buizerd op jacht.

Gestart door ratje, juli 18, 2008, 18:44:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

In het bos was een buizerd achter een vogel aan het jagen. Samen tussen de bomen door. De opgejaagde was een redelijk forse zwarte vogel en maakte op een redelijk hoge toon het volgende geluid: prrt, prrt, prrt. Dit ging telkens zo door. Kan dit een zwarte specht zijn?

frankneijts

Dat zou best wel 's kunnen ja. Maar weet je zeker dat de rover een Buizerd was? Jagen in het bos achter Zwarte Spechten is namelijk typisch iets voor een Havik....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lasse de Vries

Waarom niet gewoon een Merel?

Lasse

Kasper S

Die maakt een ander geluid waneer hij ergens voor vlucht.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

ratje

CiteerDat zou best wel 's kunnen ja. Maar weet je zeker dat de rover een Buizerd was? Jagen in het bos achter Zwarte Spechten is namelijk typisch iets voor een Havik....
Hoi Frank, nou eigenlijk niet. In de directe omgeving zaten buizerds, dus ging ik er vanuit dat deze buizerds dat waren. Ze zaten wel erg te schreeuwen tegen elkaar. Ik denk namelijk een oude en 2 jonge buizerds. Het was groter dan een merel. Het was een mooi gezicht , met een dergelijke snelheid tussen de bomen door.

pinky111nl

#5
Jonge haviken kunnen best op een buizerd lijken. Ik heb nog niet eerder gehoord van een buizerd die in een bos achter een prooi aanjaagt. Daar is zijn bouw nl. niet geschikt voor, gezien de lange brede vleugels en vrij korte staart. Dat maakt voor een buizerd het manouevreren tussen bomen door erg moeilijk...

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

ahjoon

CiteerJonge haviken kunnen best op een buizerd lijken. Ik heb nog niet eerder gehoord van een buizerd die in een bos achter een prooi aanjaagt. Daar is zijn bouw nl. niet geschikt voor, gezien de lange vrede vleugels en vrij korte staart. Dat maakt voor een buizerd het manouevreren tussen bomen door erg moeilijk...

groetjes, Judith
Zoals het argument "In de directe omgeving zaten Buizerds, dus ik ging er vanuit dat deze buizerds dat waren" een Havik niet uitsluit, zo sluit het argument "Ik heb nog niet eerder gehoord van een buizerd die in een bos achter een prooi aanjaagt" een Havik niet uit.

Een (juveniel) havikvrouwtje doet qua formaat weinig onder voor een (juveniele) Buizerd en vergis je niet in de wendbaarheid van laatstgenoemde!


Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

Citeer
CiteerJonge haviken kunnen best op een buizerd lijken. Ik heb nog niet eerder gehoord van een buizerd die in een bos achter een prooi aanjaagt. Daar is zijn bouw nl. niet geschikt voor, gezien de lange vrede vleugels en vrij korte staart. Dat maakt voor een buizerd het manouevreren tussen bomen door erg moeilijk...

groetjes, Judith
Zoals het argument "In de directe omgeving zaten Buizerds, dus ik ging er vanuit dat deze buizerds dat waren" een Havik niet uitsluit, zo sluit het argument "Ik heb nog niet eerder gehoord van een buizerd die in een bos achter een prooi aanjaagt" een Havik niet uit.

Een (juveniel) havikvrouwtje doet qua formaat weinig onder voor een (juveniele) Buizerd en vergis je niet in de wendbaarheid van laatstgenoemde!
Met die 2e Havik bedoel je waarschijnlijk Buizerd Arjan? Maar Judith wijst niet zozeer op het formaat als wel op de structuurverschillen tussen Havik en Buizerd waardoor de eerste beter geschikt is om tussen bomen en in bos te jagen. Zelfs de kolossale Harpij in Z-Amerika heeft, als bosjager, de structuur van een Havik. Zeker kan een (juveniele) Buizerd wendbaar zijn en zal af en toe best 's in het bos achter een prooi aan zitten als-ie 'm in het open veld is ontsnapt. Dat Judith daar nooit van gehoord heeft is op zichzelf geen criterium natuurlijk. Maar 'normaal' is 't niet terwijl dat voor een Havik wèl de gewoonste zaak van de wereld is: Zwarte Spechten worden regelmatig gepakt door Haviken en diverse malen is zelfs een afname van ZS vastgesteld op plaatsen waar Havik toeneemt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

#8
Citeer
Citeer
CiteerJonge haviken kunnen best op een buizerd lijken. Ik heb nog niet eerder gehoord van een buizerd die in een bos achter een prooi aanjaagt. Daar is zijn bouw nl. niet geschikt voor, gezien de lange vrede vleugels en vrij korte staart. Dat maakt voor een buizerd het manouevreren tussen bomen door erg moeilijk...

groetjes, Judith
Zoals het argument "In de directe omgeving zaten Buizerds, dus ik ging er vanuit dat deze buizerds dat waren" een Havik niet uitsluit, zo sluit het argument "Ik heb nog niet eerder gehoord van een buizerd die in een bos achter een prooi aanjaagt" een Havik niet uit.

Een (juveniel) havikvrouwtje doet qua formaat weinig onder voor een (juveniele) Buizerd en vergis je niet in de wendbaarheid van laatstgenoemde!
Met die 2e Havik bedoel je waarschijnlijk Buizerd Arjan? Maar Judith wijst niet zozeer op het formaat als wel op de structuurverschillen tussen Havik en Buizerd waardoor de eerste beter geschikt is om tussen bomen en in bos te jagen. Zelfs de kolossale Harpij in Z-Amerika heeft, als bosjager, de structuur van een Havik. Zeker kan een (juveniele) Buizerd wendbaar zijn en zal af en toe best 's in het bos achter een prooi aan zitten als-ie 'm in het open veld is ontsnapt. Dat Judith daar nooit van gehoord heeft is op zichzelf geen criterium natuurlijk. Maar 'normaal' is 't niet terwijl dat voor een Havik wèl de gewoonste zaak van de wereld is: Zwarte Spechten worden regelmatig gepakt door Haviken en diverse malen is zelfs een afname van ZS vastgesteld op plaatsen waar Havik toeneemt.
Klopt Frank, die '2e Havik' moet een Buizerd zijn.

Ik had beter op 'Add reply' kunnen klikken dan bij de toevoeging van Judith op 'Quote' te drukken. Mijn reactie was niet primair aan Judith gericht.

Maar goed.
Het fysische verschil tussen beide vogels resulteert ook in een andere geschiktheid voor b.v. thermieken, met de Buizerd in het voordeel.
Onwetendheid leidt regelmatig tot foute waarnemingen/determinaties vwb. een zwevend silhouette. Immers, men denkt vaak, thermieken = Buizerd.
(nog afgezien van allerlei kenmerken die in zo'n geval richting andere roofvogels wijzen).
Maar je zal die al stootduikende Haviken, die via thermiek op hoogte kwamen, de kost moeten geven...

Een dergelijke redenering vindt plaats in de bossen; een jagende, grote vogel (incl. vluchtende ZS.. ;) ) = Havik.
Een Havik is inderdaad beter toegerust voor zo'n achtervolging tussen de bomen dan een Buizerd, maar dat maakt de laatste niet ongeschikt hiervoor.
Zoals je zelf al schetst, zullen onervaren juveniele Buizerds dergelijke achtervolgingen niet schuwen, zelfs niet in het geval van ZS.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

pinky111nl

#9
Daar ben ik het wel helemaal mee eens Arjan. Je kunt niet zomaar uitgaan van aannames: Thermiekvlucht --> dus een buizerd.

Zelf ben ik nog niet zo'n ervaren vogelaar en het is moeilijk inschatten hoe ervaren de posters op het forum zijn. Ik wil de mensen niet de kost geven die bijna elke willekeurige roofvogel een buizerd noemen. Naast het feit dat de buizerd blijkbaar toch een bijzonder moeilijke vogel is, gezien de vele "buizerd-postings" hier op het forum.

Daarom als iemand beschrijft op het forum over een buizerd die in een bos achter een vogel aanjaagt dat er bij mij belletjes gaan rinkelen en een vraagteken verschijnt in mijn hoofd over of dat wel klopt.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet