hulp bij determinatie.

Gestart door lo.troisfontaine, april 09, 2008, 23:41:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

hoi,

kom hier niet uit. zat met nog een exemplaar onder schors of stronk. te groot en lang voor elzenhaantje (alni). Zag ook nog een foto van Oodes helopioides. Die vind ik wel wat lijken, maar waarschijnlijk zijn er nog wel meer voor de hand liggende kandidaten.

een opname van 10-2-2008

b.v.d. en groeten,

LO

jan cuppen

Geen elzenhaantje (waarom niet) en ook geen Oodes (waarom niet). Die andere waar je naar keek is ook geen Oodes. Oodes is een moerasbeest en zit (normaal) niet achter schors.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

lo.troisfontaine

hoi,

elzenhaantje heeft toch niet zulke lengtestrepen maar meer punten in dekschild en is ook iets kleiner dan dit exemplaar. denk ook niet echt voor achter schors dan.
eigenlijk dacht ik meer iets in de meeltorrenfamilie maar daar heb ik niet echt info over. meeltor zelf is denk ik niet gewoon in vrije natuur?

groeten,

Lo

jan cuppen

Agelastica is blauw en heeft de inplant van de antennen veel dichter bij elkaar staan, idd ook de puntering en zelden achter schors.

Oodes heeft een andere tarsformule (5-5-5) dan dit dier (5-5-4), hoewel dat op de foto niet te zien is. Vorm is ook iets anders, maar lijkt er wel op. De kever behoort tot de Tenebrionidae (zwartlijven), maar is geen meeltor (die zit voornamelijk binnenshuis). Deze zwartlijf is heel gewoon in (dennen)bossen op de zandgronden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen