Wat voor boktor/wespensoort is dit?

Gestart door jordinec, mei 23, 2019, 14:22:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

jordinec

Goedemiddag,

Al een maand of 2-3 zien wij constant hele grote wespen in onze serre, waar vaak een glazen deurtje open staat waardoor insecten daarheen kunnen. Ik vraag me af wat voor soort dit is. Ze zijn te groot voor gewone wespen, we dachten eerst dat het hornaars waren. Maar als ik daar een foto van opzoek vind ik die er ook niet heel erg op lijken.

Kenmerken:
- Wat mij vooral opviel is dat ze héle grote poten hebben
- Ze zoemen ontzettend hard
- Als je ze probeert weg te jagen door er met een schoen naar toe te gaan, reageren ze amper. Ze laten het allemaal maar gebeuren en vallen amper aan. Agressief zijn ze dus (nog) niet. De hond heeft er zelfs twee in haar bek gehad zonder dat ze staken. Blijven vaak ook lang stilzitten op 1 plek.
- Als we er één dood meppen komt er heel vaak een wit goedje uit. Geen idee of het eitjes zijn of wat anders, maar het is wel bij erg veel van die grote wespen het geval.

Ik heb al op internet gezocht naar foto's waarvan ik denk; dat is hem. Maar de wespen die hier vliegen ben ik nog niet op foto's tegengekomen. Hieronder onze foto's. Zijn inmiddels 1,5 maand oud, de wespen zijn nu nog groter. De belangrijkste dingen waarin ze zich onderscheiden van de wespen zoals ik ze ken, is dus de grootte van de poten, en het feit dat ze weinig vliegen, niet aggressief zijn eigenlijk alles toelaten. Wat denken jullie? Toch de hoornaar, of een andere soort grote wesp (en welke dan)?





lukasverboom

Het zijn in ieder geval geen wespen, maar boktorren (kevers). Doen niets. De soort weet ik niet, maar daar kunnen anderen je vast mee helpen :)

Overigens "groeien" insecten met een volledige gedaanteverwisseling (vlinders, kevers, wespen) niet meer als ze eenmaal verpopt zijn.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

jordinec

Bedankt voor de reactie! Dat is wel een opvallende reactie dan haha! Die zag ik even niet aankomen. Mag ik vragen waar je dat op baseert? Dat het boktorren zijn en geen wespen?

lukasverboom

Zoek eens naar foto's van hoornaars, en kijk naar wat ze de "wespentaille" noemen: een versmald stuk tussen het borststuk en het achterlijf. Verder zie ik verharde vleugels, die hebben wespen ook niet. En de antennes zien er anders uit.

Is jullie serre ergens in Nederland? Volgens mij is het Plagionotus detritus, een zeldzame soort. Zou een prachtige waarneming zijn!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

jordinec

Klopt, het smalle stuk tussen de kop en het achterlijf hebben deze beesten inderdaad niet. Maar boktorren, ik kan het me amper voorstellen. We wonen in een nieuwbouwhuis. Meestal zitten die bij oude huizen toch. Maar als jij het zegt zal het wel zo zijn, je zal er ongetwijfeld meer verstand van hebben dan ik.

Heb er eens over gelezen op internet, en las over haardhout waar die boktorren weleens in vreten. Dat hebben we toevallig hier ook gezien; niet veel maar wel een beetje. Twee ronde gaatjes in het haardhout. Dus dat wijst dan inderdaad wel weer op de boktor. Maar niet de boktor die dat normaal gesproken doet nee, die staat overal bruin afgebeeld, maar dan die andere soort.

En klopt, is gewoon in Nederland (Beuningen). Hebben wij weer hoor... als het echt een zeldzame soort blijkt te zijn :o

lukasverboom

Mooi hoor. Voeren jullie de waarneming in?

Je hoeft je geen zorgen te maken voor jullie huis, deze dieren leven in het bos. Vrijwel alle boktorren in Nederland zijn onschadelijk. Ze zitten in eiken. Zijn er recent bomen gekapt in de omgeving?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

jordinec

Ja ik zal de waarneming invullen. Als die dieren normaal gesproken in het bos zitten, dan zullen ze wel meegekomen zijn met het haardhout wat we een paar maanden geleden hebben aangeschaft. Dat hebben we niet zelf gehakt, maar besteld. En dat ligt al maanden in de serre (die heel heet wordt als de zon erop staat) en dus is het hout nu erg droog. Zullen ze wel van houden dan.

Ze lijken inderdaad echt precies op de soort die jij noemde, dus dat zal hem inderdaad zijn. Bedankt voor de informatie! Ik hoop inderdaad dat het geen problemen voor het huis gaat opleveren. We hebben er al een stuk of 20 doodgeslagen de afgelopen twee maanden, maar er duikt er nog steeds regelmatig één op

lukasverboom

Ah, dan zullen ze inderdaad niet uit de buurt komen, jammer.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

jordinec

Dat niet dan (als ze uberhaupt meegekomen zijn met dat haardhout), maar het is wel gewoon in Nederland besteld. Waar precies weet ik alleen niet. Maar als ze niet hiervandaan komen, dan wel ergens anders uit Nederland