Staatsbosbeheer wil wolven in de OVP

Gestart door Pim, april 08, 2008, 15:19:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Op het forum van Waarneming.nl wordt hier al jaren over gesproken, de meningen verschillen.

Staatsbosbeheer wil het sprookje (of nachtmerrie) in praktijk gaan brengen.

CiteerLELYSTAD - Staatsbosbeheer wil zogenoemde sleutelsoorten als wilde zwijnen, wisenten en wolven toelaten in natuurgebied de Oostvaardersplassen. Dat maakte de natuurbeheerder dinsdag bekend.

Deze wilde dieren moeten fungeren als wegbereider voor andere dieren en planten. 

Boswachter Hans Breeveld verwacht niet dat deze beesten op korte termijn in het gebied aanwezig zullen zijn.

Loslaten

"De wolf hoort hier thuis", vindt ecoloog Frans Vera van Staatsbosbeheer. Hij verwacht dat er ruimte is voor meer dan honderd wolven. "Wat mij betreft zetten we er morgen wolven in, maar ik verwacht niet dat we ze op korte termijn loslaten. Ecologisch gezien is het geen probleem. Het zit tussen onze oren."

Vera refereert daarmee aan het beeld dat mensen hebben van wolven door het sprookje over de grote, boze wolf.

Kaal

Het wilde zwijn moet wat hem betreft ook een plekje krijgen in het natuurgebied bij Lelystad. Deze diersoort graast zijn omgeving helemaal kaal, waardoor er meer ruimte ontstaat voor nieuwe plantensoorten.

Staatsbosbeheer wil graag dat die natuurlijke dynamiek terugkeert in het gebied. Een kade scheidt nu op een harde manier het natte van het droge deel. Er worden maatregelen getroffen om deze kade overbodig te maken, zodat er een natuurlijke overgang ontstaat van nat naar droog.

Kunstgrepen

Tot nu toe werd de Oostvaardersplassen in een bepaalde toestand gehandhaafd, desnoods met kunstgrepen. En tegelijkertijd moest de natuur vooral haar gang gaan. Het 's winters niet bijvoeren van verzwakte dieren, is hiervan een voorbeeld.

Het levert elk jaar weer discussie op. Het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit vroeg Staatsbosbeheer naar aanleiding van het advies van een internationale commissie, een ecologische langetermijnvisie op te stellen.

Bron: NU.NL

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

wimtegels

Prima idee van staatsbosbeheer.

Naas de wolven en de wilde zwijnen willen ze ook wisenten in het gebied.

Ik vind morgen niet zo,n goed idee. Vandaag komt eerst......

Terug naar de realiteit, ik hoop dat het  niet oneindig lang duurt.

Hoeven we ook geen hongerende dieren meer af te schieten.

Sorry roodkapje :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Artikel in het reformatorisch dagblad

Ze willen nu opeens wel veel tegelijk. Wat mij betreft mag er elk jaar een nieuwe soort bij.
2008: Bever (komt waarschijnlijk wel uit zichzelf)
2009: Eland
2010: Wisent
2011: Wild zwijn
2012: Das
2013: Otter (komt misschien wel uit zich zelf)
2014: Eekhoorn
2015: Lynx (komt misschien wel uit zichzelf)
2016: Wolf (komt misschien wel uit zichzelf)
2017: Beer

In die volgorde wennen de mensen er al aan.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Interresante visie.
Wat zijn de beweegredenen achter deze fasering?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#4
Citeer2008: Bever (komt waarschijnlijk wel uit zichzelf)
2013: Otter (komt misschien wel uit zich zelf)
Freek,
Bevers zijn al een aantal jaren aanwezig. Het gaat waarschijnlijk om dieren, die uit het Natuurpark Lelystad zijn ontsnapt. Ongeveer 7 jaar geleden werd een doodgereden bever langs de snelweg tussen Lelystad en Almere gevonden. En op de eerste otter, die vanuit het Natuurpark ter hoogte van de zich op de zij-armen van hoogspanningsmasten gevestigde ooievaarskolonie de weg oversteekt, kan je wachten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

grunsven

Wordt wel erg druk in de OVP.
Waarom denkt iedereen toch dat dit een groot gebied is? Het is voor Nederland een van de grotere gebieden maar het blijft een postzegel.
Veel te klein voor een flink aantal van de genoemde soorten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

#7
Tegen een aantal soorten kan toch weinig bezwaren bestaan? Ik zet even wat ideeen op een rijtje:

Het algemene idee van meer diversiteit spreekt mij zeer aan.

Je kunt ze er allemaal tegelijk uitzetten, maar uit een soort onderbuik gevoel vind ik een fasering beter verdedigbaar, begin met de "makkelijke" soorten en de overgang zal ook "makkelijk" gaan.

Bevers: Zitten er al.

Otters:
Komen hopelijk uit zichzelf, Is volgens mij voor hen goed bereikbaar. Eventueel een paar nieuwe uitzetten gevangen in Duitsland of Zweden is niet zo moeilijk. Er is ook wel eten voor hen denk ik.

Zwijnen
Komen niet uit zichzelf, moeten geholpen worden. Zijn eenvoudig te vangen en te verplaatsen. Ik ken de voedsel situatie niet, maar ik geef ze als alles eter wel een kans.

Dassen
Komen niet uit zichzelf, (Alhoewel), moeten geholpen worden. Is even de vraag waar ze dan gevangen moeten worden. Moeten mogelijk geholpen worden met de bouw van burchten. Ik verwacht dat ze te eten hebben daar. Kunnen weinig bezwaren tegen zijn.

Eekhoorntjes
Komen niet uit zichzelf, kunnen makkelijk gevangen worden, is ook wel eten voor, kan weinig bezwaar tegen zijn.

Wisenten
lopen al in Nederland rond. Kunnen wel in het buitenland gekocht worden lijkt me. Zijn    sterke dieren, vereist mogelijk aanpassingen van het hekwerk. Het is even de vraag hoe ze samen leven met die andere koeien.

Elanden
Erg sterke dieren, is een erg aansprekende soort. Vereist wel wat aanpassingen van het hekwerk. Kunnen uit dierentuinen aangeleverd worden. Eten zat. Kan ook weinig bezwaren tegen zijn.

Damherten
werd niet genoemd. Is erg eenvoudig te verzamelen. Eten zat. het is de vraag hoe ze samenleven met de edelherten, dat gebeurd niet op veel plaatsen in Nederland. Is een erg voor de hand liggende uitbreiding.

Lynxen
komen tegenwoordig beschikbaar in Zwitserland doordat men ze in bepaalde gebieden kwijt wil. Zou een leuk experiment zijn om die uit te zetten. Eten reen, vossen en konijnen. Voedsel zat lijkt me voor enkele exemplaren. Zijn eigenlijk niet binnen te houden, maar kunnen in de polder ook geen kwaad.

Wolven
De meest problematische soort, omdat het bij het gewone volk een erg slechte naam heeft. In de praktijk zijn er echter vrijwel geen ongelukken met mensen. Wel pakken ze zo nu en dan wat schapen en geiten. Lijkt me ook moeilijk binnen de omheining te houden, breken beslist uit. Er zouden wel Europese wolven gebruikt moeten worden, geen Amerikaanse. Er kan begonnen worden met exemplaren uit dierentuinen, die hebben overbevolking en dierentuin dieren geef ik nog wel een kans om (ongetraind) te overleven in de wilde natuur van de OVP.

Beren
Ook erg sterk. Ontwijken in principe mensen. Daar waar ze in Europa vrij leven zijn weinig ongelukken met mensen (bij mij) bekend. Ik vraag me af waar ze van gaan leven, is er voor hen wel eten? Ik sta er een beetje huiverig tegenover, maar helemaal onmogelijk is het niet. Volgens mij is er in Nederland al wel ervaring met Beren in dierentuinen.

Nog een krante artikel

Vera zegt ook dat de wol wel uit zichzelf komt, denk ik ook.
100 dieren is wel veel hoor voor zo'n klein gebied. Ik denk aan een roedel met dus 2 a 12 dieren. Te beginnen met 1. En in de polder zijn weinig schapen en geiten. Is meer boerenkool gebied.

Er werd gezegd dat er totaal geen draagvlak is voor een Lynx. Dat zou best kunnen, maar berust wel op verkeerde informatie want is zie weinig bezwaren. Overigens komen die diern ook al vanzelf, als ze er al niet zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Je kunt er wel een dierentuin van maken door er allerlei grote beesten in te zetten maar waarom zou je? Als ik dat wil ga ik wel naar Artis.

De meeste genoemde soorten zijn niet bedriegd. Dus dat is geen argument. en verder hoor ik geen argument waarom je dit zou willen.
Je zegt overal dat er weinig bezwaar tegen kan zijn maar ik vind het bezwaarlijk om van alles uit te gaan zetten omdat je dat zo leuk vind.

Bovendien is de OVP groot genoeg voor een kwart wolf en één tiende beer.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

wimtegels

CiteerJe kunt er wel een dierentuin van maken door er allerlei grote beesten in te zetten maar waarom zou je? Als ik dat wil ga ik wel naar Artis.

De meeste genoemde soorten zijn niet bedriegd. Dus dat is geen argument. en verder hoor ik geen argument waarom je dit zou willen.
Je zegt overal dat er weinig bezwaar tegen kan zijn maar ik vind het bezwaarlijk om van alles uit te gaan zetten omdat je dat zo leuk vind.

Bovendien is de OVP groot genoeg voor een kwart wolf en één tiende beer.
In een dierentuin zitten dieren niet voor een ecologisch geheel. Hier gaar het om recreatieve, educatieve en wetenschappelijke redenen.
Verder spelen zij ook een rol als genenbank voor sommige bedreigde dieren.

De OVP heeft als doel een zo compleet mogelijk ecosysteem te worden.

Hoe groot een populatie moet worden leert de praktijk.

Dassenburchten aanleggen hoeft wat jij betreft niet. Als de das er zelf geen kan maken is het geen dassengebied.
Door dit soort activiteiten maak je er een dierentuin van!

Natuurlijk is de OVP eigenlijk wel een zeebodem, dus....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Dassenburchten aanleggen is zeer onnodig.

De dassen populatie briedt zich sterk uit en verplaatst zich dan ook vanzelf richting andere plaatsen in nederland. Dit heeft gewoon tijd nodig. De dassen kiezen dan zelf wel een geschikte plaats.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Freek Verkerk

#11
CiteerJe kunt er wel een dierentuin van maken door er allerlei grote beesten in te zetten maar waarom zou je? Als ik dat wil ga ik wel naar Artis.

Leuke reactie. Als je op die manier doordenkt kun je alle natuur afschaffen omdat het gewoon in Artis te vinden is.

Je zou omgekeerd moeten denken, Eigenlijk kunnen we gewoon Artis afschaffen omdat die olifanten, giraffen, zeehonden etc. gewoon in de natuur te zien zijn.

Overigens heb ik in Artis wel gezocht naar een Hollandse vos en een Hollandse das; Beide afwezig. Ook ree, damhert, edelhert, wisent, Eland en europese Wolf allemaal afwezig. Ze hadden er wel een Lynx.

Een natuurgebied, de OVP, is er natuurlijk niet alleen om bedreigde dieren te beschermen. Als dat zo zou zijn kunnen er heel wat dieren uit de OVP verdwijnen. Want die Edelherten zijn niet bedreigd, Koniks niet, die half wilde koeien ook niet, de reen niet, de konijnen niet, Wat is er eigenlijk wel bedreigd????????

De OVP is gewoon leuk, een luxe, helemaal niet noodzakelijk om de een of andere reden.

Is trouwens ook niet toegankelijk voor mensen, dus wolven en beren zijn daar geen enkel probleem lijkt me.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Citeer
CiteerJe kunt er wel een dierentuin van maken door er allerlei grote beesten in te zetten maar waarom zou je? Als ik dat wil ga ik wel naar Artis.

Leuke reactie. Als je op die manier doordenkt kun je alle natuur afschaffen omdat het gewoon in Artis te vinden is.

Je zou omgekeerd moeten denken, Eigenlijk kunnen we gewoon Artis afschaffen omdat die olifanten, giraffen, zeehonden etc. gewoon in de natuur te zien zijn.

Overigens heb ik in Artis wel gezocht naar een Hollandse vos en een Hollandse das; Beide afwezig. Ook ree, damhert, edelhert, wisent, Eland en europese Wolf allemaal afwezig. Ze hadden er wel een Lynx.

Een natuurgebied, de OVP, is er natuurlijk niet alleen om bedreigde dieren te beschermen. Als dat zo zou zijn kunnen er heel wat dieren uit de OVP verdwijnen. Want die Edelherten zijn niet bedreigd, Koniks niet, die half wilde koeien ook niet, de reen niet, de konijnen niet, Wat is er eigenlijk wel bedreigd????????

De OVP is gewoon leuk, een luxe, helemaal niet noodzakelijk om de een of andere reden.

Is trouwens ook niet toegankelijk voor mensen, dus wolven en beren zijn daar geen enkel probleem lijkt me.
Ik wil juist ook mensen in de OVP.

Kunnen die samen met roodkapje wennen aan echte wilke dieren in heel Nederland.

OVP is niet alleen leuk volgens mij. Ook een belangrijk experiment voor een nieuwe manier van kijken naar de natuur in Nederland.

Het eerste voordeel van het wolvenplan is er inmiddels. De maatschappelijke discussie is vol op gang.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

CiteerDe OVP heeft als doel een zo compleet mogelijk ecosysteem te worden.
Dassenburchten aanleggen hoeft ... niet. Als de das er zelf geen kan maken is het geen dassengebied.
Natuurlijk is de OVP eigenlijk wel een zeebodem, dus....
Wim,
In de bodem en de zaadbank van de NOP en de Flevopolders is een voldoende breed skala aan bodemtypen en biotopen (in potentie) aanwezig om de ontwikkeling van een zo compleet mogelijk ecosysteem te faciliteren. Spontane natuurontwikkeling heeft dat onderhand wel bewezen. Een voorbeeld : het nieuwe land is voor paddenstoelen of zwammen en varens zo'n "paradijs" geworden, dat men uit het buitenland op excursie komt om al dat fraais en bijzonders van dichtbij te aanschouwen.
En voor dassen(burchten) zijn zowel loof- en naaldbossen op keileem, als op zand(koppen) voorhanden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Tim Asbreuk

Waarom zou je wilde zwijnen, dassen en eekhoorns uit gaan zetten. Laten we eerst even de robuuste verbindingszone met de veluwe afwachten. Dan komen ze waarschijnlijk vanzelf wel een keer.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Freek Verkerk

CiteerWaarom zou je wilde zwijnen, dassen en eekhoorns uit gaan zetten. Laten we eerst even de robuuste verbindingszone met de veluwe afwachten. Dan komen ze waarschijnlijk vanzelf wel een keer.

Het zijn niet zulke goede zwemmers. Kijk maar eens met Google earth waar de OVP ligt.

Met CTRL ALt, A kun je de vliegsimulator starten en dan vlieg je even over de toekomstige robuste verbindingen. Dan zie je dat het erg moeilijk ligt.
Met name al dat water.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

CiteerHet zijn niet zulke goede zwemmers. Kijk maar eens met Google earth waar de OVP ligt.

Ik weet waar de OVP ligt t.o.v. de veluwe maar ik heb ooit is gelezen dat er een landverbinding tussen kwam. Ik heb hier geen bronnen meer van.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

g.j. keizer

#17
CiteerWaarom zou je ... eekhoorns uit gaan zetten. Laten we eerst even de robuuste verbindingszone met de Veluwe afwachten. Dan komen ze waarschijnlijk vanzelf wel een keer.
Tim (& Freek),
De eekhoorn had ik over het hoofd gezien. Uitzetten is niet meer nodig. eekhoorns komen al geruime tijd (spontaan ?) in de NOP en recent ook (uitgezet ?) in de uitgestrekte bossen van SBB bij Zeewolde voor.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
CiteerWaarom zou je wilde zwijnen, dassen en eekhoorns uit gaan zetten. Laten we eerst even de robuuste verbindingszone met de veluwe afwachten. Dan komen ze waarschijnlijk vanzelf wel een keer.

Het zijn niet zulke goede zwemmers. Kijk maar eens met Google earth waar de OVP ligt.

Met CTRL ALt, A kun je de vliegsimulator starten en dan vlieg je even over de toekomstige robuste verbindingen. Dan zie je dat het erg moeilijk ligt.
Met name al dat water.
Zwijnen steken zo maar de maas over, een das zwemt ook
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Citeer100 wolven in de OVP = kul. Dat weet iedereen, inclusief Frans Vera. Het is een zeer kinderachtige manier van aandacht vragen door SBB en iedereen trapt er in. HAHA!
(Hebben ze toch nog profijt van die managers met hun marketing-cursusnonsens)
Veldman,

100 wolven is misschien kul. Ik heb nog geen berekening losgelaten op dat gebied. Als iedereen weet dat het kul is hoor ik niet bij iedereen.

Het maakt mij niet zoveel uit hoeveel het er uiteindelijk worden. Na het uitzetten of arriveren van een startpopulatie maakt het systeem het wel uit.

Maar jij hebt schijnbaar andere getallen in je hoofd. Als dat zo is zou ik dat graag horen, en natuurlijk ook waar je dat op baseerd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

CiteerLynxen
komen tegenwoordig beschikbaar in Zwitserland doordat men ze in bepaalde gebieden kwijt wil. Zou een leuk experiment zijn om die uit te zetten. Eten reen, vossen en konijnen. Voedsel zat lijkt me voor enkele exemplaren. Zijn eigenlijk niet binnen te houden, maar kunnen in de polder ook geen kwaad.

Wolven
De meest problematische soort, omdat het bij het gewone volk een erg slechte naam heeft. In de praktijk zijn er echter vrijwel geen ongelukken met mensen. Wel pakken ze zo nu en dan wat schapen en geiten. Lijkt me ook moeilijk binnen de omheining te houden, breken beslist uit. Er zouden wel Europese wolven gebruikt moeten worden, geen Amerikaanse. Er kan begonnen worden met exemplaren uit dierentuinen, die hebben overbevolking en dierentuin dieren geef ik nog wel een kans om (ongetraind) te overleven in de wilde natuur van de OVP.
Ik vraag me inderdaad af waarom SBB niet in Zwitserland in de rij staat voor een paar lynxen.

Wolven uit de dierentuin heb ik mijn vraagtekens bij.

Juist de half tamme wolven vormen een gevaar. Die houden geen afstand van de mens.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

CiteerWaarom denkt iedereen toch dat dit een groot gebied is? Het is voor Nederland een van de grotere gebieden maar het blijft een postzegel.
Inderdaad! OVP meet 60 km2. Serengeti bijvoorbeeld30.000 - dán heb je wel wat.
Groet, Rinie van Reenen

Pim

Mogelijk is het een afleidingsmanoeuvre van Staatsbosbeheer om te verhullen dat het gebied in een crisis verkeert. Er is onlangs een vernietigend rapport uitgekomen waarin staat dat er dertig broedvogelsoorten in de Oostvaardersplassen zijn verdwenen waaronder legio van de rode lijst.

Ben benieuwd wanneer de vogelbescherming Nederland eens van zich laat horen.

Voor een groot gedeelte sta ik achter het Oostvaardersplassen-beleid, maar ze hebben wat mij betreft ook een grote verantwoordelijkheid voor vogelsoorten die in Nederland zeer kwetsbaar zijn of zelfs dreigen uit te sterven.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Citeer
Juist de half tamme wolven vormen een gevaar. Die houden geen afstand van de mens.

Klopt eigenlijk wel; dat zijn de meest gevaarlijke wolven omdat zij mensen met voedsel associëren, en naar mensen toe gaan in plaats van hen af.

Ik denk eigenlijk ook dat het verhaal van Vera een goede (geslaagde) afleidingsmanoeuvre is want nu ongeveer is de periode dat de meeste dieren daar afsterven. Aan het einde van de winter, en hun speklaag, zonder dat er al nieuw voedsel is. Het is een beetje langs mij heen gegaan, maar meestal is Pim goed op de hoogte van de aantallen dieren die er nu nog rondlopen en de aantallen die van honger zijn omgekomen deze winter.

Dat heb je in een gebied zonder wolven. Dus Vera zegt; het kan niet anders, anders moet je wolven introduceren, en daar heeft hij toch wel een beetje gelijk in.

We kunnen ook parasieten introduceren. Voor de konijnen zijn er goed werkende soorten heb ik begrepen. Die zijn minder gevaarlijk voor de mens. Nu nog een paar voor de koniks en de edelherten.

Over de aantallen wolven; "Normaal" heeft een roedel een gebied van 20 bij 20 km. De OVP is veel kleiner. Wel is er voldoende voedsel om grotere aantallen wolven te voeden. De vraag is alleen of ze elkaar dan tolereren en bijvoorbeeld in groepen van 40 wolven gaan opereren. Dat zou echt beanstigend zijn. Ik weet niet hoe het in Yellowstone gaat waar zij op Bizons jagen, hoe groot daar de wolfpacks zijn.

Wel is aannemelijk dat wolven de huidige overpopulatie flink decimeren. Je kunt er op rekenen dat de aantallen grote zoogdieren (nu ongeveer 2000??) meer dan gehalveerd gaat worden, tot 400 of zo (ik doe een gooi). Dat heeft weer gevolgen voor de begrazing.

Maar je kunt met kleine aantallen wolven experimenteren. Begin eens met 1 dier met een halsband en een zender om.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.j. keizer

#24
CiteerWe kunnen ook parasieten introduceren.
Over de aantallen wolven; "Normaal" heeft een roedel een gebied van 20 bij 20 km. De OVP is veel kleiner. Wel is er voldoende voedsel om grotere aantallen wolven te voeden. De vraag is alleen of ze elkaar dan tolereren en bijvoorbeeld in groepen van 40 wolven gaan opereren.
Wel is aannemelijk dat wolven de huidige overpopulatie flink decimeren. Je kunt er op rekenen dat de aantallen grote zoogdieren (nu ongeveer 2000??) meer dan gehalveerd gaat worden, tot 400 of zo (ik doe een gooi).
Freek,
1. Introductie van parasieten lijkt mij, vanwege het daaraan verbonden risico van niet in de hand te houden epidemieën, een hachelijke onderneming.
2. Kunnen we ons, waar het om (de introductie van) wolven (en beren : Dalarna) in Nederland (OVP) gaat, ter vergelijking niet beter op Zweden oriënteren (dan op de Serengeti of Yellowstone), daar heeft betrouwbaar onderzoek met volgzenders plaatsgevonden en is de invloed van deze predatoren (en de lynx) op het elanden- en rood- en zwartwildbestand gedurende een langere periode gemonitord. Wolven leven daar in kleine roedels van verwante dieren, die zelden in de buurt van bebouwing worden waargenomen, de tellingen vinden aan de hand van prenten plaats, de afzonderlijke packs worden met een zender per groep gevolgd. Bovendien kent men daar een jaarlijks door de overheid bepaald afschot van elanden, dat in het dunbevolkte en bosrijke buitengebied op het vaste aantal van één eland per woonhuis en een vanuit een helicopter uitgevoerde telling is gebaseerd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Freek Verkerk

#25
Gerrit,

ik begrijp de bezwaren tegen parasieten. Ben er ook geen voorstander van, zeker niet, maar wat ik wou aangeven is dat er alternatieven voor wolven, verhongering en afschot zijn.

Een ding is zeker; alles wat geboren wordt gaat een keer dood. Dat is niet te ontwijken.

In een gebied in ontwikkeling komen en gaan soorten. Dat er 30 bedreigde soorten verdwenen zijn verbaasd mij niets. Dat zijn waarschijnlijk soorten die het goed doen in nieuw ontwikkeld land, terrein dat op de schop gegaan is door overstromingen of in dit geval poldervorming. Dingen die in Nederland vrijwel niet meer voorkomen waardoor dit soort soorten zwaar bedreigd worden. Dat is ook een keuze. Als we rivieren meer vrijheid geven zullen dat soort soorten wel weer terug komen.

Als je meer wilt weten over grote roofdieren kan ik je verwijzen naar de organisatie KORA. Een Zwitserse organisatie voor natuurbeheer.

Ik ben geabbonneerd op hun electronische nieuwsbrief. Kort geleden kreeg ik de volgende mail:

The KORA report Nr. 41e "Wolf monitoring in the Alps" is now available on our website.

Direct link to the PDF

Here you will find more KORA reports

Ik heb het rapport gedownload en doorgebladerd. Het ziet er goed uit, met kaarten waar de wolven in de Alpen zich bevinden.

Het gaat over de uitwisseling van gegevens tussen de verschillende betrokken landen. En hoe moeilijk dat is omdat die wolven zich uitstekend kunnen verbergen. Aansluitend op wat jij zei dat ze zich in Zweden ook vrijwel niet laten zien.

Ik denk dat de situatie in (Noord) Duitsland voor ons een beter referentiekader voor ons is dan Zweden. Dat komt qua landschap en volkscultuur beter overeen.

Mijn voorstel is voorlopig geen wolven en beren, maar wel al die andere (missende) dieren te introduceren inclusief de Lynx.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.j. keizer

#26
CiteerHet gaat over de uitwisseling van gegevens tussen de verschillende betrokken landen. En hoe moeilijk dat is omdat die wolven zich uitstekend kunnen verbergen. Aansluitend op wat jij zei dat ze zich in Zweden ook vrijwel niet laten zien.
Ik denk dat de situatie in (Noord) Duitsland een beter referentiekader voor ons is dan Zweden. Dat komt qua landschap en volkscultuur beter overeen.
Mijn voorstel is voorlopig geen wolven en beren, maar wel al die andere (missende) dieren te introduceren inclusief de Lynx.
Freek,
Ondanks dat wolven zich (ook) in Zweden weinig laten zien, is de ontwikkeling van de afzonderlijke packs goed gevolgd en het effect op de populaties van prooidieren uitgebreid onderzocht. In de periode, dat ik jaarlijks in Finnskoga (Wärmland/Dalsland) kwam (eind 90-er jaren - beginjaren 2000), was er eenmalig een winterwaarneming van een zestal wolven, die tijdens de achtervolging van een halfwas eland een woonhuis passeerden. Wel trof ik van juni tot oktober regelmatig prenten langs de onverharde boswegen aan, 's winters zijn de wolventrails in de sneeuw vanzelfsprekend eenvoudiger te volgen.
Ik neem aan, dat de Zweedse onderzoeksgegevens ook in de uitwisseling tussen de verschillende betrokken landen (Zwitserland, Noord-Duitsland, Polen) worden meegenomen.
Wanneer uiteindelijk voor introductie van beren zou worden gekozen, is het goed om contact op te nemen met de Zweedse onderzoekers, die al geruime tijd de met peilzenders uitgeruste populatie van ongeveer 60 beren in Dalarna monitoren.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wj_emsens

#27
Om maar wat aantallen te noemen met een voorbeeld: in het woud van Bialowieza (Polen) leeft een gezonde wolvenpopulatie. Het gebied is rijk en herbergt véél wild, dus veel voedsel.

Het aantal wolven is hier gemiddeld 2 tot 3 wolven per 100 km2.
De OVP is 60 km2, de verdere berekening kan iedereen zelf wel maken dan...
100 wolven is compleet absurd.
Willem-Jan Emsens

wimtegels

CiteerEen paar vragen:
1 - is 1 roedel wolven wel genoeg i.v.m. voortplanting<>inteelt?
2 - wolven leven over het algemeen op land. Hoeveel procent van de OVP is dan geschikt van wolven?
3 - is er een kans dat wolven kruisen met honden die in de buurt wonen?
4 - blijven wolven wel in de OVP of gaan ze zwerven?
5 - weet iemand hoeveel kinderen er in de 19de eeuw in Nederland er door wolven zijn verorberd? (ik kan me herinneren dat er een boek in het Museon in Den Haag ligt met die informatie - het fijne weet ik er niet van)
1. Een geisoleerde roedel leidt tot inteelt
2. Weet ik niet
3. Ja die kans is er
4. Zullen wel gaan zwerven
5. Ik dacht geen enkele. Ook nu zijn er vrijwel geen menselijke slachtoffers van wolven in gebieden waar de wolf vrij leeft.

Ik heb trouwens nog geen enkele betrouwbare bron gezien dat Vera wolven uit wil zetten. Hij zegt dat ze onderweg zijn.

Volgens mij wil hij dus zeker geen honded wolven uitzetten
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

CiteerOm maar wat aantallen te noemen met een voorbeeld: in het woud van Bialowieza (Polen) leeft een gezonde wolvenpopulatie. Het gebied is rijk en herbergt véél wild, dus veel voedsel.

Het aantal wolven is hier gemiddeld 2 tot 3 wolven per 100 km2.
De OVP is 60 km2, de verdere berekening kan iedereen zelf wel maken dan...
100 wolven is compleet absurd.
Wat is de bron hiervan en hoe oud is de informatie?

Ik dacht dat ze er recentelijk achter zijn gekomen dat er veel meer wolven in Polen en ook in Bialowiesa leven als aanvankelijk werd aangenomen.

Ik weet de bron daarvan op het moment niet.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels