(dode) ransuil gevonden

Gestart door Ted van der Knaap, april 08, 2008, 20:50:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

...vanmiddag op weg naar de Hellegatsplaten reed ik verkeerd en terwijl ik m'n auto keerde zag ik een dode uil langs de weg (parrallelweg van de A29) liggen..

het beestje lag op zijn rug met z'n pootjes bij elkaar, had mooie heldere oranje ogen en de oorpluimen stonden overeind, was (nog) niet stijf dus misschien pas een paar uur overleden

..omdat hij mooi en ongeschonden was dacht ik.. ..ik laat hem hier niet liggen..

heb 'm in een plastic tas gedaan en meegenomen

Ik logeer tot morgenavond in Roosendaal en heb hem bij degene waar ik verblijf in de vriezer gedaan

Weet dat ik in overtreding ben want voor zo'n vogel heb je een vervoersbewijs nodig van de politie (heb ik inmiddels via internet begrepen)

Eigenlijk weet ik niet goed wat ik met het beestje aan moet.. ..laten prepareren?..
..ben ik eigenlijk geen fan van en lijkt me kostbaar..

Heeft iemand voor mij tips wie ik blij zou kunnen maken met dit exemplaar..  (..en dan bedoel ik niet zwarte Joop die hem graag op z'n schoorsteenmantel wil hebben!)
Of morgen afgeven op een politieburo.. ..maar heb ik dan zekerheid dat ie "goed" terechtkomt..

Het beestje is ong. 36 cm en weegt (bevroren) 230 gr... ..heb foto's maar die kan ik op dit logeeradres niet uploaden

wie heeft een advies?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vastenhouw

#1
Hoi Ted,

Ik zou zeggen invriezen, vervoersverklaring halen bij het politieburo en laten prepareren.
Er is vast wel iemand die j ekent die een opgezette ransuil wil.

Als je daar geen zin in hebt, gewoon begraven in de tuin.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

GijsB

als ie nog helemaal gaaf is zou je hem misschien ook aan een natuurmuseum kunnen schenken ofzo :rolleyes:
Gijs

Ted van der Knaap

Citeerals ie nog helemaal gaaf is zou je hem misschien ook aan een natuurmuseum kunnen schenken ofzo :rolleyes:
..daar ging mijn gedachte ook in eerste instantie naar uit omdat je ransuilen bijna nooit waarneemt en dit is een gaaf exemplaar..

weet iemand wat het ongeveer kost om zo'n uil te laten prepareren, globaal..

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Hinko

Ik denk niet dat een natuurmuseum blij wordt van een dode ransuil. Ik weet dat er bij het natuurmuseum in Leeuwarden regelmatig dode dieren worden aangeboden maar die gaan regelrecht de vuilnisbak in.
mvgr, Hinko

Robert de Boer

Wij hebben laatst voor school een paar qua grootte gelijke vogels laten opzetten. Zaten zo tussen de 150 en 200 euro per stuk.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

harderbroek

Citeerwie heeft een advies?
Hoi Ted,

Misschien een natuurorganisatie bij je in de buurt die het beest wil voor educatieve doeleinden?

Ik gebruik opgezette uilen soms bij het geven van een cursus. Vooral om verschillen te laten zien tusen uilen en roofvogels.

groet
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Ted van der Knaap

Citeer
Citeerwie heeft een advies?
Hoi Ted,

Misschien een natuurorganisatie bij je in de buurt die het beest wil voor educatieve doeleinden?

Ik gebruik opgezette uilen soms bij het geven van een cursus. Vooral om verschillen te laten zien tusen uilen en roofvogels.

groet
Rob
Zeewolde
Fl
hoi Rob,

...dat is een goeie tip...  :duim:

ga eens in de buurt informeren..  ..ik heb er zelf geen 150-200 euri voor over om hem op te laten zetten (en ook dan is hij voor mijn 2 katten ws niet veilig!)..

misschien is er wel een hobbyist lid van een vogelwerkgroep o.i.d. die het leuk vind om hem op te zetten en/of 'm als studiemateriaal te gebruiken  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Dorine

Misschien is Pinky111nl ofwel Judith hier wel in geintresseerd.
Die is nog niet zo lang geleden begonnen met het opzetten van vogels.
Dorine van Asten
peregrines.nl

pinky111nl

Klopt.... Sinds januari ben ik aan het leren prepareren en ik zou hem echt heeeeeeeel graag willen hebben om onder begeleiding van mijn leermeester (erkend vergunninghouder) op te zetten...

Ted, ik heb je ook gemaild.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Ted van der Knaap

Dag Judith,

Heb je een PB-tje gestuurd

gr. Ted
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

CiteerMisschien is Pinky111nl ofwel Judith hier wel in geintresseerd.
Die is nog niet zo lang geleden begonnen met het opzetten van vogels.
..bedankt voor de tip Dorine...

op het politiebureau van Roosendaal is een vervoersverklaring afgegeven (dat duurde even want het was nieuw voor de dienders!!) en Judith heeft hem meegenomen naar Zierikzee

als ik morgen weer thuis ben plaats ik hier wat foto's  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Dorine

Ted,
graag gedaan.

Judith,
Gefeliciteerd !
Dorine van Asten
peregrines.nl

pinky111nl

Dank je wel Ted en Dorine. De ransuil ligt veilig in de vriezer hier en ik neem hem morgen mee naar de preparateur.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

JanF

CiteerDank je wel Ted en Dorine. De ransuil ligt veilig in de vriezer hier en ik neem hem morgen mee naar de preparateur.

groetjes, Judith
Mooi. Krijgen we nog een fotootje te zien als'ie klaar is ? :rolleyes:  
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Ted van der Knaap

bij deze.. ..6 foto's van de gevonden ransuil

1.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Inge van der Wulp

OEF zonde zeg! Ik zou hem overigens ook mee genomen hebben! Mocht je er nog een keer eentje vinden dan hou ik me aanbevolen. Stuur jij ook eenn foto in als je klaar bent Judith? ben wel nieuwsgierig
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

vuurvlinder

CiteerWij hebben laatst voor school een paar qua grootte gelijke vogels laten opzetten. Zaten zo tussen de 150 en 200 euro per stuk.
Dat is wel stevig aan de prijs. Twee jaar geleden hebben wij een kerkuil laten prepareren, dit kostte 65 euro. Mijn scholekster kostte 85 euro. Beide vogels zijn naar een erkend preparateur gegaan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

pinky111nl

Dieren laten prepareren is een dure bezigheid geworden. Maar eigenlijk vallen de prijzen nog mee, als je kijkt hoeveel uren er in zitten. Het prepareren van een uil (formaat rans of kerkuil) kost ca. 6 a 8 uur (villen, wassen, drogen, kunstlichaam snijden, het daadwerkelijke opzetten, enz...). Trek daar de materiaalkosten vanaf en bekijk dan maar eens het uurloon van de preparateur en vergelijk het eens met het uurloon van een garagemedewerker...

Natuurlijk zal ik een foto plaatsen als hij klaar is. Ik heb hem vandaag bij de preparateur afgegeven. Ik ben momenteel nog aan een kerkuil en een zilvermeeuw bezig. En aangezien ik alleen bij de preparateur aan die dieren mag werken (aangezien ze beschermd zijn), kan het best een tijdje duren. Maar ik zal zeker een foto plaatsen als hij of zij klaar is. Ws. kan ik dan ook meer zeggen over de doodsoorzaak en het geslacht.

groetjes, Judith

Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Ted van der Knaap

#24
CiteerMooi. Krijgen we nog een fotootje te zien als'ie klaar is ? :rolleyes:
..'n paar maanden geleden heeft pinky111nl (Judith) bovenstaande ransuil gekregen om op te zetten

..ben erg benieuwd hoe het eindresultaat is geworden..

Judith, zou je wat (extra) foto's kunnen plaatsen van de opgezette uil en misschien wat vertellen over de doodsoorzaak, geslacht enz.

(edit - ga er vanuit dat de uil af is, dit n.a.v. je avatar)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

pinky111nl

Hoi Ted,

Mijn avatar is een foto van een opgezette (ja, door mij) kerkuil in vrije vlucht. Een ransuil is een van de moeilijkere soorten, gezien de dunne huid. Maar ik ben intussen zo ver gevorderd dat ik er wel binnenkort aan kan gaan beginnen.

Komende woensdag ga ik de laatste hand leggen aan mijn zilvermeeuw. Er liggen dan nog een groene specht en een houtsnip gevild op mij te wachten en dan is de ransuil aan de beurt. Een schatting: ik denk dat ik er grofweg over een maandje aan ga beginnen. En dan is hij hopelijk over nog een maandje klaar (inclusief droogtijd). Hou het even op eind september.

Helaas ligt mijn tempo nog niet zo hoog, maar ik prefereer zorgvuldigheid nog boven snelheid. En beloofd is beloofd: zodra hij klaar is, plaats ik echt foto's hier op het forum!!  :)

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Ted van der Knaap

CiteerMijn avatar is een foto van een opgezette (ja, door mij) kerkuil in vrije vlucht.
..zat al te twijfelen of het de ransuil wel was, want anders waren vast de "pluimpjes" wel opgezet..

..dat word dus nog even geduld hebben..

succes met opzetten!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)