Oproep: houd de kwaliteit van je waarnemingen hoog

Gestart door nielseimers, mei 11, 2019, 11:41:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Citaat van: Rutger Barendse op mei 19, 2020, 12:42:16 PMHet afkeuren van pot- en kamerplanten is allicht het best te doen door de admins die toch al een dikke huid hebben.

Ik ken daar wel iemand voor  ;D

Deborah

Citaat van: nielseimers op mei 19, 2020, 16:11:09 PM
Citaat van: Rutger Barendse op mei 19, 2020, 12:42:16 PMHet afkeuren van pot- en kamerplanten is allicht het best te doen door de admins die toch al een dikke huid hebben.

Ik ken daar wel iemand voor  ;D

Hilarisch die foto! XD
Met vriendelijke groet, Deborah

dirder

Na een betere week weer een rampzalige dag. En het zou leuk zijn mocht de rotapp zo nu en dan eens de correcte soort suggereren. Heeft men hier reclame rond gemaakt in één of andere vrouwenblaadje overigens?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Nog een duidelijk tendens: er komen steeds meer zaadmengsels binnen... Buitengewoon irritant.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Citaat van: nielseimers op mei 19, 2020, 16:11:09 PM
Citaat van: Rutger Barendse op mei 19, 2020, 12:42:16 PMHet afkeuren van pot- en kamerplanten is allicht het best te doen door de admins die toch al een dikke huid hebben.

Ik ken daar wel iemand voor  ;D


ObsIdentify is helaas niet zeker: de eerste voorspelling Schotse Hooglander Bos taurus var. highland (27.3%). Probeer de foto bij te snijden.

dirder

Ondertussen is er gebleken dat het niet echt meer beter wordt. Het wordt feitelijk steeds erger. Sommige tot voor kort erg zeldzame planten zijn ondertussen dagelijkse kost geworden en dat heeft niks met een waarnemerseffect te maken. En ook dat wordt nog steeds erger (zo zal binnenkort Herfstalsem een erg gewone plant worden, niet in werkelijkheid zo, maar gewoon verkeerd gedetermineerd door obsidentify). Ook steeds meer fotograferen. Waarom kunnen ze niet oprotten naar flickr etc... of misbruiken ze de waarnemingensites om hun spul gedetermineerd te krijgen?
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Oogst uit eigen regio vandaag https://vwgzwv.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=10 . Meer dan vier pagina's met bijna niks anders dan onzin. En dan moet je dit ook nog allemaal afgekeurd krijgen...
Groeten, Dirk Derdeyn.

Maakun

Citaat van: dirder op juni 08, 2020, 17:52:45 PM
Ook steeds meer fotograferen. Waarom kunnen ze niet oprotten naar flickr etc... of misbruiken ze de waarnemingensites om hun spul gedetermineerd te krijgen?

Ik ben hier ook nieuw, maar dit snap ik niet. Het wordt toch juist toegejuicht om foto's mee te sturen met de waarneming? Ik voeg ook veel voorkomende soorten in inclusief foto, als dat blijkbaar een groot probleem is en mensen boos maakt dan doe ik het niet natuurlijk, maar ik dacht dat dat juist wel de bedoeling van de site was? Misschien is het handig om op de website dan een helder verhaal neer te zetten met wat wel en niet de bedoeling is want voor nieuwe mensen is dat lastig te vinden.

Ik vind het leuk om te ontdekken wat er allemaal leeft bij mij in d eomgeving, en ben daar inderdaad mee begonnen vanuit wat Coronaverveling. Vind het allemaal razend interessant om dat na ruim 20 jaar weer op te pakken. Alleen zie ik hier op het forum nu dat veel admins niet zo blij zijn met nieuwe mensen die veel dingen invoeren via ObsIdentify. Snap ik ook, zeker als het allemaal onzin is wat mensen invoeren. Maar een handige richtlijn hoe het dan wel moet en wanneer wel en niet een foto etc zou dan wel prettig zijn.
Gr, Maarten

dirder

Sorry, dit is een misverstand. Uiteraard beter om waarnemingen te documenteren met foto's. Ik heb het over een ander fenomeen. Mensen die geïnteresseerd zijn in fotografie en graag met hun kiekjes uitpakken. Planten interesseren hen niet echt. Dergelijke mensen hebben de irritante gewoonte om foto's te leveren waar er weinig op te zien is wat een determinatie mogelijk maakt. Vogelfotografen zijn verstandig genoeg om een vogel in z'n geheel te fotograferen. Die plantenfotografen fotograferen alleen maar (bij wijze van spreken) een stuk van een poot, een stuk van de staart, het oog etc. van de vogel.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

O, en vandaag nog iemand die z'n hele tuin heeft ingevoerd... Hallo Natuurpunt?
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

We hebben vorige week vanuit Natuurpunt bevestiging gekregen dat we dergelijke planten mogen afkeuren Dirk. Binnenkort krijg je hier iets uitgebreide instructies over. Het komt er op neer dat onzin-soorten die overduidelijk aangeplant zijn, afgekeurd mogen worden. Inheemse bomen en struiken en frequent aangeplant uitheemse bomen en struiken blijven we wel valideren (onder activiteit aangeplant).

RutgerB

Even voor de duidelijkheid: De mitsen en maren zijn wel dusdanig dat we hier dus nog niet mee aan de slag kunnen in België. De verantwoordelijken zijn nu tijdelijk, buiten hun schuld, buiten bedrijf.

Liz Main

Als nieuwe beginnende waarnemer heb ik net met zeer veel interesse dit topic doorgelezen en nu voornamelijk alleen maar meer bewondering voor het werk dat geleverd wordt.

Inmiddels had ik door zelf al eens wat fouten gemaakt te hebben al het 1 en ander opgepikt, maar uiteindelijk merkte ik behoefte aan meer duidelijkheid wat betreft wanneer wat wel/niet hoe en waarom invoeren. Mijn persoonlijke motivatie die mij op waarneming.nl bracht was dat ik al enige jaren me bezig houdt met (inheemse) flora en fauna, maar het daadwerkelijk determineren nooit echt onder de knie kreeg. Toen ik kortgeleden erachter kwam wat voor gaaf systeem er achter deze website huist (de suggesties die je krijgt als je een foto upload) besloot ik me aan te melden. Het helpt mij enorm en ik merk nu al dat ik namen beter onthoud en planten sneller herken.

Maar.... ik wil jullie absoluut niet met een berg extra werk opzadelen, en ik wil al helemaal geen stoorzender zijn met een bult waarnemingen waar niemand iets mee kan. Ik zou juist graag een bijdrage willen leveren aan het in kaart brengen van de NLse flora en fauna, en als dat betekend dat 'bij wijze van spreken' alleen de saaie planten op de foto mogen, so be it. (Waarbij ik trouwens zelfs als niet-kenner juist steevast erg onder de indruk ben van juist de inheemse planten en hun variaties, en probeer ik daar in onze eigen tuin ook steeds meer de focus op te leggen en ruimte voor te maken.)

Wat mij brengt bij de volgende vraag;

Het verhaal rondom duidelijke inzaai/aanplant is vrij helder. Van de planten/bomen waar ik vrijwel zeker van weet dat ze daaronder vallen zal ik dan ook geen foto's meer maken. Mijn redenering eerder was; 'ik wil graag vastleggen wat er om ons heen groeit en bloeit.' Daar vielen dus ook de imposante populieren langs de weg onder. Maar ik begrijp nu dat die eigenlijk niet gewenst zijn. Maar er zijn ook de gevallen 'vermoedelijk'. Wat kan ik als waarnemer daar het beste mee doen? En wat betreft verwilderde gevallen eigenlijk deze vraag. Hier in de omgeving zie je veel zaailingen van met name eik, els, berk, wilg, paardenkastanje, esdoorn en es bijvoorbeeld. Een (soms overgroot) deel daarvan komt van een aangeplante boom af. Dus is verwilderd. Maar soms (vaak zelfs wel) maken ze wel deel uit van het geheel en zijn ze echt onderdeel geworden van het gebied. Hoe kan ik als waarnemer daar het beste mee om gaan?

Ik hoop dat ik mijn vragen duidelijk heb weten te omschrijven, en nogmaals als afsluiter, dankjulliewel voor de enorme hoeveelheid werk die jullie achter de schermen verrichten.


nielseimers

Dag Liz,

Ik heb je waarnemingen de afgelopen tijd voorbij zien komen en je bent geen stoorzender. Dat het voornamelijk algemene soorten zijn, is ook geen probleem. Over een tijdje herken je de meeste algemene soorten en ga je vanzelf over naar de meer afwijkende of zeldzamere planten die je nog niet eerder getroffen hebt. Zo lang je niet 100+ waarnemingen per dag uploadt, zal de hoeveelheid werk voor validatoren ook erg meevallen. Kwaliteit boven kwantiteit.

Wat betreft je andere vragen, daarvoor kan je eens kijken op dit forum topic:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,466341.0.html

Liz Main

Dankjewel Niels! Dat is prettig om te horen. En ja, dat topic had ik inmiddels inderdaad ook al gevonden, waardevolle handvaten worden erin benoemd!

En hahaha, honderden waarnemingen, nou moet ik zeggen dat ik behoorlijk wat heb ge-upload al. ;) Maar zonder gekheid, ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Zal vast ook een kwestie zijn van het juiste onderbuik-gevoel ervoor ontwikkelen.  :duim:

dirder

Op de Belgische site blijft het maar van kwaad naar erger gaan. De nieuwste trend is ingezaaide groenbedekkers op akkers invoeren. Ongeveer nog het enige dat we binnen krijgen. Bovendien zijn zo goed als alle waarnemingen van planten verkeerd gelokaliseerd (en niet een klein beetje). Gaat werkelijk compleet nergens meer over.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op november 01, 2020, 18:05:03 PMOp de Belgische site blijft het maar van kwaad naar erger gaan. De nieuwste trend is ingezaaide groenbedekkers op akkers invoeren. Ongeveer nog het enige dat we binnen krijgen. Bovendien zijn zo goed als alle waarnemingen van planten verkeerd gelokaliseerd (en niet een klein beetje). Gaat werkelijk compleet nergens meer over.

Gaat over een zo groot mogelijk aantal waarnemingen. Daar wordt vanuit waarneming.nl steeds op gehamerd: INVOEREN! ALLES! MAAKT NIET UIT WAT! ALS WE MAAR KUNNEN LATEN ZIEN DAT WE DE GROOTSTE ZIJN!

Er zit daarbij geen enkele beperking op wat er ingevoerd kan worden. Gewoon je smartphone op iets richten, foto maken en ObsIdentify komt wel met een of meer namen. Daarna gewoon een van de suggesties bevestigen en weer een waarneming ingevoerd! Roze olifant? Prima. KLIK, en weer een waarneming ingevoerd!

Aan de admins daarna de (on)dankbare taak om alle rotzooi te corrigeren...

Kwaliteit? Mwaah, komt later misschien wel een keer...
Met vriendelijke groet, Rob

Maakun

Citaat van: nielseimers op juni 15, 2019, 18:19:27 PM

Ik heb sinds kort ook een klein scala aan "standaard teksten" die ik kopiëer en plak in het commentaarveld. Dit zijn teksten die de verschillen uitleggen tussen sterk gelijkende soorten die vaak fout gedetermineerd worden. In die teksten wordt vaak doorverwezen naar een forum topic met meer uitgebreide toelichting. Ik heb die teksten als notepad bestanden opgeslagen in een mapje en dit mapje aan mijn werkbalk gekoppeld, zodat ik ze snel tevoorschijn kan toveren (zie bijlage). Scheelt enorm veel tijd en de waarnemers waarderen vaak het enorm dat ze zo'n uitgebreide reactie krijgen.

Ik ben in ieder geval iemand die dit inderdaad enorm waardeert, bij deze dus heel erg bedankt voor het nuttige commentaar bij dit soort waarnemingen!

Gr, Maarten
Gr, Maarten

dirder

Citaat van: Rob Koelman op november 01, 2020, 18:15:48 PM
Citaat van: dirder op november 01, 2020, 18:05:03 PMOp de Belgische site blijft het maar van kwaad naar erger gaan. De nieuwste trend is ingezaaide groenbedekkers op akkers invoeren. Ongeveer nog het enige dat we binnen krijgen. Bovendien zijn zo goed als alle waarnemingen van planten verkeerd gelokaliseerd (en niet een klein beetje). Gaat werkelijk compleet nergens meer over.

Gaat over een zo groot mogelijk aantal waarnemingen. Daar wordt vanuit waarneming.nl steeds op gehamerd: INVOEREN! ALLES! MAAKT NIET UIT WAT! ALS WE MAAR KUNNEN LATEN ZIEN DAT WE DE GROOTSTE ZIJN!

Er zit daarbij geen enkele beperking op wat er ingevoerd kan worden. Gewoon je smartphone op iets richten, foto maken en ObsIdentify komt wel met een of meer namen. Daarna gewoon een van de suggesties bevestigen en weer een waarneming ingevoerd! Roze olifant? Prima. KLIK, en weer een waarneming ingevoerd!

Aan de admins daarna de (on)dankbare taak om alle rotzooi te corrigeren...

Kwaliteit? Mwaah, komt later misschien wel een keer...

Daar lijkt het inderdaad wel op. Sommige mensen laten ook weten dat ze niet beseffen dat er ergens een waarneming wordt geregistreerd. Het is duidelijk dat obsidentify hier een erg grote rol in speelt. Al moet ik wel zeggen dat het zonneklaar is dat obsidentify ook enorm veel bruikbare plantenwaarnemingen oplevert.
Groeten, Dirk Derdeyn.

frkvh

tegenwoordig ook heel veel paddenstoelen die als plant worden gedetermineerd. hier heb ik de afgelopen twee maanden al zeker 50 waarnemingen van veranderd naar 'paddenstoel onbekend', wat dus niet alleen meer werk voor plantenadmins maar ook voor paddenstoeladmins met zich meebrengt.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

dirder

#141
Ondertussen ging alles verder van kwaad naar nog erger, al is de instroom van tuin - en potplanten wel tijdelijk ingedijkt. Ik merk dat Hisko alle terechte (het aantal Speenkruid-missers is niet meer tellen en er begint nu vanalles en nog wat binnen te komen als Spiesmelde + Kustmelde, dan zwijg ik nog over het feit dat je de juiste soort met meer dan 90 procent voorgeschoteld krijgt in minder dan tien procent van de gevallen en dat de juiste soort als meest waarschijnlijke (meestal met een zeer laag percentage) in minder dan twintig procent van de gevallen uit de bus komt) kritiek op obsidentify op het forum wist (wat een arrogante manier van doen), in België is er een snel groeiende groep patsertjes die vanalles en nog wat invoert in een toestand waarin dat nauwelijks te determineren is (en die mensen kennende kan je er niet van uitgaan dat het ook goed is), dan is er ook nog die onzin over die wilde hyacint-hybriden etc.etc.....
En op de Belgische site zijn nu ook zelfs al boomstamomtrekmeters opgedoken...
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op maart 28, 2021, 16:03:22 PMOndertussen ging alles verder van kwaad naar nog erger...Ik merk dat Hisko alle terechte ... kritiek op obsidentify op het forum wist (wat een arrogante manier van doen) ...

Dag Dirk,

Ik geloof graag dat Hisko in deze discussie een niet neutrale rol heeft (is ook mijn mening), maar wat toelichting zou fijn zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Dirk-ik vind je uiteenzetting als proza !   ' Boomstamomtrekmeters' !  :duim: Maar ik begrijp je goed.
Ik merk toch wel dat -áls de foto's goed zijn-de herkenning nogal vaak dichtbij zit.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Voor mij is het ook moeilijk om positief te blijven, maar we moeten toch steeds blijven uitgaan van het goede. Vrijwel niemand geeft waarnemingen in om iemand anders te ambeteren. Ik ken er wel voorbeelden van, maar dat zijn er echt heel erg weinig. Zelfs om kerstbomen, plastic planten, vliegende planten en spaghettistruiken kan ik wel glimlachen. Een grapje moet kunnen. Ook de 'kwaliteit' van de 'determinaties' van de waarnemers is gemiddeld genomen (foutenpercentage) echt beter geworden. Het volume waarnemingen/foto's is echter zo groot geworden dat we in haar totaliteit toch meer fouten tegen komen. Ook de plaatsbepalingen op de kaart geeft veel problemen (haperende GPS / App / Apparaten) maar ook die issues zijn niets vergeleken met zeg 12 jaar geleden. Toen gaven mensen nog veel door per (grillig gevormd) gebied en in cirkels met veel te grote omtrek. Van voor 2010 vind je weinig waarnemingen die exact (en goed) zijn aangeduid.

Waar het wat mij betreft echt mis gaat is de communicatie met de waarnemers.

1 Commentaren die je maakt als admin komen vaak niet door / worden niet opgevolgd door de waarnemer. Er is echt nood aan een commentaaroverzicht voor waarnemers met een paar rode uitroeptekens erbij waar een actie verwacht wordt van de waarnemer. Hier kan ook heel wat meer gestandaardiseerd worden. Op de nieuwe site kun je bijvoorbeeld al wel een voorstel voor een naam geven, waar de waarnemer alleen maar nog op ok hoeft te drukken. Het logische gevolg zou dan ook een automatische afkeuring na een maand of 6 zijn als het voorstel niet wordt overgenomen.

2 De site maakt niet duidelijk wat er moet gebeuren als je commentaar krijgt van een admin en welke (fatsoens-)regels er dan gelden. Bijvoorbeeld bij vragen over een determinatie. Dan wordt je geacht wat waargenomen kenmerken te noemen of te tonen. Het  is echt niet zo moeilijk om zulke omgangsregels eens uit te schrijven en frontaal op de sites te zetten. Ik gaf al voorzetten, maar er verschijnt niets van op de sites.

3 De sites (en de apps) maken niet duidelijk welke gegevens ze graag willen dat je verzameld. Bij de planten willen we liever geen aanplant en zeker geen in tuinen, parken en perkjes. We keuren die ook al sinds juni 2020 af, maar op de sites en in de apps staat er niets over en ook 'tuinprojecten' en 'exotenprojecten' doen ook gewoon voort zonder hier iets duidelijks over te zeggen. Dat heeft bijvoorbeeld als resultaat dat we nietsvermoedende en goedbedoelende, veelal beginnende waarnemers afschrikken met afkeuringen. Ik weet dat hier 10-tallen , ik vermoed zelfs honderden waarnemers door zijn afgehaakt.


dirder

Citaat van: Rob Koelman op maart 28, 2021, 20:37:47 PM
Citaat van: dirder op maart 28, 2021, 16:03:22 PMOndertussen ging alles verder van kwaad naar nog erger...Ik merk dat Hisko alle terechte ... kritiek op obsidentify op het forum wist (wat een arrogante manier van doen) ...

Dag Dirk,

Ik geloof graag dat Hisko in deze discussie een niet neutrale rol heeft (is ook mijn mening), maar wat toelichting zou fijn zijn...

Ik had onder andere gemeld dat we nu plots ook een boel melding van Forsythia als Brem binnen krijgen, ik kan dat niet meer terug vinden in het betreffende topic. Stel je voor: er zijn dus mensen die nu denken dat ze Brem in hun tuin hebben terwijl het Forsythia is. Dat is ronduit beschamend, niks meer niks minder. Een vrouw vroeg me eens raad, ze had margrieten aangeschaft voor de tuin maar er klopte iets niet. Bleek dat ze ergens een mooi plantje had gezien, gefotografeerd en die meuk-app had haar wijs gemaakt dat het om Margriet ging, terwijl het Muurfijnstraal was... Ik ben het zat me dagelijks te moeten verontschuldigen voor het niet werken van die app. Stel je eens een computerprogrammeur voor waarvan 80 procent van zijn programma's een bug bevat waardoor die niet werken. Niemand zou dat aanvaardbaar vinden. Obsidentify moet met een disclaimer komen 'voor planten slechts in ten hoogste 20 procent van de gevallen werkzaam' of iets dergelijks. Indien niet, dan bezondigt waarneming.nl zich aan kwakzalverij en oplichterij (we hebben het hen al honderden keren gemeld, het is ook makkelijk aantoonbaar, en nee, het wordt niet beter. Het werkt gewoonweg niet).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Waarneming.nl zelf is al meer dan een jaar vooral bezig om zoveel mogelijk waarnemingen ingevoerd te krijgen (zie onderstaande screenprint van een bericht op de openingspagina van waarneming.nl van 12 augustus vorig jaar [2020]). Een database met 10.000.000 waarnemingen per jaar ligt nou eenmaal beter in de markt dan een met 5.000.000 waarnemingen... Kwaliteit is daarbij duidelijk van ondergeschikt belang.

De enorme toename aan 'rotzooi' die dit gedram over zoveel mogelijk invoeren oplevert interesseert waarneming.nl blijkbaar niet. Da's ook niet zo gek, want 'zij' hoeven alle ingevoerde rotzooi niet op te ruimen. Dat laten ze genoeglijk aan de admins over...


Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Rob-ik heb me daar ook erg aan gestoord.Het lijkt erop dat deze site pleit voor ;'Hoe meer rotzooi, hoe liever'...
Ik heb vaak gedacht en ook al s uitgesproken ,dat ik bang ben dat Waarn.nl ten onder zou kunnen gaan aan zijn eigen succes.
Al die waarnemingen moeten idd bekeken worden.
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Citaat van: Rutger Barendse op maart 29, 2021, 11:35:59 AMWaar het wat mij betreft echt mis gaat is de communicatie met de waarnemers.

1 Commentaren die je maakt als admin komen vaak niet door / worden niet opgevolgd door de waarnemer. Er is echt nood aan een commentaaroverzicht voor waarnemers met een paar rode uitroeptekens erbij waar een actie verwacht wordt van de waarnemer. Hier kan ook heel wat meer gestandaardiseerd worden. Op de nieuwe site kun je bijvoorbeeld al wel een voorstel voor een naam geven, waar de waarnemer alleen maar nog op ok hoeft te drukken. Het logische gevolg zou dan ook een automatische afkeuring na een maand of 6 zijn als het voorstel niet wordt overgenomen.
Het probleem is vooral dat opmerkingen van admins ontzettend lastig te vinden zijn.
Bij ornitho.de krijg je bij een rare waarneming een dik rood uitroepteken op je startscherm met de vraag daar eens naar te kijken. Zoiets zou voor waarneming.nl ook werken. Bovendien krijgen de mensen die geen e-mails willen ontvangen zo tóch bericht!
Een tweede probleem is dat gmail had besloten de meldingen van waarneming.nl niet meer als pushbericht door te geven: ik vermoed dat daardoor ook veel mensen niet reageren (dat klopt zeker voor mijzelf). Ik heb dat inmiddels opgelost.

Voor observation.org zou de automatische beeldherkenning uitgezet moeten worden: buiten de Benelux gaat er veel mis (en dat gaan de admins nog merken als de reisbeperkingen zijn opgeheven).

JanHein

RutgerB

Het is een misverstand dat bij de voorkeur 'geen e-mails' je geen e-mails meer krijgt als de admins opmerkingen plaatsen. Die krijg je altijd! Die e-mailvoorkeur betreft (oa?) opmerkingen van andere waarnemers.

Er is al heel wat geschreven en nagedacht over een (goed) commentaaroverzicht voor waarnemers en dit komt er ook, maar we wachten hier nu al jaren op. Wat mij het meest frustreert is dat er vaak geen reactie / wijziging komt van / door  waarnemers en hopelijk helpt zo'n commentaaroverzicht daarbij.

Wat meer on-topic dan: Je houdt de kwaliteit van je waarnemingen hoog als je de opmerkingen van de admins ter harte neemt en een reactie geeft of een (gevraagde) wijziging doorvoert.

Dat klinkt heel logisch, maar ik denk dat bij zeker een kwart van de opmerkingen, de waarnemer 'stil' blijft.

Op de oude site is een (wat gemankeerd) overzicht: https://oudeversie.waarneming.nl/user_commentaar.php