Welk aas in de life-trap

Gestart door Leon Olsthoorn, april 08, 2008, 14:17:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Ik geef op dit moment de naschoolse cursus "natuur in de buurt" aan kinderen van groep 3, 4 en 5 van de basisschool. We houden daarin een eigen schooltuintje mee met bloemen en groente en gaan op zoek naar planten en dieren in de buurt van de school. Nu hebben we in onze schooltuin sporen van muizen gevonden en wil ik proberen met life-traps muizen te vangen in ons tuintje.

Eén van onze cursisten is echter zeer allergisch voor noten en sesam. Normaal gesproken gebruik ik een mengsel van pindakaas en havermoutvlokken, maar voor mijn eigen gemoedsrust zou ik nu liever iets gebruiken zonder noten of sesam. Wat gebruiken jullie in je life-traps als lokaas en is er een mogelijkheid om iets te gebruiken dat notenvrij is?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Tinok

uh kaas? ;)

Beetje flauw, sorry daarvoor maar kan je geen vogelvoerzaadjes gebruiken?
Muizen eten toch alles dus misschien maakt het niet uit.
Ik kan me niet voorstellen dat als je voor pindas allergisch bent dat je dat dan ook voor vogelzaad bent maar ik ga eens op internet snuffelen want het is wel een intrigerende vraag....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

tekenaar

aas dient m.i. voor een groot deel om eenmaal gevangen muizen in leven te houden, de lok-functie is secundair (verbeter me als jullie er anders over denken).

Voer voor tropische vogels (zadenmengsel) gecombineerd met een paar blokjes ham (vooral voor spitsmuizen) is een aardige alternatieve oplossing die ik zelf gebruik (zaden evt. te vervangen door een handvol zonnepitten; in plaats van ham zijn een paar levende meelwormen een beter alternatief).

Pindakaas & havermout is de Nederlandse jeugdnatuurbonds-samenstelling. In Slovenie wordt muesli gecombineerd met tonijn-uit-een-blikje (omdat een muizenonderzoeker dat ooit toevallig op zak had toen hij ander voer was vergeten: het bleek ook te werken; vervolgens is dit de plaatselijke standaard geworden).

Als je met kinderen muizen vangt: zorg ervoor dat de kinders hygienisch werken: het immuunsysteem van een volwassen muizenonderzoeker is waarschijnlijk beter bestand tegen allerlij "muizenbacillen" als het immuunsysteem van een stads schooljongetje en er zijn wat ziekten waar ook muizenonderzoekers aardig beroerd van kunnen worden. Als je zelf muizen vangt is het eigen risico, maar stel dat een kind iets oploopt, dan is dat wel mooi jou risico (als begeleider).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tinok

Heb een link gevonden:
http://www.zoogdierenwerkgroep.be/index.php?id=115

met deze tip voor het voer:

   * Gebruik sterk geurend aas, van een gemengde samenstelling zoals pindakaas, chocolade, havermout, fruit, wortel, ... en vloeibare bouillon (voor de geur).

Ik zou dan even met de ouders van het kind overleggen of chocolade, fruit ed wel kan of dat het kind daar ook allergisch voor is (las nl op internet over kruisallergieen ed).
Succes en goed dat je dit doet met de kinderen hartstikke leuk!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

MC

#4
Maden om spitsmuizen in leven te houden (bij dierenwinkels wel te koop), een stukje appel (vocht!) en een graan-mengsel voor de andere muizen.
Pindakaas gebruiken we eigenlijk zelden, alleen als we specifiek (grote) bosmuizen willen vangen. Het maakt de boel vervelend plakkerig en meestal vang je toch wel bosmuizen...

Maar het is nog niet de optimale muizentijd en er is een grote groep kinderen die de vallen schoon kan maken. Je kunt dus overwegen de kans op bosmuizen te vergroten door pindakaas in te zetten.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

tekenaar

Toen ik nog pindakaas gebruikte (in mijn huidige woonland wordt dat geimporteerd uit de USA en is dus veel te duur!) mengde ik er zoveel havermout/zemelen doorheen dat het geheel vrij droog werd. Dan is het niet plakkerig meer.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

BartNoort

#6
Ik zou in plaats van maden meelwormen gebruiken voor de spitsmuizen, helaas kunnen die zo'n val uitwandelen, dus is regelmatig aanvullen wel noodzaak.

Daarnaast is het noodzakelijk de vallen zeer regelmatig te controleren. Spitsmuizen kunnen maar kort zonder voedsel en stress is ook een oorzaak van sterfte. Hoeveel is dan lastig, ik ken mensen die zweren bij om de vier uur, en ik ken ze ook die twee of drie keer per dag wel best vinden, vaak wordt er gekeken naar het terrein type. Reken op dode spitsmuizen, die gebeurt heel vaak, lastig uit leggen misschien aan kleine kinderen. Als er grotere muizen sterven doe je domweg iets fout (te nat, te heet, te weinig voedsel, te weinig controles)

Muizen kunnen ziekten hebben (o.a. hanta http://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/4191/hanta-virus Ik was mijn handen na afloop met alcohol, hoe je dat met kindertjes wil doen weet ik niet, misschien is het overbodig misschien niet. (we kunnen ons wel allemaal gek laten maken.....)

En last but not least, heb je waarschijnlijk ontheffing nodig van LNV, dwz ik heb de wetteksten er niet op nageslagen, en tot tien jaar geleden ving ik zonder ontheffing, daarna ging er "in het wereldje" het verhaal dat je opgeleid moest zijn tot proefdierdeskundige (dat ben ik niet, en ik zie ook niet zo wat het doodmaken van kikkers met muizenvangen te maken heeft, maargoed) De afgelopen jaren vraag ik ontheffing aan bij LNV (projectplan schrijven etc.), dan weet ik zeker dat het goed zit.

Bel eens met de VZZ (www.vzz.nl) zij kunnen je meer info geven.

Verder heel veel succes, het is erg leuk, en zeker met kinderen, ik hoop dat de domper niet te groot is, het is goed, noodzakelijk en geweldig om dingen te laten zien aan kinderen!
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)