Hoofdmenu

Reeenkudde

Gestart door thomas90, april 10, 2008, 15:32:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

thomas90

Ik heb de afgelopen dagen in het bos Beukenburg UT, een soort kudde van 4 tot 6 reeen waargenomen. http://waarneming.nl/gebied.php?id=19439
Ik heb al een beetje op internet gekeken hoe dat nu precies zit met een kudde reeen. Ik vraag me nogsteeds af of dit nu een kudde van een reegeit met dochters (ik zie geen gewei etc) is of een groep volwassen reeen???
Ik zie de groep ook op ongeveer dezelfde plek, ik vraag me af of dit hun territorium is?
Groeten,

logico

#1
In apri1-mei zonderen bokken en geiten zich af. De geiten gaan weg om een kalf te gaan zetten (werpen). Volwassen geiten brengen twee, soms drie kalveren ter wereld, een smalree (eenjarige geit) veelal maar één. In de zomer leeft het ree dus solitair (moeder-kind-relatie en het bronst gebeuren daargelaten). In de loop van de herfst ontstaan sprongen van 3 tot 12 en soms nog meer stuks reewild, mannelijk en vrouwelijk door elkaar. Deze sprongen zijn noodgemeenschappen (meer ogen zien vlugger gevaar) waarin een oude en dominante geit de toon aangeeft. Reewild is tamelijk onverdraagzaam, zeker als het concurrerende sprongen betreft. Binnen de eigen sprong bestaat een strenge hiërarchie (gezagsverhouding).Wanneer de bok zich in het voorjaar van de sprong heeft afgezonderd, bakent hij met eigen geurstoffen een eigen territorium af.

De sprong bestaat dus niet alleen uit een geit en haar dochters of zoon's
Met vriendelijke groet,
Patrick

thomas90

Bedankt Patrick,
Veel informatie, wel moeilijk soms maar ik begrijp het wel.  :grin:


 
Groeten,

logico

Geen dank hoor  :gap:  
Met vriendelijke groet,
Patrick