Determinatie tips & tools - Noorwegen

Gestart door Marleen, juni 07, 2019, 08:32:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Ik had hier een topic geplaatst met de vraag waar ik determinatie links en tools kon zetten.
Maar er kwam geen reactie. Dus ik zet het maar in dit board neer.

Determinatie links en tips als je naar Noorwegen reist.
De berichten hieronder zal ik regelmatig aanpassen en aanvullen. Jullie determinatie tips/links zijn ook welkom.
Als je vragen hebt, laat het weten.

In dit topic vind je...:
- Informatie en determinatie websites.
- Boeken
- Andere leuke sites
- Woordenlijstje

Groetjes, Marleen
2023: 107/1000. Mijn waarnemingen. Noorse wn: Artsobservasjoner.

Marleen

Informatie en determinatie websites:

Algemeen:
- Artsobservasjoner - De Noorse waarneming-registratie-systeem
- Artsdatabanken - De Noorse soortenbank
- Vraag een bioloog - Een Noors forum, zoiets als dit forum, waar je vragen kunt stellen over welke soort je hebt gezien.

Hommels:
- Zoekkaart/poster Noorse Hommels
- Verschil tussen boomhommel (Bombus hypnorum) en 'Geen NL naam' (Bombus cingulatus).

Vlinders: (Micro- / nacht- / dag-)
- De Noorse 'vlindernet', lepidoptera.no

Vogels:
- ID og fugl! - Noorse Facebookgroep waar je een vogelfoto kunt plaatsen met datum en locatie van waarneming. Altijd razendsnel reactie van mensen die er echt heel goed in zijn.

Zoogdieren:
- Rovbase Database met waarnemingen van de grote vier (Beer, wolf, veelvraat, lynx). Monitoring door Noorse natuurbeschermingsautoriteit.

Marleen

Andere leuke sites:

Onderwater leven
- Dyreliv i havet, Dierenleven in de haven. Er is een boek van. Maar op deze Facebookpagina ook prach-tige foto's van het dierenleven onderwater.

Wildcamera's
- Viltkamera NINA, een project van organisatie NINA, hier kun je beelden van wildcamera's bekijken, door het hele land.

Marleen

Woordenlijstje:

Zijn er woorden die jullie veel tegenkomen, die je niet weet? Ik kan ze vertalen, wat misschien het determineren of zoeken op sites makkelijker maakt?

Marleen

Noorse Boeken

Dierensporen:
- Sportegn fra dyr - Lars-Henrik Olsen (Aschehoug). Bevat allerlei dierensporen, vogels, zoogdieren, insecten, braakballen, uitwerpselen, voetsporen, vraat enz.

Planten:
- Flora - Kirsten Bruhn Møller og Knud Ib Christensen (Cappelen Damm). Niet super uitgebreid, bevat de belangrijkste 670 soorten, ingedeeld op kleur.

Vogels:
- Norges Fugler felthåndbok - Lars Gejl (Aschehoug). Met foto's, verspreidingskaartje Noorwegen. En CD met vogelgeluiden.

Marleen