Volgens de omschrijving zou de Bushnell Prima ook ED glas hebben, maar omschrijvingen van webshops zijn niet altijd helemaal correct. Voor het geld kan het ook bijna niet. De link naar de Vanquard is inderdaad wel een erg scherp geprijsde aanbieding. Het is echt een goede kijker met heel goede reviews. Als je die onder de 300 te pakken kan krijgen en als dat je plafondbedrag is, zou ik niet aarzelen en die kiezen. ED glas is echt een merkbaar voordeel.
De Bynolyt en de Bushnell lijken mij redelijk aan elkaar gewaagd qua specificaties, qua prijs ook. De Bynolyt heeft een wat smaller beeld (115m op 1000m tegenover 132m voor de Bushnell), maar kan wel dichterbij scherp stellen (vanaf 2 meter, tegenover 3 meter voor de Bushnell). Zelf vind ik een breed beeld prettig, dan heb je sneller het voorwerp in beeld als je je kijker ergens op richt. Maar als je ook insecten wilt observeren is een close focus afstand van 3 meter niet heel fijn. Binnen de 3 meter krijg je dan niet scherpgesteld.
Maar beeldkwaliteit is toch wel het belangrijkst (voor mij althans, dat is natuurlijk wel subjectief), en dan is ED glas echt een meerwaarde, dus als het kan zou ik voor de Vanguard gaan. Ik vermoed dat je snel moet zijn, want op Nederlandse sites is het lastig verkrijgbaar, het is een wat ouder model (wat niks af doet aan de kwaliteit). Wellicht nog goed om te overwegen is dat als je in het buitenland bestelt, je wel veel moeite moet doen om later bij eventuele onverhoopte problemen je garantie te gaan claimen. Om die reden zou toch een aanschaf in Nederland te prefereren zijn...
Mocht je toch niet in het buitenland willen bestellen en een breed beeld en korte focus afstand belangrijk vinden, dan zou ik nogmaals de Eden XP 8x42 onder je aandacht willen brengen. Geen ED glas, maar wel een van de betere kijkers zonder ED en zit er dicht tegenaan. Breedte van 129m op 1000m en een close focus van 1,2, dus zeer geschikt voor insecten als je dat zou willen. Kost 289 en is voor die prijs onvergelijkbaar.