Verzoek aan microscopeerders: vermeld sporenmaten (en niet alleen 1div = ..)

Gestart door William de Jong, maart 08, 2022, 20:34:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Beste waarnemers,

Er zijn steeds meer waarnemers die zich in de mooie wereld van microfungi verdiepen, er lijkt ook een toename te zijn in waarnemers die een microscoop ter beschikking hebben. Mooie ontwikkelingen!

Een vriendelijk verzoek van mijn kant als admin:
Vermeld a.u.b. de sporenmaten in het detailvak van de waarneming of in de foto's zelf. Alleen microscopische foto's zijn veelal niet genoeg. Daarnaast zie ik steeds vaker dat er "1div = xx µm" wordt gebruikt. Dat wil ik ontmoedigen, want dat houdt in dat ik bij de waarneming moet gaan rekenen wat de daadwerkelijke sporenmaten zijn en dat kost me teveel tijd. Microscoperen houdt o.a. in dat je zelf 10-20 sporen meet om tot een goede determinatie te komen. Zie voor meer uitleg: http://allesoverpaddenstoelen.nl/Aop2.html -> microscopie -> sporen meten / sporenmaten berekenen. Controleer je determinatie aan de hand van literatuur die je per soort kan vinden op de Verspreidingsatlas onder de tabbladen artikelen en standaardwerken. Er zijn verrassend vaak soorten die dubbelgangers hebben waar je door middel van waarnemingen vergelijken niet achter komt, maar wel door een blik te werpen in (recente) determinatieliteratuur.
Alvast bedankt!

Groeten, William de Jong