kikkervisjes

Gestart door huysse, april 10, 2008, 20:40:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Een aantal weken ( 5-6 ?) geleden kikkerdril uit de vijver van de buren ( waar het toch niets wordt vanwege de vissen) in mijn kleine vijvertjes gedaan.(faunavervalsing! :angry:).
Vanwege de vorst en kou waren mijn verwachtingen niet erg hoog gespannen maar voorlopig lijkt het aardig!
Eigenlijk een wonder, het heeft aardig gevroren toen er al "streepjes" in het dril te zien waren. Bij kou was alles onbeweeglijk, zodra het iets warmer was begon alles weer te bewegen.
Nu kunnen ze bij kou onder in het vijvertje bivakkeren, maar het dril lag aardig aan de oppervlakte.

Zijn kikkers ( Bruine) eigenlijk trouw aan de plaats van herkomst zodat ze daar ook weer heen gaan om eitjes te leggen?
En zouden ze dan in dit geval volgend jaar naar de buren gaan of bij mij komen???? :D

groet,
Marijke

huysse

vandaag

Jeroen Nagtegaal

Deels, Als je kikkervisjes uitzet in je vijver heeft het geen zin dacht ik, je moet de dril al in een vroeg stadium in je vijver doen dacht ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Er zij geen aanwijzingen voor plaatstrouwheid aan de geboorteplaats. Wel indirecte aanwijzingen dat kikkers terugkomen op plaatsen waar ze zich eerder hebben voortgeplant (d.w.z. verhalen over kikkers/padden die in het vorjaar naar gedempte vijvers trokken).

Iemand vertelde me eens dat zijn vijver erg succesvol was: al na een jaar waren de kikkervisjes terug als volwassen kikkers om zich voor te planten. Dit geeft aan hoe controleerbaar dit soort verhalen zijn: kikkers doen er een jaar of drie over om volwassen te worden... Deze vijver was inderdaad succesvol: hij was kennelijk zo geschikt dat kikkers hem spontaan opzochten, en de een jaar eerder losgelaten kikkervisjes hadden daar niets mee te maken.

Overigens worden de meeste echt geschikte vijvers al binnen een jaar door kikkers en kleine watersalamanders opgezocht, ook wanneer die vijvers zichin de stad bevinden. Is de vijver niet geschikt, dan zie je de jongen na de metamorfose zowieso nooit meer terug. Uitzetten heeft dus geen zin, en door uitzetten kan je onbewust ziekten verspreiden en genetisch verschillende populaties vermengen. Afgezien daarvan is een klont kikkerdril uit de vijver van de buren wel een ander verhaal als een klont kikkerdril van 100 km verderop.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse

Bedankt voor de toelichting!

Gezien de enorme hoeveelheden kikkerdril bij de buren zijn mijn kleine vijvertjes waarschijnlijk ook niet geschikt.
Maar ik heb ook geen idee welke eisen kikkers stellen.
Wel eens het een en ander gehoord met betrekking tot een te graven kikkerpoel,
(zonnige, ondiepe kant bijvoorbeeld) maar dan praat je wel over heel andere maten.
Vroeger hadden we ze in een potje, maar dan moest je er wel op tijd bij zijn om ze weer terug te zetten!
Ik hoop dat het nu allemaal goed afloopt en dat ik niet iets stoms gedaan heb! :(

Marijke

tekenaar

Grote hoeveelheden dril op 1 plaats leggen is een verdedigingsstrategie van bruine kikkers (en heikikers): later zijn er dan zo veel kikkervisjes dat de kans klein is dat ze allemaal worden opgegeten. In tuinvijvers met (feitelijk onnatuurlijke) hoge aantallen vissen werkt dat niet. De kikkervisjes zijn normaal gesproken wel goed aangepast aan leven in hoge dichtheden (al zijn ook daar grenzen aan).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

marijkehuysse

Denk je wat kikkers te kunnen redden van de vissen van de buren worden ze hier opgegeten door de larven van de vuurjuffer!
In een van mijn vijvertjes geen kikkervisje meer te zien maar wel al twee huidjes van een libel gevonden en een vuurjuffer dood in het water.
Nooit gedacht dat libellen in zulke kleine vijvertjes eitjes afzetten!
In een van de andere vijvertjes nog wel kikkervisjes gezien, hopelijk wordt het daar wel wat!
Een reiger heeft herhaaldelijk de vijver van de buren bezocht dus misschien had ik het kikkerdril toch maar beter daar kunnen laten! :angry:

Marijke

Goyatlah

#7
Vuurjufferlarven die kikkervisjes eten lijkt me erg onwaarschijnlijk, zijn die kikkervisjes al snel veel te groot voor. Je reiger lijkt me een geschikte kandidaat-verdachte, maar ook de larven van de Blauwe Glazenmaker, die een voorkeur heeft voor kleine watertjes, zoals tuinvijver(tje)s. Dus zou in ieder geval ca augustus eens rondkijken naar uitsluipende glazenmakers, larvenhuidjes en/of afgebeten libellen-vleugels (uitsluipende glazenmakers hebben weer vaak behoorlijke last van predatie van vogels als merel of huismus).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marijkehuysse

De reiger komt hier niet, die zit liever bij de buren! (de vijver daar is nog niet leeg wat vis betreft hoorde ik vanmorgen.)
Ik houd het in de gaten omstreeks augustus!
Er kunnen natuurlijk ook nog andere oorzaken zijn.

Marijke

tekenaar

vissen kunnen kikkervisjes uitroeien (zeker in kleine tuinvijvers), andere natuurlijke vijanden verminderen wel de aantallen, maar roeien ze vrijwel nooit uit.

Heb je al eens 's nachts met een zaklamp in de vijver geschenen? Veel dieren laten zich dan veel beter zien als overdag...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

marijkehuysse

Ik zal het eens proberen!

Marijke

marijkehuysse

In een vijvertje zitten in ieder geval nog een paar.
Hier in de omgeving is een plek waar ik wel honderden gezien heb.
Een soort brandkolk met overloop waardoor het water ook een beetje stroomt.
Alles lekker met de kop tegen de stroom in.

groet,
Marijke


marijkehuysse

en

wimtegels

De geelgerande wattertor en zijn larven zijn geduchte vijanden. Maar libelle larven kunnen er ook wat van.

De strtegie van de bruine kikker is er eigenlijk een van predatorenverzadiging. Door hun enorme aantallen eitjes blijft er altijd wel iets over.

De larven van de bruine kikker zijn algeneters. Zij profiteren van de voorjaarsalgenbloei. Daarme ztten ze plantaardige eiwitten om in dierlijke eiwitten.
Salamanders zijn dol op kikkervisjes. Op het dril trouwens ook.

Zo vormt het voortplantingspreces van de bruine kikker een belangrijke schakel in de voedselketen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

marijkehuysse

#14
Meende ik dat ik laatst veel kikkervisjes gezien had!
Niets vergeleken bij vanmiddag, in een beek.
Ze vormden zwermen net als spreeuwen maar dan nog veel dichter. Heel apart.
Heeft dit te maken met aanwezig voedsel?

Foto's spreken voor zich denk ik.

groet,
Marijke

marijkehuysse

en

marijkehuysse

en

vuurvlinder

Citeer
Ze vormden zwermen net als spreeuwen maar dan nog veel dichter. Heel apart.
Heeft dit te maken met aanwezig voedsel?

Foto's spreken voor zich denk ik.

groet,
Marijke
Ik denk dat ze dat meer doen voor bescherming.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

marijkehuysse

Heb ik ook aan gedacht maar een beetje reiger kan ze zo oplepelen!

Marijke

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij zijn ditw eer paddenvisjes,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

CiteerHeb ik ook aan gedacht maar een beetje reiger kan ze zo oplepelen!

Marijke
Das waar, maar ik denk dat ze als school beter beschermd zijn voor andere predatoren. (libellenlarven, vissen enz.)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

marijkehuysse

CiteerVolgens mij zijn ditw eer paddenvisjes,
Waarom?

Marijke

tekenaar

#22
paddevisjes hebben al het huidgif van volwassen padden en zijn daardoor nauwelijks eetbaar. Ze hebben er profijt bij allemaal samen te zwemmen: als een predator er eentje proeft laat hij de rest met rust. Allemaal bij elkaar betekend dat sommige predatoren snel ervaring op doen (ten koste van een paar paddevisjes) en anderen ze niet zo snel tegen komen (allemaal verspreid betekend dat alle predatoren eerst een paar paddevisjes moeten "proeven", allemaal bij elkaar betekent dat sommige predatoren nooit een paddevisje zien). Bovendien vermoed ik dat sommige predatoren dit gedrag van paddevisjes herkennen en leren de scholen met rust te laten terwijl bruine kiker-visjes (die niet scholen) wel worden opgegeten.

larven van de gewone pad zijn de enige die echt scolen vormen, andere oren kunnen wel samengroepen op gunstige plaatsen (b.v. warm, ondiep water) maar scholen niet zwemmen niet allemaal in dezelfde richting).

Paddevisjes hebben een relatief kortere staart als kikervisjes, bovendien zijn paddevisjes donkerder en hebben een ongevlekte staart-vinzoom. Die laatste zjn dus i.d.d. paddevisjes.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

marijkehuysse

Interessant!
Bedankt allemaal!

Marijke