Segestria florentina?

Gestart door Megalonyx, april 27, 2019, 12:26:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Megalonyx

Beste arachnophili,

Zou dit een kerkzesoog (segestria florentina) kunnen zijn? Zo ja, is dit een normale verschijning voor de tijd van het jaar, of is hij door het warme weer er vroeg bij?

Mijn dank is groot,

M

Frank van de Putte

Klopt, een mannetje :duim: Ze zijn het hele jaar door te vinden, ze worden namelijk vrij oud, het duurt een paar jaar voordat ze volwassen zijn.
Groetjes,

Frank van de Putte

Megalonyx

Bedankt Frank, voor je bevestiging en toelichting!

Megalonyx

Beste arachnophili,

Vanochtend vond ik in hetzelfde huis nog een zesoog. Deze was helaas verdronken in de douche, ik twijfel of het ook een kerkzesoog is. De kaken zijn wel iets groenig (als je het wilt zien), maar ik twijfel over de tekening en donkerte. Mogelijk is hij wat lichter gekleurd geraakt door het water. Ik heb geprobeerd met Collins er aan de hand van de palpen uit te komen, maar dit lukt mij niet goed. Graag wederom jullie hulp!

Mijn dank is groot,

M

jvogels

je twijfel is correct, dat is een muurzesoog.

Megalonyx

Beste Joost,

Dank voor je reactie. Mag ik je als leek nog vragen wat voor jou de doorslag geeft bij zoiets: de lichte kleur? De palpen? Iets anders?

Mvg,

M

Frank van de Putte

Het is geen volwassen exemplaar, dus aan de palpen valt (nog) niks te zien. Ik vind de foto's lastig te beoordelen, zou best ook een Kerkzesoog kunnen zijn denk ik.
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

1. Donkere, nagenoeg zwarte poten en geheel donker of vage tekening op achterlijf, kaken vaak groen iridiserend. Groot formaat => Segestria florentina

Geringde poten en donkere tekening achterlijf op lichte achtergrond => 2

2 Donkere tekening 'gedeeld' door een lichte centrale  lijn in de lengterichting. Middelgroot formaat => Segestria bavarica

Donkere tekening 'niet gedeeld'. Kleinste formaat=> Segestria senoculata

Megalonyx