Hoofdmenu

Vlieg?

Gestart door wieteler, april 09, 2008, 19:48:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

wieteler

Hallo forum

Deze foto is van vandaag.
Iemand enig idee welke soort?

Groeten Leon

javanerkelens

Deze behoord in de fam. Bibionidae.
Het lijken vliegen, maar het zijn muggen!!
Zijn op dit moment erg actief.
Worden ook wel Zwarte vliegen of Rouwvliegen of Maartse vliegen genoemd, maar de benaming Maartse vlieg heeft niets te maken met de maand Maart  :D
(maar die andere betekenis, ben ik effe kwijt)
Best moeilijk te determineren, dus zou hem eerst maar wegschrijven als Bibio sp.

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

wieteler

Dank je wel Joke.

Zag vandaag inderdaad veel van deze muggen zittend in de zon.

Groeten Leon

markmeijrink

Dan zijn het zeker wel kleine muggen want je kunt de celstructuur van het hout zien. Iedere band met de grotere cellen is een jaarring.

M.v.gr. Mark

javanerkelens

Hoi Mark,

Deze muggen variƫren van 2-15 mm, maar de meesten die ik heb waargenomen, zitten in de buurt van de 6-10mm.
De hele kleintjes van 2-5mm, heb ik nog nooit gezien, dus ik zal deze dagen eens goed opletten of ik een kleiner exemplaar kan vinden.
Eigenlijk best interessant!
Misschien dat Leon nog even kan vermelden hoe groot zijn exemplaar was ??
Dit in verband met je opmerking over de celstructuur van het hout.

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jorgen

CiteerDeze behoord in de fam. Bibionidae.
Het lijken vliegen, maar het zijn muggen!!
Zijn op dit moment erg actief.
Worden ook wel Zwarte vliegen of Rouwvliegen of Maartse vliegen genoemd, maar de benaming Maartse vlieg heeft niets te maken met de maand Maart  :D
(maar die andere betekenis, ben ik effe kwijt)
Best moeilijk te determineren, dus zou hem eerst maar wegschrijven als Bibio sp.

Groetjes Joke
De benaming maartse vlieg is gebaseerd op de naam Biblio marci, waarbij marci refereert naar Sint-Maarten.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

han.endt

Op de foto is de kleur van de beharing niet vast te stellen en daardoor kom je niet verder dan Bibio spec.. De kleinere zwarte bibio's zijn toch heel lastig vanaf foto te determineren. Veel kenmerken moeten met een goede loep worden bekeken.

David Tempelman

de soortsnaam 'marci' is genoemd naar Sint Marcus...en heeft idd. niets met 'maart' te maken. grtz,. David
met vriendelijke groet,
David

wieteler

Hallo

Om nog even terug te komen op de vraag van Joke:
ik schat deze vlieg rond de 1 cm.

Groeten Leon

javanerkelens

Dan hoort die van jou ook tot de caterogie ....6-10mm :grin:
Ik heb vandaag nog gezocht naar een kleiner exemplaar , maar helaas zonder resultaat.
Jammer, maar neemt niet weg dat het mooie "muggen" blijven en ze poseren dan ook altijd weer mooi voor de camera!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Op deze foto kun je goed de beharing zien, pootkleur en de doornen aan de scheen, eerste poot.
Voor de volledigheid is nog een goede foto van boven wenselijk.., dan kun je de vleugels zien(donkere aders of niet..).

Ik denk dat de bovenstaande bibiosoort waarschijnlijk een Kleine Rouwvlieg is, Bibio lanigerus.
Het is een voorjaarssoort en er zijn zelfs enkele kenmerken zichtbaar.

Maar niet zeker, met een vraagteken.

javanerkelens

Beste Robert,

Ik heb volgens mij nog wel een foto gemaakt van boven, maar ik kan hem effen niet weervinden.
Maar als de beadering dus duidelijk donkere aders vertoond, dan kan ik ervan uit gaan dat het een Bibio lanigerus is.
Ik kijk morgen nog even in mijn bestanden en dan schrijf ik hem voorlopig nog wel even weg als Bibio cf lanigerus.

Bedankt ....Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

- Scheen 1 met twee sterke einddoorns, zonder doorns halverwege(krans van doorntjes)
- Metatars 3 iets verdikt, ongeveer 3 x zo lang als breed
- Voorvleugel: Aders aan de voorrand donker, naar de achterrand toe lichter wordend.
- Borststuk: Borststuk geel behaard.
- Achterlijf: Achterlijf geel behaard.
- Poten: Dijen zwart, scheen rood met zwarte top.

De vlieg van jou Joke,  is volgens mij Bibio lanigerus dus.

ps. met dank aan Theo Zeegers

javanerkelens

Kijk aan ! :duim:
Dat is mooi....ik zal tevens zelf even kijken of ik ergens een Key kan opscharrelen van Bibionidae.
Er zitten verschillende soorten bij mij in de tuin, dus mooi oefenmateriaal zullen we maar zeggen.

Erg bedankt maar weer .......Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)