Hoofdmenu

agriotes?

Gestart door Niek van Wijk, april 10, 2008, 17:46:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Deze twee kevers fotografeerde ik vandaag in mijn tuin.  Ik denk dat het allebei Agriotes soorten zijn. Is dat juist en kunnen ze verder gedetermineerd worden aan de hand van deze foto's?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Niek van Wijk

tweede foto

jan cuppen

CiteerIk denk dat het allebei Agriotes soorten zijn.
Waarom denk je het Agrotes is en waarom denk je dat het twee verschillende soorten zijn?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Niek van Wijk

Beste Jan,

Ik bekeek veel foto's op  www.kerbtier.de en vond onder Elateridae (Schnellkäfer) enkele Agriotes soorten die op mijn foto's leken, in Tirion's nieuwe insectengids vond ik de Gestreepte Kniptor er iets op lijken en op Waarneming.nl vond ik enkele "Topics" over Agriotes waar de foto's enigszins op de mijne leken.

Mijn twee kevers lijken wel op elkaar, maar er is een kleurverschil en de ene is iets slanker dan de andere.......

Met vriendelijke groet,
Niek

jan cuppen

Ja, het is een lastige. Ik denk dat het dezelfde soort is en de geringe kleurverschillen en veronderstelde verschillen in breedte/lengte verhouding worden veroorzaakt door verschillen in belichting en invalshoek.

Het is geen Agriotes-soort omdat de beharing op het halsschild naar voren wijst (moeilijk zichtbaar, maar toch wel duidelijk op de bovenste foto) en niet naar achteren. Een ander genus dus, in dit geval Cidnopus, mogelijk/waarschijnlijk Cidnopus aeruginosus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Niek van Wijk

Beste Jan,

Heel hartelijk dank voor je determinatie en duidelijke uitleg.

Met vriendelijke groeten, Niek