Hoofdmenu

Eitjes(?) onbekend

Gestart door cranefly, mei 24, 2019, 22:50:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

cranefly

Iemand een idee wat dit zijn? Ca. 3 mm. doorsnede, verspreid op de stam van een beuk in groepjes van 3-6 stuks. Gezien 22-05-2019 te Nieuwegein, Park Oudegein.

Alvast dank,

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

arpwifi

#1
Met 3mm lijkt het wat op de eitjes van een Pijlstaart, bijvoorbeeld de Pauwoogpijlstaart heeft zulke eitjes, maar op Beuk zal het dan wel een andere zijn vermoed ik - ik verplaats je aanvraag even naar de nachtvlinders, daar zullen ze het beter weten.

o, kan ik nu niet ... moet ik eerst anders inloggen, moet iemand anders maar doen.

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

cranefly

Bedankt, ik wacht af.. -en zoek ondertussen verder bij de nachtvlinders.

Vr. Groeten,
Reindert

Rayan Majoor

Zo felgroen komt me niet bekend voor, maar kan ook aan de foto liggen (of bij sommige soorten als ze net gelegd zijn). Zitten wel haartjes op dus lijkt inderdaad van een vlinder te zijn. Toevallig een lichtbron heel dichtbij? Want dat kan ervoor zorgen dat een vrouwtje daardoor afgeleid is en niet echt meer goed nadenkt over waar ze eitjes legt. Anders zou ik niet weten waarom er op een boomstam zo veel groepjes eitjes zitten. Enige soort waarbij ik dit nog zou verwachten is de tauvlinder, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Lijkt me alleen dat die eitjes, net als bij de nachtpauwoog, wel snel na het leggen al donkerder kleuren.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cranefly

Bedankt voor je reactie Rayan.

De kleur was in het echt wat meer zoals op Arps foto. De avondzon en het dichte bladerdak van de Beuk zorgen voor een groene verkleuring...ligt ook een beetje aan het scherm, op m'n laptop oogden deze foto's na bewerking vrij realistisch, op m'n iPad zijn ze echter Kermit-kleurig :)

Een etmaal na deze foto waren ze overigens nog niet verkleurd.

De eitjes zaten in minstens vier groepjes aan twee zijden van de stam, op heel verschillende hoogten (van 20 cm. boven de grond tot 3m. hoog); dichtstbijzijnde lichtbron is op ca. 70 m. Vreemd dus.

In en rondom het park heb ik imago's en rupsen gezien van Groot Avondrood, Populieren-, Pauwoog-, Liguster- en Lindepijlstaart, en qua eitjes lijken dit, als ik de foto's op Lepiforum bekijk, allemaal mogelijke kandidaten.

Ik zal ze in ieder geval in de gaten houden, ik kom er regelmatig langs...

Vriendelijke groeten,
Reindert

Rayan Majoor

Ik ben benieuwd... zou mooi zijn als je nog een net uitgekomen rupsje weet te vinden, dan valt vaak wel te zeggen welke het is. In ieder geval klopt de tijd van het jaar wel voor  pijlstaarteitjes. Tauvlinder zal het dan sowieso niet zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl