaren bent, sowieso moeilijk bepalen welke kenmerken doorslaggevend zijn.

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Jan Zwaaneveld

Bedankt voor de info, Tim.
Ik heb ook de veldgids die Leon noemt, ik vind het een mooi en interessant boek, maar inderdaad minder geschikt voor determinatiedoeleinden, omdat lang niet alles erin staat.
Ik ga eens op zoek naar de boeken die jij noemt.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)