Exoot wordt wel aangegeven bij de waarnemingen. Op de oude site staat er 'exo' achter de waarneming en bij de nieuwe staat een geel balkje met 'incidenteel import'.
Zoals Roy al zegt heeft het inderdaad met relevantie te maken (althans, dat klopt met mijn logica). Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat het ongeveer in deze baan:
Zevenblad is als archeofyt (daar zijn al allerlei termen voor) aangevoerd en daarom zijn alle groeiplekken in principe 'verwilderd', als je geofyten als exoten beschouwd. Alle stipjes op een verspreidingsatlas zijn dus ook zo op te vatten, en om die allemaal als 'escape' op te voeren is dus niet relevant.
Een geval waar het wel relevant is, is bij planten die al inheems zijn in NL maar ook kunnen verwilderen. Zo worden vindplaatsen gescheiden. Zo vond ik in 2017 een nieuwe vindplaats voor de Rijncentaurie, die als zeer zeldzame nieuwe plantensoort geldt voor de Nederlandse Flora. Ze groeien alleen wild in het rivierengebied en mijn vindplaats lag daar ver vandaan. De soort was duidelijk meegevoerd met gruis dat gebruikt was voor het maken van een natuurbrug. 'escape' is dan behoorlijk relevant voor het onderscheid tussen de vindplaatsen. Daslook is in de validatie denk ik wat uit de hand gelopen in de Duinen (ik heb ze daar veel zien staan en ik zette ze ook gewoon op Natuurlijk hoor en ook als dusdanig goedgekeurd
https://waarneming.nl/waarneming/view/156348885?), waarschijnlijk hebben ze de provincies buiten Limburg als 'verwilderd vóór jaartal huppelepup' opgevat en kunnen populaties uit voor die tijd als 'natuurlijk' ingevoerd worden. Als het duidelijk een 'nieuwe' verwildering betreft tussen erg oude verwilderde populaties dan worden de nieuwe en de oude weer gescheidden door de functie 'escape', in jouw geval was dat onterecht.
In het Gooi kom ik daslook vrij zeldzaam tegen als erg oude verwildering en kan ik die gewoon als natuurlijk invoeren, ik kom ze vrij algemeen als nieuwe verwildering tegen en dan is het escape.
Dit verhaal is trouwens voor mij logisch, hoor graag als er fouten inzitten want anders is het gezwets en daar houd ik niet van

Hoop dat dit je nóg wat verder op weg helpt met je strijd voor de 'natuurlijke' standplaats Thijs, hoop dat het lukt.

Het schijnt dat een plant pas 'inheems' is als het sinds de laatste Ijstijd in Nederland voorkomt....
Voor de Rijncentaurie is dat kennelijk echt anders Rien.
Zoals Tekenaar al zei:
Of beter: een soort is inheems wanneer hij door natuurlijke dispersie op de huidige groeiplaats is terechtgekomen. Hij is exoot wanneer hij door menselijk toedoen op de vindplaats terecht is gekomen. Jaartallen doen er bij deze tweedeling niet toe, ook ijstijden niet. Die gaan pas meetellen wanneer je de exoten verder wilt opdelen in kategorieën.
Dus, ja, je maakt niet mee dat een exoot ergens inheems wordt, want dat wordt hij per definitie nooit. Wat je wel mee kan maken, is dat nieuwe soorten door natuurlijke dispersie zich ergens vestigen. Die zijn dan meteen inheems. Dwaalgasten onder de vogels zijn ook inheems (want zelf gekomen). De Notenkraker is een inheemse vogelsoort in Wageningen (ook al zat er maar eentje en is die inmiddels weer weg) ...
In de Heukels Flora houden ze een eigen definitie aan, die NIET overeenkomt met internationaal geldende definities, maar wel (tenminste deels) op waarneming.nl is overgenomen. Dat maakt het inderdaad onbegrijpelijk.
Vooral dat laatste is goed je te bedenken als je over dit probleem buigt.
Rest alleen de opmerking, dat de tekst over Amerikaanse vogelkers Prunus serotina https://waarneming.nl/species/7269/? aangepast moet worden. Want dit komt heel vreemd over op mensen, die bekend zijn met de problemen, die deze plant veroorzaakt.
Eens, die Heukels' is fantastisch, maar met dit soort dingen is het erg verouderd.