Hoofdmenu

Erigone atra?

Gestart door colossus, mei 14, 2019, 22:52:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Mijn eerste poging om een ID te doen op mannelijk genitaal. B)
Ik kom op Erigone atra en ben benieuwd of jullie dat met me eens zijn!

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/171976004/.
1 Storingsdwergspin - Erigone atra imago, sleepnet
datum: 2019-05-08
locatie: Zwolle - Polder Sekdoorn noord (OV)

foto's:


Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Frank van de Putte

Lijkt me goed :duim: De palpen van deze soort zijn vrij typisch, voor de meeste andere kleine hangmatspinnetjes is helaas vaak wat meer vergroting nodig..
Groetjes,

Frank van de Putte

colossus

Frank, dank voor de bevestiging. Ik vind het toch leuk dat ik 'm voor elkaar heb!
Die andere hangmatspinnetjes worden inderdaad een probleem met de camera die ik nu heb.
Ik weet nog niet wat ik daarmee doe. Het vraagt om een geld-investering ...
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Frank van de Putte

Het ligt niet zozeer aan de camera Kees, het is buitengewoon moeilijk om zelfs met een peperdure macro-lens goede palpfoto's te maken van levende spinnen.
Levende spinnen kunnen de palpen onder zich houden, er kan net een poot voor de palp zitten, waardoor het zicht op belangrijke delen niet zichtbaar is..
En soms zitten de kenmerken aan de onderzijde van de palp, bij krabspinnen bijvoorbeeld, dat is helemaal lastig op de foto te zetten.

Bij veel soorten kan het in elk geval nuttig zijn om een palp-foto recht van opzij te nemen, zo staan deze ook meestal afgebeeld in de literatuur. Maar uit een iets andere hoek kan een palp er ineens heel anders uitzien, het zijn zeker bij de hangmatspinnetjes vaak complexe 3-D structuren, met slechts kleine verschillen tussen de soorten.
Groetjes,

Frank van de Putte

colossus

Duidelijk verhaal Frank. Bij deze spin zag ik al hoe makkelijk de palp er anders uitziet als de hoek net wat anders is!
Ik ga liever geen spinnen doden voor mijn hobby. Dan maar wat soorten minder.
Het fotograferen van de palpen kan trouwens nog wel leuk zijn bij de grotere soorten en de soorten met makkelijk herkenbare palpen.
Ik schiet dan gewoon honderd foto's. Zit er altijd wat bruikbaars tussen. :blink:
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper