Hoofdmenu

Vossenwelpen

Gestart door MaartenWielandts, mei 05, 2019, 17:40:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

MaartenWielandts

Ik kreeg dit filmpje van een collega vrijwilliger van Natuurpunt via WeTransfer.
Een aantal weken geleden zagen we pootafdruk van (allicht) ree en een vos.
Met cameravallen proberen we een glimp op te vangen van de ree in ons natuurgebied.

En nu krijg een dus een filmpje door van allicht een van cameravallen waar 5 welpen op te zien zijn van de vos.
Echt mooi op te zien. Zodra ik exacte locatie weet van de cameraval, geef ik het in op waarnemingen.

Graag had ik dit filmpje ook op onze Facebook pagina gezet, maar vraag mij nu af op dit een goed idee is.
Als je waarnemingen van een vos in geeft op waarnemingen is locatie vervaagd en dat zal allicht een reden hebben.
Is het dan wel slim dat ik een bericht op facebook zet dat er een nest vossenwelpen in ons natuurgebied zit?
In principe is grootste deel van het gebied niet toegankelijk maar regelmatig zijn er mensen die er zich niets van aantrekken.


https://1drv.ms/v/s!AnhGx8BnC4a_9VraRiiiEV7gCSBk (link naar filmpje via Onedrive)

Rob Koelman

Je kunt zo'n filmpje natuurlijk prima plaatsen als je de locatie maar erg algemeen houdt, bijvoorbeeld 'ergens in een natuurgebied in West-Vlaanderen'...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Stel dat het hier in Friesland was, dan moet je dat niet delen, want dan worden de vossen uitgemoord. Dat krijg je met al die fanatieke weidevogel-bescherm-idiotrie. Ik weet dat er plekken in Nederland zijn waar men daar minder achterlijk over denkt, maar er zijn ook meer dan zat plekken waar vos nog steeds hard vervolgd wordt. Over Belgiƫ kan ik niet oordelen.

Beste manier van beschermen is niet openbaar maken. Eventueel zelfs de waarneming pas invoeren nadat de welpjes het hol hebben verlaten of in je waarneming niet juiste locatie weergeven. Want helaas is zelfs Waarneming.nl/be niet waterdicht.

Het filmpje is trouwens wel aandoenlijk, dat dus vooral wel delen. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

tekenaar

gewoon invoeren met een embargo van een paar maanden, evt ook nog de locatie vervagen. 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peterv

Citaat van: MaartenWielandts op mei 05, 2019, 17:40:12 PM
Graag had ik dit filmpje ook op onze Facebook pagina gezet, maar vraag mij nu af op dit een goed idee is.
Als je waarnemingen van een vos in geeft op waarnemingen is locatie vervaagd en dat zal allicht een reden hebben.
Is het dan wel slim dat ik een bericht op facebook zet dat er een nest vossenwelpen in ons natuurgebied zit?

Het hangt helemaal van de ligging en omvang van het natuurgebied af of het noemen van de naam van een gebied risicoverhogend werkt. Als het gaat om een Facebookpagina met informatie speciaal over een (relatief klein) natuurgebied dan is het plaatsen van zo'n filmpje natuurlijk hetzelfde als van de daken schreeuwen dat daar een nest met welpen zit. Als het om een groot gebied gaat (honderden hectares), dan is het verstoringsrisico gevoelsmatig niet groot want dan zullen er nu vast meerdere vossenterritoria aanwezig zijn met jongen.

Waarnemingen van/bij burchten of nesten (bij vogels) voer ik standaard in onder tijdelijk embargo en indien nodig ook met km-hok vervaging.
Peter Venema