juveniele haas vondst

Gestart door corten hub, april 13, 2008, 21:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

corten hub

Levensvatbaar of vroeggeboorte? Is aan de hand van de foto  te bepalen of het hier mogelijk een vroeggeboorte betreft, of is dit een( waarschijnlijk zeer prille) normale juveniele haas.Beharing is toch wel erg beperkt om koude,natte periodes te doorstaan?

logico

#1
Deze jonge haas is te vroeg geboren.

Waar heb je hem gevonden? In het land of langs de kant van de weg?
Als je hem langs de kant van de weg hebt gevonden dan kan het zijn dat moeder de haas aangereden is en als gevolg daarvan tot geboorte is over gegaan.
Met vriendelijke groet,
Patrick

H. Meijer

Lijkt mij een jong konijn.
Beestje wat geen honderd punten is en daarom uit het nest is gegooid?

Groet,

Hilco

vuurvlinder

CiteerLijkt mij een jong konijn.
Beestje wat geen honderd punten is en daarom uit het nest is gegooid?

Groet,

Hilco
Hilco,

waarom denk jij dat dit een konijn is? Ik ben er niet zeker van, maar die lange stelten doen mij denken aan een haas.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

corten hub

Het diertje vond ik midden op een uitgestrekte, braakliggende akker, honderden meters verwijderd van enige begroeiing of perceelsranden waar konijnen zich ophouden in dit gebied.

logico

het is ook helemaal geen konijn. Het is gewoon een te vroeg geboren (om welke reden dan ook) jonge haas.  :D  
Met vriendelijke groet,
Patrick

Jeroen Nagtegaal

Dus jij zegt dat het een jong konijntje is?
Kijk naar die kopvorm en dat formaat, een te vroeg geboren haas!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

logico

#7
CiteerIk denk dat ik de oplossing kan aandragen met deze bijgaande foto's van wilde konijntjes van 1 dag oud, zelfde konijntj na 6 dagen en een foto van 2 haasjes die net droog zijn na de geboorte. Al deze dieren zijn in de opvang gebracht. Haasjes  worden volledig behaard geboren met wijd open ogen en tandjes, wilde konijnen zijn niet behaard en beharing komt na enige dagen, ogen gaan pas na 10 dagen open.Waarschijnlijk ziek konijntje geweest wat door voedster ver van de rest is "weg gedaan".Wilde konijntjes van deze leeftijd gaan nog niet op stap!Haasjes daarentegen worden direct in een open kuiltje geworpen en na enige uren vertrekken ze om veiligheidsredenen naar verschillende richtingen en houden middels zeer hoge, voor de mens niet waarneembare geluidjes, contact met moederhaas.Else Arendse

Je geeft de oplossing inderdaad al. Maar niet de goede.
Wat je verder in je tekst schrijft over jonge haasjes en konijntjes is zeker waar.

De foto geeft een te vroeg geboren haas weer. Te vroeg geboren, vandaar het gebrek aan haar.

En aan het haar wat al aanwezig is kun je al zien dat het hazen haar is.

De gehele vorm van het beestje zegt ook dat het een jong haasje is.

De reden van het te vroeg geboren worden, daar kun je alleen naar gissen.
Kunnen veel redenen zijn. Stress, ziekte enz enz..
Met vriendelijke groet,
Patrick

Ted van der Knaap

..ik ga mee met haas..

in dit document http://www.konijnenbelangen.nl/plaatjes/HA...ldekonijnen.pdf

lees je op blz 6 + 7 wat je WEL/NIET moet doen wanneer je een jong(e) konijn/haas vind

toch belangrijk om even te weten dat als een haas moederziel alleen in een open veld ligt, het nog niet door z'n moeder in de steek gelaten hoeft te zijn en dat je het dan moet laten liggen

(dit zal niet voor bovenstaande haas! gelden)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Het lijkt me juist logisch, op de rug is het haar langer en stugger en het heeft meer tijd nodig omm te groeien lijkt me, verder is er op de rug toch de meeste vrije ruimte? Die buik zit helemaal ingerold in zich eigen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Inge van der Wulp

Dit is met zekerheid een jong konijn en geen te vroeg geboren haas. Te vroeg geboren hazen kom je eigenlijk helemaal nooit tegen. Hazen worden geboren met haar en ogen open. Konijnen worden geboren zoals op de foto. Dit is een op tijd geboren konijnenjong en ik ben daar heel zeker van want ik heb een konijnenopvang en in de 6 jaar dat ik dat doe al heeeeeeel erg veel net geboren konijnen voorbij zien komen.

Deze is misschien door een rover uit een hol gehaald. Of mensen zijn "zo aardig" geweest om hun tamme konijn de vrijheid te geven. Dat konijn heeft geen idee gehad wat ze moest doen en het konijntje midden in het veld gedropt. Maar het is zeker weten een baby konijntje
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

Foto van een net geboren konijntje.

Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

logico

#12
CiteerDit is met zekerheid een jong konijn en geen te vroeg geboren haas. Te vroeg geboren hazen kom je eigenlijk helemaal nooit tegen. Hazen worden geboren met haar en ogen open. Konijnen worden geboren zoals op de foto. Dit is een op tijd geboren konijnenjong en ik ben daar heel zeker van want ik heb een konijnenopvang en in de 6 jaar dat ik dat doe al heeeeeeel erg veel net geboren konijnen voorbij zien komen.

Deze is misschien door een rover uit een hol gehaald. Of mensen zijn "zo aardig" geweest om hun tamme konijn de vrijheid te geven. Dat konijn heeft geen idee gehad wat ze moest doen en het konijntje midden in het veld gedropt. Maar het is zeker weten een baby konijntje
En ik heb al heel veel jonge haasjes gezien.. Ook te vroeg geboren haasjes die om welke reden dan ook te vroeg geboren waren. Dus dat het eigenlijk helemaal nooit voorkomt is niet waar. Dat jij dit nog niet tegen gekomen bent wil niet zeggen dat het nooit voor komt want het komt wel degelijk voor.

Te vroeg geboren zonder reden. Dat gebeurd inderdaad niet vaak.
Dat dit jonge haasje te vroeg afgezet is kan, zoals ik al eerder uitgelegd heb, om diverse redenen gebeurd zijn.

En ik ben er zeker van dat het een jong haasje is.

Als jij zo veel jonge konijntjes gezien hebt (wat ik trouwens zelf ook heb gezien) dan moeten de verschillen in beharing van jonge konijnen en jonge hazen jou zeer zeker opgevallen zijn en dat is hier al overduidelijk.

Als je ooit al een jong, te vroeg geboren haasje in je handen hebt gehad dan zou je er zeker mee instemmen.

no offense
Met vriendelijke groet,
Patrick