sporen op zandpaadje

Gestart door Geum rivale, mei 21, 2019, 16:18:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Een Walchers paadje tussen struweel en grasland stond vol evenhoevige sporen. Ze leken me te groot voor Ree of schaap, dus eerder Damhert of kalf. Uit internetplaatjes werd ik niet wijzer. Waar moet je op letten?
Kees van Reenen

Rob Koelman

Citaat van: Geum rivale op mei 21, 2019, 16:18:08 PMWaar moet je op letten?

Beetje een dooddoener, maar bij het beoordelen van pootafdrukken is het formaat van d eprenten erg belangrijk. Is in dit geval niet af te leiden uit de foto's. Volgende keer graag iets mee fotograferen als referentie voor formaat, bijvoorbeeld een euromunt of iets anders met een duidelijke grootte...

Overigens zou ik in dit geval gaan voor schaap of damhert...
Met vriendelijke groet, Rob

Geum rivale

Daar heb je gelijk in, hoop ik een volgende keer aan te denken. Als ik nu uit mijn herinnering moet zeggen: 5 of 6 cm lang.
Kees van Reenen

peterv

Citaat van: Geum rivale op mei 23, 2019, 18:41:08 PM
Als ik nu uit mijn herinnering moet zeggen
Niet doen, dat gaat bijna altijd fout.
Peter Venema

Marleen

Citaat van: Rob Koelman op mei 21, 2019, 20:55:22 PM
Volgende keer graag iets mee fotograferen als referentie voor formaat, bijvoorbeeld een euromunt of iets anders met een duidelijke grootte...

Je hebt gelijk hoor, Rob. En een muntje hebben mensen vaak bij zich.

Maar kunnen we mensen liever toch vragen om een meetlint (bijv die gratis van ikea hergebruiken) in hun jas/tas te bewaren,
of te herinneren dat in diverse veldgidsen ook langs de kant van boek/bladzijde wel eens een meetlint staat.
En pas als ze dat niet bij zich hebben, iets van een muntje of van een grote die vaststaat?

Want muntjes is een "noodoptie". En het geeft een idee van de grootte, maar niet de werkelijke maat.
Nu wordt mensen actief aangeleerd om sporen te meten met een muntje. (Ik zag het in een aantal andere topics ook voorbij komen)
Ik ben daar eigenlijk niet zo'n voorstander van.

Zorg liever dat je altijd een meetlint in je jas/tas hebt. Vind je een spoor en heb je het echt niet bij je, neem dan een muntje of iets van vaste grootte.

Groetjes, Marleen
2023: 107/1000. Mijn waarnemingen. Noorse wn: Artsobservasjoner.

Merel

Een pen kan ook, die je thuis opmeet zodat je bij de waarneming kunt vermelden hoe groot de pen is. Muntjes zijn inderdaad wat lastiger te interpreteren, maar beter dan niets. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Marleen

Citaat van: Merel op juni 03, 2019, 16:37:53 PM
Een pen kan ook, die je thuis opmeet zodat je bij de waarneming kunt vermelden hoe groot de pen is.

Goedbedoeld, maar dat dus eigenlijk ook niet.
Als we iemand "leren" hoe sporen vast te leggen, noem dan alsjeblieft eerst meetlint oid.

Nu wordt mensen aanbevolen om muntjes te gebruiken, je meet dingen niet met geld, met een pen enz,
je meet dingen met een meetlint, liniaal, in div. determinatiegidsen staat ook langs het boek een meetlint.
Muntjes, pennen enz geven een 'idee' (en kan gebruikt worden als het echt niet anders kan - doe ik gerust ook wel eens) maar je meet er de lengte/breedte/dikte enz niet mee.

Als we mensen alleen attenderen op muntjes en pennen gaat niemand in het vervolg een meetlint oid meenemen of als standaard "waarnemers uitzet" in zijn tas stoppen.

Groetjes, Marleen
2023: 107/1000. Mijn waarnemingen. Noorse wn: Artsobservasjoner.