Verjonging in Oud rijk loofbos

Gestart door Peter Lubbers, november 06, 2007, 17:35:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Lubbers

Hai Gerrit,

Bedankt voor de toelichting! Dit schept voor mij een ander licht op een aantal zaken.

:duim:  

Peter Lubbers

Hai Gerrit,

1. Andere vraag: waarin staat Linde m.b.t concurrentiekracht ten opzichte van Zomereik in verjongingsfase met de door jou genoemde symbionten.
Ik kan me nl van een eerder uitleg van jou herinneren dat Tillia betrekkelijk weinig symbionten heeft ten opzichte van Bijv Quercus?

Ben benieuwd.

Gr Peter


wimtegels

Wat betreft de watervoorziening hebben we in Vlieland gezien dat de oudere bomen zich niet meer aan konden pasen aan neiuwe grondwaterstanden. De meeste oude bomen stierven als gevolg van een waterstandverhoging.

De jonge bomen hadden hier geen problemen mee. Die konden hun wortelstelsel nog aanpassen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Natuurlijk hangt dat ook van de boomsoort af. Op Vlieland gingen de berken overigens ook dood van een forse grondwaterverhoging.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Peter Lubbers

#64
Gerrit,

Je vermelde dat Tilia snel aangetast wordt door parasieten omdat hij in vergelijking met bijv. Quercus of Castanea geen looizuren etc, bezit.

Daarna vermelde je jouw vondst in de Ardennen, hier wilde ik op aansluiten want
mijn ervaring is dat Lindes enorm regeneratievermogen hebben! De stedelijk groenbeheerders verhalen taltijd vol lof van Platanen dat je ze kunt kandelaberen grof snoeien etc. en dat de bomen niet stuk te krijgen zijn (massaria even buitenbeschouwing).

Maar in mijn opinie geldt dit toch zeker net zo goed voor Lindes!

Nu heb ik nog een vraag: Als de Linde dan m.b.t eik bijv in verhouding een slechte
afweer heeft geen looizuur zacht hout etc, hoe moet ik dan al die eeuwenoude holle lindes verklaren her en de in Europa? of bijvoorbeedl de knotlinde bij Heede de grootste van West Europa??

Ik had dus altijd het idee (graag bevestiging) dat de hoge leeftijd van de Lindes
lag in het feit dat ze zo goed afgrendelden via CODIT wal 4?

Ik hoor het graag.

Peter Lubbers

Gerrit bedankt voor de uitleg!

elscare

#66
:huh: Ok. als ik het dus goed begrijp is het zo:

Eiken verjongen wel in oud bos mits er volwassen bomen vlakbij zijn. waardoor
zij meekunnen profiteren van de aan hun gebonden symbionten?