roest op conifeer

Gestart door Willy, april 05, 2019, 11:49:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze vandaag gevonden bij mij in het dorp,Hij zit volgens mij op een kruipende conifeer,welke roest is dit??
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

vervolg
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ejslootweg

Telia's van een Gymnosporangium op jeneverbes. En dan zijn er verschillende opties. Ik enk dat G. clavariiforme afvalt omdat de teliosporen daar langgerekter zijn. De telia zitten op oudere verhoutte delen van de plant, dus valt G. cornutum af. Blijven G. tremelloides en G. sabinae sl over. In Roesten van Nederland sleutelen die uit op de vorm van de telia:
- Telia afgeplat of kussenvormig; op diverse soorten Jeneverbes, ook de wilde J. communis: G. tremelloides
- Telia conisch of afgeplat-conisch; niet op wilde J. communis: G. sabinae sl.

Ik neig hier naar kussenvormig, maar ben niet zeker.

groeten, Erik
groeten, Erik

Willy

#4
Hallo Erik,deze wordt binnenkort met de  microscoop bekeken voor zekerheid en sporenmaten.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

#5
Kom uit op Gymnosporangium sabinae s.l.
Roestenboek blz. 186 bij Gymnosporangium tremelloides (Kussentjesjeneverbesroest): " .... in droge toestand vlak, 2 x 0.5 cm, 1-2 mm hoog"
Gymnosporangium sabinae (Peer-jeneverbesroest) en G. confusum (Afgeronde jeneverbesroest) zijn in het teliumstadium op Jeneverbes niet van elkaar te onderscheiden (Roestenboek blz. 184)
Zie tabblad "taxonomie & herkenning"
https://www.verspreidingsatlas.nl/2006049#
met vriendelijke groet, Riet

Willy

Dank je wel Riet voor de determinatie en voor de mooie foto's
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

paddenstoelenmonster

Beste Willy,
zoiets heb ik op 3 april bij mij in de tuin ook aangetroffen en op w.nl geplaatst (zie bijlage foto)(nadat ik hem vorig jaar ook veel mooier in begin mei gefotografeerd had, maar de natuur is dit jaar een maand voor op het schema). Hij was toen al aan het verdrogen en de volgende morgen het fotograferen al niet meer waard. De volgende weken bleef er hoegenaamd niets van over, tot ik hem gisterenmiddag na de regen van woensdagnacht weer aantrof, samen met nog 2 nieuwe exemplaren. Vanmorgen, na weer een nacht regen was hij prachtig met heel lange en slanke tentakels (zie bijgevoegde foto). Volgens waarneming.nl zou het dan een Peer-meidoorn roest betreffen. Zie mijn post:  https://waarneming.nl/waarneming/view/171027287?_popup=1
Dit is nogal afwijkend van Wikipedia. Beneden aan de straat vond ik heel veel juist veel dikkere exemplaren op een Conifeer, die dan volgens waarneming.nl juist wel Peer-jeneverbesroest moeten heten, ook al in afwijking van Wikipedia! (zie de compositiefoto). Zie mijn post: https://waarneming.nl/waarneming/view/171064290?_popup=1
Misschien moet ik sporen verzamelen en die dan door onze gewaardeerde Riet van Oosten laten bekijken, want op deze manier snap ik er niets meer van!
Een hartelijke grioet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

Stuur maar een takje Henk!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

paddenstoelenmonster

Hallo Riet, ik zal je van beide boomsoorten wat telias (takken gaat niet want die zijn veel te dik) opsturen morgenmiddag. De verwarring met de soort die op meidoorns en op Coniferen groeit kan dan misschien opgelost worden.
Alvast veel dank!
Fijn weekend ondanks het slechte weer.
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

rietvanoosten

Citaat van: paddenstoelenmonster op april 27, 2019, 08:21:33 AM
Hallo Riet, ik zal je van beide boomsoorten wat telias (takken gaat niet want die zijn veel te dik) opsturen morgenmiddag. De verwarring met de soort die op meidoorns en op Coniferen groeit kan dan misschien opgelost worden.
Alvast veel dank!
Fijn weekend ondanks het slechte weer.
Henk

Onder de mic. gehad (foto's naar Henk gestuurd), het zijn inderdaad 2 verschillende soorten:
- Peer-jeneverbesroest sl, incl. Afgeronde jeneverbesroest (Gymnosporangium sabinae sl, incl. confusum)
- Meidoorn-jeneverbesroest (Gymnosporangium clavariiforme).
met vriendelijke groet, Riet