Oproep: houd de kwaliteit van je waarnemingen hoog

Gestart door nielseimers, mei 11, 2019, 11:41:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Komt allemaal te laat. Alles waar vroeger voor gevreesd werd is bewaarheid geworden. Ook mensen die waarnemingen.be al langer gebruiken doen er plots aan mee (en geven in tegenstelling tot vroeger niet meer aan als het om aanplant gaat). Er komen steeds meer zaadmengsels binnen. Mensen reageren misnoegd als je hen vraagt dat op verwilderd/ingezaaid te zetten. De rest reageert helemaal niet. De nieuwe Waarnemer 247360 vond er niks beter op om een hele botanische tuin in Luik in te voeren gisteren enz. enz. enz...
Van Natuurpunt moet je niks verwachten, mocht daar ook maar één iemand tussen zitten die half competent is was het uiteraard nooit zover gekomen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Heerlijk recht toe recht aan ben je toch.     ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Dirk overdrijft niet. In Nederland is in 2020 maar liefst 5,8% van de binnenkomende fotowaarnemingen met label "aangeplant" gemarkeerd, in België is dit nóg hoger, 6,7%.

Deze 5,8% aanplant-waarnemingen op waarneming.nl vertaalt naar ongeveer 33.800 aanplant-waarnemingen in 2020. En dat zijn alleen nog maar de fotowaarnemingen.

dirder

En voor mijn eigen regio mochten we vandaag een nieuweling verwelkomen... https://vwgzwv.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=10 .
Wie in 's hemelsnaam bedacht die 'avatars'?
Groeten, Dirk Derdeyn.

frkvh

grappig, ik zou niet eens weten hoe je dat moet doen...
not all those who wonder or wander are lost

Rien Ondersteijn

Citaat van: dirder op mei 17, 2020, 20:39:37 PM
En voor mijn eigen regio mochten we vandaag een nieuweling verwelkomen... https://vwgzwv.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=10 .
Wie in 's hemelsnaam bedacht die 'avatars'?

Iemand die zich op een dergelijke manier aanmeldt en 'vermomt' zou de wacht aangezegd moeten worden...! :police:   Dit kan toch niet doorgaan ??? !
Ik ben ook al s zo'n computerpoppetje tegengekomen..
Asjeblieft -asjeblieft paal en perk [---bijtijds !---] aan stellen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Tja. Ik gaf gisteren wat mooi beredeneerd commentaar bij een stel aanplantwaarnemingen die onjuist gedetermineerd waren en toen bleek er een jong kind waarnemingen te hebben ingestuurd.
Bij de waarnemers moeten we dus zeker niet zijn met ferme teksten.

Dat er een aanzienlijk deel 'lagere-school-waarnemingen' binnen komen is wel al een tijd duidelijk en ik vrees dat we er nooit meer vanaf komen anders dan ze even massaal van commentaren te voorzien als dat ze binnenkomen. Zou dat niet op 1 of andere manier te automatiseren zijn?

Marleen

Citaat van: Rutger Barendse op mei 18, 2020, 20:37:08 PM
ik vrees dat we er nooit meer vanaf komen anders dan ze even massaal van commentaren te voorzien als dat ze binnenkomen. Zou dat niet op 1 of andere manier te automatiseren zijn?

Kan er bij planten invoer (al dan niet tijdelijk) een tekst komen? Over wilde planten / aangeplante planten.
Net als !Deze soort is zeer zeldzaam, vul zoveel mogelijk details toe! (eh ofzoiets, was het toch?)

Maar dan iets van "Dit invulformulier is voor wilde planten. Weet je zeker dat deze plant wild en niet aangeplant is? Bij twijfel zie: <info>"

En als info o.a. locatie (tuin, park, gemeenteberm) en of het wel/niet netjes op een rijtje staat,
of het in een vak staat, of er onkruid weggehaald is, of het gemaaid wordt etc.

Misschien kan er ook iets bij over dat je in het commentaarveld evt een motivatie kan zetten als je het toch invoert als aangeplant.
Want nou ja, wellicht zijn er incidenteel toch "goede" redenen om aangeplante planten in te voeren?

Groetjes, Marleen
2023: 141/1000. Mijn waarnemingen. Noorse wn: Artsobservasjoner.

Rien Ondersteijn

Citaat Rutger : Bij de waarnemers moeten we dus zeker niet zijn met ferme teksten.

Een kind hier op de site is erg uitzonderlijk lijkt me.Om daarmee meteen de uitspraak te doen dat we voorzichtig moeten zijn...?
Zowat iedereen hier is volwassen genoeg om op een nette maar duidelijk manier uitgelegd te worden wat de échte bedoeling is van Waarn.nl.

Misschien is filteren vóor de upload mogelijk door te vragen [bijv] :
-' staat deze plant in een tuin of park ?'
Groene groe[n]tjes.Rien.

frkvh

gisteren keurde ik een reeks bloemen in een plantenbak af en kreeg ik deze reactie:

CiteerWaarom voorziet deze site dan in godsnaam bij 'gedrag' of 'activiteit' de mogelijkheid om 'aangeplant' te zetten?! Als de intenties van deze site echt zoals u zegt dat ze zijn, moet men consequent zijn en die optie gewoon niet voorzien.

ik denk dat door die optie af te zetten er nog maar meer rommel gaat binnenkomen. ik ben nog maar enkele dagen bezig met het controleren van obsidentify waarnemingen op onzin/aanplant, maar als we alles in een pot, vaas of bak moeten afkeuren, dan mogen voor mijn part ook alle laan- en parkbomen, meestal toch exoten, afgekeurd worden.
not all those who wonder or wander are lost

Rien Ondersteijn

Ik denk .dat de uitslag ' AFGEKEURD'  de waarnemer vaak zal ontmoedigen om de volgende keer weer zo stoutmoedig te zijn om alle onzin hier neer te pleuren.
Wij-mensen worden niet graag AFGEKEURD...! :wacko:
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Citaat van: frkvh op mei 19, 2020, 09:51:48 AM
gisteren keurde ik een reeks bloemen in een plantenbak af en kreeg ik deze reactie:

CiteerWaarom voorziet deze site dan in godsnaam bij 'gedrag' of 'activiteit' de mogelijkheid om 'aangeplant' te zetten?! Als de intenties van deze site echt zoals u zegt dat ze zijn, moet men consequent zijn en die optie gewoon niet voorzien.

ik denk dat door die optie af te zetten er nog maar meer rommel gaat binnenkomen. ik ben nog maar enkele dagen bezig met het controleren van obsidentify waarnemingen op onzin/aanplant, maar als we alles in een pot, vaas of bak moeten afkeuren, dan mogen voor mijn part ook alle laan- en parkbomen, meestal toch exoten, afgekeurd worden.
Er is een (cosmetisch) verschil tussen in een bak / pot en in de volle grond. Vandaar laanbomen etc. wel en potplanten niet. We voorzien aanplant en inzaai om de waarnemingen te scheiden en in ieder geval juist aan te duiden mocht iemand af en toe of per ongeluk of vanwege zwaarwegende argumenten toch aanplant invoeren.

Wat mij betreft is het niet een vrijbrief om veel of alleen aanplant in te voeren. Het probleem is dat dit moeilijker uit te leggen is en zeker niet besteed is aan mensen die een app aan het uitproberen zijn en gewoon voor de lol hun probeersels doorsturen. Vandaar dat het signaal (op aangeplant gezet) al een goed begin is. Als iemand veel en vrijwel alleen aanplant invoert, dan stuur ik een ontradend commentaar. Het afkeuren van pot- en kamerplanten is allicht het best te doen door de admins die toch al een dikke huid hebben.

nielseimers

Citaat van: Rutger Barendse op mei 19, 2020, 12:42:16 PMHet afkeuren van pot- en kamerplanten is allicht het best te doen door de admins die toch al een dikke huid hebben.

Ik ken daar wel iemand voor  ;D

Deborah

Citaat van: nielseimers op mei 19, 2020, 16:11:09 PM
Citaat van: Rutger Barendse op mei 19, 2020, 12:42:16 PMHet afkeuren van pot- en kamerplanten is allicht het best te doen door de admins die toch al een dikke huid hebben.

Hilarisch die foto! XD
Met vriendelijke groet, Deborah

dirder

Na een betere week weer een rampzalige dag. En het zou leuk zijn mocht de rotapp zo nu en dan eens de correcte soort suggereren. Heeft men hier reclame rond gemaakt in één of andere vrouwenblaadje overigens?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Nog een duidelijk tendens: er komen steeds meer zaadmengsels binnen... Buitengewoon irritant.
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Citaat van: nielseimers op mei 19, 2020, 16:11:09 PM

ObsIdentify is helaas niet zeker: de eerste voorspelling Schotse Hooglander Bos taurus var. highland (27.3%). Probeer de foto bij te snijden.

dirder

Ondertussen is er gebleken dat het niet echt meer beter wordt. Het wordt feitelijk steeds erger. Sommige tot voor kort erg zeldzame planten zijn ondertussen dagelijkse kost geworden en dat heeft niks met een waarnemerseffect te maken. En ook dat wordt nog steeds erger (zo zal binnenkort Herfstalsem een erg gewone plant worden, niet in werkelijkheid zo, maar gewoon verkeerd gedetermineerd door obsidentify). Ook steeds meer fotograferen. Waarom kunnen ze niet oprotten naar flickr etc... of misbruiken ze de waarnemingensites om hun spul gedetermineerd te krijgen?
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Oogst uit eigen regio vandaag https://vwgzwv.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=10 . Meer dan vier pagina's met bijna niks anders dan onzin. En dan moet je dit ook nog allemaal afgekeurd krijgen...
Groeten, Dirk Derdeyn.

Maakun

Citaat van: dirder op juni 08, 2020, 17:52:45 PM
Ook steeds meer fotograferen. Waarom kunnen ze niet oprotten naar flickr etc... of misbruiken ze de waarnemingensites om hun spul gedetermineerd te krijgen?

Ik ben hier ook nieuw, maar dit snap ik niet. Het wordt toch juist toegejuicht om foto's mee te sturen met de waarneming? Ik voeg ook veel voorkomende soorten in inclusief foto, als dat blijkbaar een groot probleem is en mensen boos maakt dan doe ik het niet natuurlijk, maar ik dacht dat dat juist wel de bedoeling van de site was? Misschien is het handig om op de website dan een helder verhaal neer te zetten met wat wel en niet de bedoeling is want voor nieuwe mensen is dat lastig te vinden.

Ik vind het leuk om te ontdekken wat er allemaal leeft bij mij in d eomgeving, en ben daar inderdaad mee begonnen vanuit wat Coronaverveling. Vind het allemaal razend interessant om dat na ruim 20 jaar weer op te pakken. Alleen zie ik hier op het forum nu dat veel admins niet zo blij zijn met nieuwe mensen die veel dingen invoeren via ObsIdentify. Snap ik ook, zeker als het allemaal onzin is wat mensen invoeren. Maar een handige richtlijn hoe het dan wel moet en wanneer wel en niet een foto etc zou dan wel prettig zijn.
Gr, Maarten

dirder

Sorry, dit is een misverstand. Uiteraard beter om waarnemingen te documenteren met foto's. Ik heb het over een ander fenomeen. Mensen die geïnteresseerd zijn in fotografie en graag met hun kiekjes uitpakken. Planten interesseren hen niet echt. Dergelijke mensen hebben de irritante gewoonte om foto's te leveren waar er weinig op te zien is wat een determinatie mogelijk maakt. Vogelfotografen zijn verstandig genoeg om een vogel in z'n geheel te fotograferen. Die plantenfotografen fotograferen alleen maar (bij wijze van spreken) een stuk van een poot, een stuk van de staart, het oog etc. van de vogel.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

O, en vandaag nog iemand die z'n hele tuin heeft ingevoerd... Hallo Natuurpunt?
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

We hebben vorige week vanuit Natuurpunt bevestiging gekregen dat we dergelijke planten mogen afkeuren Dirk. Binnenkort krijg je hier iets uitgebreide instructies over. Het komt er op neer dat onzin-soorten die overduidelijk aangeplant zijn, afgekeurd mogen worden. Inheemse bomen en struiken en frequent aangeplant uitheemse bomen en struiken blijven we wel valideren (onder activiteit aangeplant).

RutgerB

Even voor de duidelijkheid: De mitsen en maren zijn wel dusdanig dat we hier dus nog niet mee aan de slag kunnen in België. De verantwoordelijken zijn nu tijdelijk, buiten hun schuld, buiten bedrijf.

Liz Main

Als nieuwe beginnende waarnemer heb ik net met zeer veel interesse dit topic doorgelezen en nu voornamelijk alleen maar meer bewondering voor het werk dat geleverd wordt.

Inmiddels had ik door zelf al eens wat fouten gemaakt te hebben al het 1 en ander opgepikt, maar uiteindelijk merkte ik behoefte aan meer duidelijkheid wat betreft wanneer wat wel/niet hoe en waarom invoeren. Mijn persoonlijke motivatie die mij op waarneming.nl bracht was dat ik al enige jaren me bezig houdt met (inheemse) flora en fauna, maar het daadwerkelijk determineren nooit echt onder de knie kreeg. Toen ik kortgeleden erachter kwam wat voor gaaf systeem er achter deze website huist (de suggesties die je krijgt als je een foto upload) besloot ik me aan te melden. Het helpt mij enorm en ik merk nu al dat ik namen beter onthoud en planten sneller herken.

Maar.... ik wil jullie absoluut niet met een berg extra werk opzadelen, en ik wil al helemaal geen stoorzender zijn met een bult waarnemingen waar niemand iets mee kan. Ik zou juist graag een bijdrage willen leveren aan het in kaart brengen van de NLse flora en fauna, en als dat betekend dat 'bij wijze van spreken' alleen de saaie planten op de foto mogen, so be it. (Waarbij ik trouwens zelfs als niet-kenner juist steevast erg onder de indruk ben van juist de inheemse planten en hun variaties, en probeer ik daar in onze eigen tuin ook steeds meer de focus op te leggen en ruimte voor te maken.)

Wat mij brengt bij de volgende vraag;

Het verhaal rondom duidelijke inzaai/aanplant is vrij helder. Van de planten/bomen waar ik vrijwel zeker van weet dat ze daaronder vallen zal ik dan ook geen foto's meer maken. Mijn redenering eerder was; 'ik wil graag vastleggen wat er om ons heen groeit en bloeit.' Daar vielen dus ook de imposante populieren langs de weg onder. Maar ik begrijp nu dat die eigenlijk niet gewenst zijn. Maar er zijn ook de gevallen 'vermoedelijk'. Wat kan ik als waarnemer daar het beste mee doen? En wat betreft verwilderde gevallen eigenlijk deze vraag. Hier in de omgeving zie je veel zaailingen van met name eik, els, berk, wilg, paardenkastanje, esdoorn en es bijvoorbeeld. Een (soms overgroot) deel daarvan komt van een aangeplante boom af. Dus is verwilderd. Maar soms (vaak zelfs wel) maken ze wel deel uit van het geheel en zijn ze echt onderdeel geworden van het gebied. Hoe kan ik als waarnemer daar het beste mee om gaan?

Ik hoop dat ik mijn vragen duidelijk heb weten te omschrijven, en nogmaals als afsluiter, dankjulliewel voor de enorme hoeveelheid werk die jullie achter de schermen verrichten.

nielseimers

Dag Liz,

Ik heb je waarnemingen de afgelopen tijd voorbij zien komen en je bent geen stoorzender. Dat het voornamelijk algemene soorten zijn, is ook geen probleem. Over een tijdje herken je de meeste algemene soorten en ga je vanzelf over naar de meer afwijkende of zeldzamere planten die je nog niet eerder getroffen hebt. Zo lang je niet 100+ waarnemingen per dag uploadt, zal de hoeveelheid werk voor validatoren ook erg meevallen. Kwaliteit boven kwantiteit.

Wat betreft je andere vragen, daarvoor kan je eens kijken op dit forum topic:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,466341.0.html

Liz Main

Dankjewel Niels! Dat is prettig om te horen. En ja, dat topic had ik inmiddels inderdaad ook al gevonden, waardevolle handvaten worden erin benoemd!

En hahaha, honderden waarnemingen, nou moet ik zeggen dat ik behoorlijk wat heb ge-upload al. ;) Maar zonder gekheid, ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Zal vast ook een kwestie zijn van het juiste onderbuik-gevoel ervoor ontwikkelen.  :duim:

dirder

Op de Belgische site blijft het maar van kwaad naar erger gaan. De nieuwste trend is ingezaaide groenbedekkers op akkers invoeren. Ongeveer nog het enige dat we binnen krijgen. Bovendien zijn zo goed als alle waarnemingen van planten verkeerd gelokaliseerd (en niet een klein beetje). Gaat werkelijk compleet nergens meer over.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op november 01, 2020, 18:05:03 PMOp de Belgische site blijft het maar van kwaad naar erger gaan. De nieuwste trend is ingezaaide groenbedekkers op akkers invoeren. Ongeveer nog het enige dat we binnen krijgen. Bovendien zijn zo goed als alle waarnemingen van planten verkeerd gelokaliseerd (en niet een klein beetje). Gaat werkelijk compleet nergens meer over.

Gaat over een zo groot mogelijk aantal waarnemingen. Daar wordt vanuit waarneming.nl steeds op gehamerd: INVOEREN! ALLES! MAAKT NIET UIT WAT! ALS WE MAAR KUNNEN LATEN ZIEN DAT WE DE GROOTSTE ZIJN!

Er zit daarbij geen enkele beperking op wat er ingevoerd kan worden. Gewoon je smartphone op iets richten, foto maken en ObsIdentify komt wel met een of meer namen. Daarna gewoon een van de suggesties bevestigen en weer een waarneming ingevoerd! Roze olifant? Prima. KLIK, en weer een waarneming ingevoerd!

Aan de admins daarna de (on)dankbare taak om alle rotzooi te corrigeren...

Kwaliteit? Mwaah, komt later misschien wel een keer...
Met vriendelijke groet, Rob