Hallo,
helaas weet ik niet waarom de larven zo verschillend zijn.
Lorenz & Kraus schrijven dat de larve lichte haren heeft “Borsten kurz und hell (Fig. 272)”. Maar hier zijn de haren duidelijk donker en staan op kleine donkere punten.
Lorenz & Kraus schrijven echter niet dat er een grote zwarte vlek onder het stigma zit. Deze stippen ontbreekt ook in de figuur 272.
Ik wil ook opmerken dat in beide gevallen de larven grote convexe ronde formaties hebben op de substigmallobe, die in beide gevallen zwarte setae dragen, maar deze bolle lobben niet gekleurd in deze larve en in de andere larve zijn ze zwart gekleurd (dan zijn zwarte haren en kleine zwarte punten niet zichtbaar op een zwarte achtergrond). Trouwens, de vorm van deze grote zwarte vlekken is niet hetzelfde op verschillende segmenten, zoals te zien is op sommige foto's in deze thread:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,448194.0.htmlDeze zwarte vlekken verdwijnen in de laatste segmenten of hebben op sommige foto's een halve maan.
Aangezien het imago in beide gevallen Nematus lucidus is, is het merkteken met zwarte vlekken niet constant.
En ook de kleur van de borstelharen aan de achterkant kan anders zijn. Zoals de kleur van de basis van de thoracal benen.
Meer heb ik helaas niet te zeggen.